Pagina 2 van 7

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 18 jan 2022, 20:08
door Bollenkar
Die ringen laseren gaat veel sneller. Ik kan snijden tot 6 dik als ik een tekeningetje heb, Kan dikker, maar dan moet ik in de exotische materialen zoeken.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 18 jan 2022, 21:42
door Dr. Bob
Ik heb net een paar Viton O-ringen besteld bij dit bedrijf: https://www.technirub.nl/

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 18 jan 2022, 22:37
door Dr. Bob
Enkele tips als je een slippende koppeling hebt:
Voordat je de rechter deksel van je blok afhaalt check eerst of je koppelingsworm in het linker deksel wel goed terugkomt.
Heel vaak zit er een barst in het kunststof deel, die je pas ziet als je de worm goed schoonmaakt, waardoor hij in het deksel gaat klemmen. Een nieuwe worm, liefst origineel, is de oplossing. Wel even opletten dat je de hevel goed monteert. Rechts op de foto is goed, links is de hevel een halve slag verdraaid:
Afbeelding
En de rubber kraag moet als op de foto:
Afbeelding
Bij het vast tikken van de nieuwe hevel eerst een boutje onder in de worm draaien en dat stevig in de bankschroef klemmen, anders is je nieuwe worm gelijk weer gebarsten :evil: Zo vangt het boutje de klappen op.
Kogeltje in de worm vóór het vast tikken erin doen en checken of het er achteraf niet meer uit kan.

Het afstellen van de koppeling: het boutje in de worm eerst aandraaien tot het kogeltje tegen de drukstift in het blok komt en dan ongeveer een halve slag terug voordat je het borgmoertje vastzet. Daarna de speling in de koppelingskabel met de stelbout bovenop het deksel afstellen. Natuurlijk moet de koppelingskabel ook soepel lopen voor een goede bediening.

De schroefdraad in het deksel kan versleten zijn, en dan krijg je zoveel speling dat de worm scheef gaat zitten.
Een andere deksel of ombouwen naar RD bediening ( hier op het forum beschreven) is dan nodig.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 18 jan 2022, 23:00
door Dr. Bob
Mocht het probleem van de slippende koppeling niet in de bediening zitten, dan het rechter deksel demonteren.
De olie hoeft niet perse afgetapt als je de brommer op de linkerkant bijvoorbeeld op een oude matras of stuk karton legt.
Een nieuwe matras kan ook natuurlijk :lol: . Alleen ff opletten dat je tank niet te vol is, de benzine is duur tegenwoordig.
De 2 gevoerde koppelingsplaten zou ik sowieso vervangen, die kosten weinig:
https://www.jmpbonderdelen.nl/koppeling ... rd-ty.html
en de sterkste koppelingsveren zijn van Newfren, nog sterker dan de paarse Yamaha veren:
https://www.jmpbonderdelen.nl/koppeling ... rd-ty.html
Met deze onderdelen heb je zelden een 3-plaats koppeling nodig!

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 19 jan 2022, 12:06
door NIX
Van die hele sterke veren slijt wel je worm weer harder.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 19 jan 2022, 15:56
door kittop
NIX schreef: 19 jan 2022, 12:06 Van die hele sterke veren slijt wel je worm weer harder.
Veul vééét jonguh! 8)

Daarom ben ik enthousiast over de RD wormpjes...
Die slijten minder snel in dan de FS1 deksels, omdat de worm van staal is en de behuizing van nylon.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 19 jan 2022, 18:12
door NIX
En ze zijn vervangbaar.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 19 jan 2022, 18:26
door marco
Koppelen ook beter met fijner draad.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 20 jan 2022, 20:02
door Dr. Bob
Ik heb vorig jaar deze cilinder gekocht. Ziet er op de website goed uit, minimaal 8,5 pk claimen de Denen.
https://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1- ... -2332.html (Ongeveer 155 euro)
Ben nog aan het inrijden, maar hij is zeker langzamer dan een standaard Athena. Haalt amper de 80.
De 3e spoelers staan in ieder geval teveel richting uitlaat, de vorm van het uitlaatkanaal kan beter en moet gladder, en er zitten wat gietfoutjes in de spoelkanalen die de gasstroom verstoren.
Ik ga de fouten proberen te verhelpen en dan eens kijken wat ie doet op de testbank.
Met een bewerkte Athena, 16 mm en bellymoet uitlaat kwam er bijna 9 pk aan het achterwiel, topsnelheid 105 GPS.
Met een op maat gemaakte uitlaat waarschijnlijk ca. 12 pk want hij liep 115 op de GPS (125 op het klokje!)
Met de laatste uitlaat werd de boel helaas te heet (meer dan 230 graden bij de bougie gemeten)en liep ie vast... :(
Voordat we op de testbank waren geweest.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 20 jan 2022, 21:47
door kittop
Zo jammer weer...
Onderste uit de kan?
Maar wat een snelheden.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 20 jan 2022, 23:07
door NIX
Offerings to the god of speed...

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 20 jan 2022, 23:50
door Dr. Bob
Het leuke aan zo'n bloedsnelle fs1 is natuurlijk de competitie met andere snelle brommers.
Bij een toertochtje zat een best rap blauw-witje met een 5 bak en een 60cc Z1 cilinder. Geweldig als de eigenaar dan maximaal optrekt en jij blijft er makkelijk naast rijden met half gas, totdat hij bij 88 plat erop moet toekijken dat jij dan nog naar 5 opschakelt en wegrijdt. Die brede grijns past dan nog maar net in mijn helm :D
Of die man met zijn Zundapp KS50 met 70cc en 20 mm Bing carburateur die om de oren wordt gereden door zo'n kleine kutyamaha :|
Dat was hem nog nooit gebeurd :evil:

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 21 jan 2022, 14:34
door Bollenkar
Mwa, ik heb het al met auto's
Hier in Haarlem gaan ze voor het verkeerslicht al op de linkerbaan naast je staan. Na 50 meter moeten ze invoegen voor de brug.
Stoplicht groen.... En weg is Rene :lol:
En de twee auto's kunnen er achter. :lol:
Ze verwachten nooit dat zo'n raar uitziend brommertje er vandoor knalt.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 21 jan 2022, 20:16
door Dr. Bob
Van je homoet kun je een bellymoet maken, dan trekt hij wel bij lagere toeren:
Afbeelding
En verchroomd ziet dat er best goed uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 21 jan 2022, 21:27
door marco
Bekende Fs1