Tuning door dr. Bob

Opvoeren en modificeren van de FS1
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Tombo »

Dr. Bob schreef: 16 jan 2022, 22:58 Sjon Hilversum verkoopt een aluminium F5B: https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... ts_id=1397
Fijne cilinder met nicasyl, dus weinig problemen qua vastlopen.
Maar in de meeste van deze cilinders zit een fout: de derde spoelers staan verkeerd gericht waardoor het mengsel richting uitlaat verdwijnt voordat het ontbrandt, op bijgaand filmpje kun je dat onder de kraan goed zien.
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 467080.mp4
Als je de uitlaatpoort vergroot wordt het probleem erger, dan verdwijnt er nog meer!
Om de derde spoelers aan te passen heb je een soort tandarts boor nodig, en laat ik die nou toch hebben :D
En dan loopt ie geweldig! Een originele oude F5B heeft die fout niet, maar die heeft helaas geen Nicasyl laag.
Ik heb net voor de gein hetzelfde gedaan met een AJH cilinder. Viel mij nu pas op dat de kanalen van de topspoelers al heel schuin lopen, en onder de kraan kon je het duidelijk zien. Het water (en dus het mengsel) gaat echt duidelijk richting de cilinderkop. Ik zag nog wel een paar kleine gietbramen bij het bovenste spoelkanaal, dus die ga ik even wegdremelen.
De cilinder en zuiger (Asso) zagen er naar 8/9 jaar echt goed uit. Er is niet veel mee gereden, ik denk zo'n 3000/4000 km, maar wel altijd flink afgebeuld. Heel klein beetje blow-by langs het slotje van de zuigerveer. Ik heb een nieuwe zuigerveer liggen, die heeft wat minder sslotspeling (de zuigerveer rammelde ook iets). Hopelijk scheelt dat ook iets compressie.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Goed bezig Tom! Met zo'n Puch kop als bollenkar erop heeft loopt ie waarschijnlijk nog iets beter, en met een KX 60 zuiger van Proxx nog beter qua trekkracht.
Nog een tip: verstoringen van de zijspoelers kun je op de zuiger zien, meestal zit er dan een oneffenheid vlakbij de uitgang.
Hier zit in de linker zijspoeler een fout, rechts op de foto:

Afbeelding
En hier is het beeld zoals het moet:
Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Tombo »

Ik heb nu een cilinderkopje van Gino. Diepte/hoogte tot te squishrand is 7mm
Afbeelding

Afbeelding

Weet niet of zo'n Puch kopje nog veel gaat uithalen.
Ja, dat kijken op de zuiger ken ik, het mooiste/beste is als je een 'vleermuis' ziet :P
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Dit kopje lijkt me prima, je bougie is wel wat donker. Is wel zo veilig..
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Tombo »

Afstelling was iets aan de rijke kant. Ik heb dit blok nooit echt lekker afgesteld gekregen (nieuw opgebouwd 2RU blok met een schijf van Gino en CDI ontsteking). Het liep nooit lekker vol gas, wat ik ook probeerde qua sproeiers en gasnaald. Het hardst liep die met 90% gas. Ik ben nu bezig met het originele membraanblok (1j5). Toen ik mijn FS1 net pas net had zat er ook een 2RU blok onder (met snelle schijf), toen heb ik het originele blok ook al eens gereviseerd. Met exact dezelfde setup liep het membraanblok fijner (meer koppel/kracht) en het liep wat vlotter door de toeren. Ook was het blok zuiniger.
Ben benieuwd wat het nu brengt, met een AJH cilinder (toen reed ik met een gietijzeren 60cc imitatie)
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Goh, ik heb precies hetzelfde met de ex Gino Street. Vol gas houdt ie net wat in, gas iets terug loopt ie beter...
Alles geprobeerd, niets hielp.
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Tombo »

Haha, geheim van de smid misschien :lol:. Ik heb ook wel eens op die blauwe gereden (met alu cilinder), die liep ook vies hard, is mij toen niet opgevallen (maar ik reed toen maar 5 minuten ofzo).
Met iets gas terug loopt dat blok van mij als vergif, met een ouderwetse imitatie FS1 pijp gewoon dik 80 op de GPS zonder heel veel moeite.
Ik leg het blok gewoon nu op de schap, misschien in de toekomst ooit eens iets geks mee (laten) doen!
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Hoe krijg je meer trekkracht onderin bij een FS1 of Athena cilinder?
Op onderstaande foto kun je zien dat de zijspoelers bij een FS1 en Athena cilinder niet echt van de uitlaatpoort af gericht staan. Vooral bij lage toeren verdwijnt er teveel brandstof door de relatief grote uitlaatpoort. Onder de kraan is dat goed zichtbaar met een waterstraal.

Afbeelding
Bij een RD50 DX staan de zijspoelers echt naar achter gericht, ziet er heel anders uit:
Afbeelding
Ook bij een RD80 en een RX80 (nog meer trekkracht) staan de zijspoelers beter dan bij een FS1:
Links de RX, rechts de RD:
Afbeelding
Ik bewerk de Athena zijspoelers vooral binnenin zodat ze meer naar achter spoelen:
Een deel vul ik op met JB weld:
Rechts op de foto te zien
Afbeelding
Afbeelding
Nog beter wordt het als je ook het FS1 carter daarop aangepast, maar er is te weinig ruimte om het net als een RD te krijgen.
Niet lullen maar poetsen!
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door yamjan »

Bob,
Verkeerde foto bij deze tekst?

Bij een RD50 DX staan de zijspoelers echt naar achter gericht, ziet er heel anders uit:

Volgens mij heb je daar de foto van de RX 80 bij geplaatst….
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Nee, de bovenste foto is echt een RD 50 DX, de onderste foto is links een RX 80.(12N00)
Je ziet bijna geen verschil, alleen de tapeinden staan bij de 50cc dichter bij elkaar.
Niet lullen maar poetsen!
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door yamjan »

Ik heb geen verstand van Yamaha RD da’s nu wel duidelijk. 😃
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

kittop schreef: 18 jan 2022, 17:26 Wauw,,, kunnen die O-ringen d1e warmte aan van een luchtgekoelde 2takker?
De viton O-ringen blijven tot nu toe heel, geen lekkage meer gehad bij de snelle Street! :hands:
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door Dr. Bob »

Vandaag weer wat geleerd. De 3-plaats koppeling van de RD slipte, ondanks nieuwe platen!
De bediening was ook in orde, geen hangende worm of te weinig speling.
Een vriend die al jaren met Kawa 3 cilinders racet en sprint wist gelijk wat er aan de hand was:
de nieuwe metalen koppelingsplaten waren niet vlak maar hobbelig (die worden gestanst) en dan heb je een veel kleiner gebied waar ze de gevoerde platen raken!
Vlak maken met schuurpapier 120 op een spiegel of vlak aanrechtblad (hij gebruikte daarvoor een stuk grafsteen :mrgreen: ) en dan zie je inderdaad dat er eerst glimmende plekken blijven...doorgaan tot die weg zijn.
Probleem opgelost :cheers:
Niet lullen maar poetsen!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door kittop »

Ik heb het gevoel dat ik dit ook gehad heb met mijn DT400.
Nu is dit een behoorlijk koppelbeest, maar vooral met koude motor gingen de nieuwe koppelingsplaten inclusief stalen platen en strakkere veren niet zoals verwacht.
Daarna de oude stalen platen gemonteerd, en dat ging toen al een stuk beter.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Tuning door dr. Bob

Bericht door marco »

Slijt vanzelf wel
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie