Pagina 6 van 7

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 19 okt 2022, 23:19
door Tombo
Ohja, klopt! Op dit filmpje zit wel die foekema pijp er op.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 14 mar 2023, 01:01
door fizzie
Het is mij eindelijk weer gelukt om op t forum te komen.
Alles met interesse gelezen.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 14 mar 2023, 18:12
door Dr. Bob
Welkom terug, het is erg rustig de laatste tijd op het forum...

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 14 mar 2023, 19:39
door NIX
Komt vanzelf verandering in als er weer wat lopende projecten gepost worden. Ik ben even eerst wat Hondaspul gangbaar aan het maken.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 25 mar 2023, 15:39
door koppel
Ben 20 blokken aan het oplappen, post wel een foto als het werk klaar is..

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 28 mar 2023, 20:12
door Dr. Bob
Bloedsnel blauw-witje
Afbeelding

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 28 mar 2023, 20:25
door Henk7777
Dr. Bob schreef: 28 mar 2023, 20:12 Bloedsnel blauw-witje
Afbeelding
Het blijven toch de mooiste, deze is van??? 1969 / 1970?


Henk

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 28 mar 2023, 20:40
door Dr. Bob
Onlangs kocht ik dit vrijwel originele 69er blauw witje, een 4 bak met een mooie hoge korte conus uitlaat.
Hij liep volgens de vorige eigenaar rond de 85.
En inderdaad bleek bij een proefritje het tellertje richting 90 te gaan.
Wel moest je de choke erbij pakken, want hij stond erg arm afgesteld.
Thuis gelijk de brommer aan een inwendig onderzoek onderworpen:
16 mm Mikuni carburateur met een 130(!) sproeier, een 110 E0 buis en een te dikke gasnaald!
Verder een oude imi FS1 cilinder met een 40,5 zuiger met 1 veer van 40,0. Weinig compressie dus.
Rechtsonder zie je de opening van ongeveer 1 mm.

Afbeelding

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 28 mar 2023, 20:46
door Dr. Bob
De zuiger, waar Yamaha binnenin stond was natuurlijk niet helemaal fris meer door de arme afstelling.
Big end en top end waren nog in orde.

AfbeeldingAfbeelding

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 28 mar 2023, 20:50
door Tombo
Waar zou die zuiger van zijn dan?

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 28 mar 2023, 21:07
door Dr. Bob
Eerst sproeier 160, buis 110 E4 en naald 3G9 in de carburateur gezet.
Verder de puntjes die nauwelijks open gingen vervangen door nieuwe originele, en de ontsteking op 1,6 mm voor BDP gezet.
Daarna een ervaren Z1 cilinder van 43 mm met een nieuwe zuiger met 2 veren gemonteerd. En een hogedruk kopje.

Eerst ff rustig inrijden, maar het ging al snel wat harder, en wind mee haalde hij zelfs 112 op de teller!
Dat kon bijna niet met tandwielen 14-44 leek me.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 28 mar 2023, 21:12
door Dr. Bob
En inderdaad, op GPS bleek dat 108 op de teller slechts 78 echte km's was...viel dat ff tegen.
Nu snap ik die sterke verhalen van vroeger waar ze altijd makkelijk 110 haalden, vooral de oudere types waren bloedsnel!
Ook dit blauw witje haalt met zwaardere tandwielen zeker 120 op het snelle klokkie...
Een ervaring rijker en een illusie armer.

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 28 mar 2023, 21:18
door Tombo
Dr. Bob schreef: 28 mar 2023, 21:12 En inderdaad, op GPS bleek dat 108 op de teller slechts 78 echte km's was...viel dat ff tegen.
Nu snap ik die sterke verhalen van vroeger waar ze altijd makkelijk 110 haalden, vooral de oudere types waren bloedsnel!
Ook dit blauw witje haalt met zwaardere tandwielen zeker 120 op het snelle klokkie...
Een ervaring rijker en een illusie armer.
:lol: Op die FS1 groepen op Facebook zitten ook een paar van die figuren. FS1'tjes die makkelijk 100/110+ lopen haha

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 28 mar 2023, 21:45
door Dr. Bob
Tombo schreef: 28 mar 2023, 20:50 Waar zou die zuiger van zijn dan?
Ik denk RD, omdat er een stuk onder de derde spoelers weg is
Afbeelding Afbeelding

Re: Tuning door dr. Bob

Geplaatst: 29 mar 2023, 01:42
door fs-ael
Het is een Noguchi zuiger, wel voor een fs1 bedoeld.
Heel goede zuigers, alleen de zuigerveer borging is wat apart