Sputteren in hoge toeren

Opvoeren en modificeren van de FS1
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 jul 2014, 11:14
Locatie: Amsterdam

Sputteren in hoge toeren

Bericht door chopper62 »

Hallo forum van snelle rakkers,

Ik heb last van sputteren in hoge toeren. Ik heb me de perstpokke gezocht naar een goeie mikuni 16 mm met de juiste sproeiers e.d. en kan deze goed afstellen. Volgens mij ook de juiste sproeier er in (160), Gasnaald 1 gleufje lager, dus naald zelf iets hoger en het brommertje loopt mooi rond.

We hebben het over een ouwerwetse FS1 cylinder die pas tot leven komt tussen de 6000 en 9000.

In de eerste versnelling kan ik hem doortrekken naar 9000 zonder problemen, in de tweede versnelling ook maar begint ie vlak voor 9000 een heel klein beetje te sputteren. Maar dan .. de derde versnelling, vanaf 6500 begint ie een heleboel slagen te missen en dus te sputteren. Wanneer ik hem dan in zijn vierde versnelling zet rijd ie wel mooi rustig rond zonder slagen te missen, maar haalt bij lange na zijn topsnelheid niet.

Ik rijd met een beetje zware tandwielen 14 - 44. Het is namelijk een project voor mijn zoon die 60 kilo weegt, maar nog er nog geen verstand van heeft, dus probeer ik hem een beetje voor hem af te stellen. (Ik ben 80 kilo).

Wat denken jullie. Is het de sproeier? Of de bobine? (Wat ik zelf een beetje raar vind, omdat de brommer in zijn 1e en 2e versnelling mooi door trekt naar de 9000)

Reacties worden zeer gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door Dr. Bob »

Hallo Chopper,

Kun je ons wat meer informatie geven?
Heb je een membraam of schijfblok?
Imitatie of originele Mikuni carburateur?
Imitatie of originele FS1 cilinder met tattoo?
Wat voor uitlaat zit eronder?
Wat voor vliegwiel? Imitatie puntjes?
Welke bougie en bougiekap? En is de bougiekleur zwart of bruin?
Huiswerk voor jou dus., maar daar komen we samen zeker uit.
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 jul 2014, 11:14
Locatie: Amsterdam

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door chopper62 »

Hoi Dr. Bob,

Heb je een membraam of schijfblok? Membraam
Imitatie of originele Mikuni carburateur? Originele
Imitatie of originele FS1 cilinder met tattoo? Originele FS1 cylinder
Wat voor uitlaat zit eronder? Hoge pijp (imitatie)
Wat voor vliegwiel? Imitatie puntjes? Vliegwiel via marktplaats. Ontsteking en puntjes imitatie (nieuw). Bobine ook nieuw, imitatie/universeel
Welke bougie en bougiekap? En is de bougiekleur zwart of bruin? NGK - koffiebruin - B9HS

Ik ben benieuwd.

Groet, Bert
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door kittop »

Hoi Bert,
Met de term "Sputteren" kan op twee manieren ingevuld worden.
Manier 1: viertakten/overslaan (verzuipen)
Manier 2: ontsteking gerelateerd/haperen

Manier 1: is dit sterker bij koude motor en reageert de motor ook sterk op de choke
Indien ja, dan is de carburateurafstelling/mengsel niet okay, en werkt je choke goed.

Zelf zou ik eerder gaan naar een grotere sproeier en het clipje een tandje hoger i.p.v. lager bij een FS1 cilinder en een 16mm.
Hierdoor is de motor iets krachtiger en wordt minder heet, en bij halfgas is de motor wat feller en reageert sneller op de gashandel. Nu ga ik wel uit van een lage snelle uitlaat, en geen hoge want daarmee ben ik niet bezig geweest en kan wel ietsje verschil geven.

Waarmee je in dit geval begint, is het grondig schoonmaken van de poorten, uitlaatdemper, luchtfilter en ontsteking op tijd zetten voordat je aan de afstelling van de carburateur gaat werken.
En zoals Bob zegt, die krijgen we wel op de rails.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door NIX »

Kijk eerst eens hoe hard de punten vonken bij draaiende motor en hoe vet de ontsteking is.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door Dr. Bob »

Ik denk niet dat het in je ontsteking zit, omdat hij in 1 en 2 wel goed op toeren komt. Dan zou die ook moeten overslaan.
Zo gauw die echt vermogen moet gaan leveren in 3 en 4 geeft ie niet thuis.
Kan goed zijn dat ie te weinig mengsel krijgt, door een te kleine sproeier, een vuil luchtfilter of een te kleine doorlaat vanaf je luchtfilter. Sproeier 170 proberen, schoon luchtfilter en grote doorlaat.
Of door een slechte (imi) membraam. Bijvoorbeeld te ver open gebogen, of niet sluitende plaatjes. Eventueel andere membraam proberen.
Kan ook zijn dat ie teveel mengsel door de uitlaatpoort kwijtraakt doordat die te groot is gemaakt. ( hoger dan 18 mm),
of doordat er aan de poorten geprutst is. Eventueel andere cilinder proberen.
En meet als het kan ook de compressie, moet meer dan 6 zijn. Door versleten zuigerveren, of een lekkende kop verlies je veel vermogen. Dat merk je vooral in de hogere versnellingen.
En zoals Kittop al zei: de ontsteking moet op tijd staan. 1,6-1,8 mm voor bdp.
Beste met een meetklokje en stroboscoop lamp af te stellen.
Als de magneten van het vliegwiel slecht zijn, of het vliegwiel niet bij de ontsteking past, krijg je een zwakke vonk, en zwakke verlichting. Dan loopt ie ook slecht bovenin de toeren.
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 jul 2014, 11:14
Locatie: Amsterdam

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door chopper62 »

Bedankt voor de reacties!

Het gaat om haperen, niet 4-takten. Een verzopen motortje zou ik wel herkennen.

Het idee van vette puntjes en de afstelling ga ik als eerste bekijken. Ik heb het blokje uit elkaar gehad, nieuwe lagers en keerringen en zo. Ik ben nog aan het inrijden (zit nu op 200 km)en het probleem kwam zo'n beetje na 100 -150 km naar boven.

Wordt vervolgd!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door kittop »

Ahh... Dat is belangrijke informatie.

- Controleer toch ook nog een keer de de einddemper voor de zekerheid of er geen stukjes afgebroken kool de boel blokkeert.
- Controleer ook de carburateurbak of het geen natte benzineboel wordt.
- Is er na die 100-150 km verschil in de compressie opgetreden?
- Ruik ook even bij de cartervuldop of de olie naar olie ruikt en niet naar benzine.
- Vonken de punten sterk en staan deze nog op tijd?

Door nieuwe contactpunten te monteren kan het gebeuren dat het fibertje niet recht op het vliegwiel staat en in het begin wat snel wegslijt op een hoekje. Hierdoor kunnen de punten van tijd lopen. Het is ook niet verkeerd om wat vet op het aanloopvlak van het vliegwiel te smeren.

dr. Bob had het over een 170 sproeier, zelf ging ik liever naar een 180 ook omdat zoonlief gaat sturen.
Bij een 160 sproeier gaat een FS1 snel jammeren, inkakken en bloedheet worden.
13 tands voortandwiel is ook niet verkeerd tijdens het inrijden. Dan klim je makkelijker door de versnellingen heen zonder lang door te halen in zijn derde versnelling.
Dat de topsnelheid iets lager komt, heb je in de praktijk toch wat minder aan. Plus dat je zoon er op gaat rijden....
Toen mijn dochter ging "brommeren" ging er ook snel een 70cc op die vlot op 65km/h zat en niet veel verder ging... En dat vond ik prima.
Laatst gewijzigd door kittop op 15 sep 2022, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door Dr. Bob »

Kijk ook even of je kop niet is gaan lekken. Dat zie je op onderstaande foto: zwarte sporen tussen de tapeinden.
Vooral na het monteren van een nieuwe voetpakking zakt de cilinder wat en moeten de kopbouten nagetrokken worden op 10 nm.

Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 jul 2014, 11:14
Locatie: Amsterdam

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door chopper62 »

Van de week een 170 sproeier gestoken en de gasnaald 1 standje laten zakken. Veel rook en hij loopt een beetje 'zwaar'. Trok wel lekker pittig op.

Tijdens het knutselen aan de sproeier kwam ik er achter dat de carburateur een beetje los zat. Hoopvol goed vast gedraaid.

Affijn .. proefrondje.

Sputteren precies hetzelfde als bij de 140 sproeier (Ik dacht dat het 160 was, maar bleek een 140 te zijn).

Nu toch maar de ontstekingskant eens nader bekijken.

Zoals gezegd, wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door NIX »

Check 2 zaken: bobine (pak gewoon eens een andere) en punten (soms zit er zo'n slappe veer op dat punten gaan zweven). En check hoe hard de punten vonken zoals ik al eerder zei. Als die flink vonken is je condensator gaar.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Sputteren in hoge toeren

Bericht door kittop »

Hadie Bert,

Als de brommer zwaar rookt, wil dat zeggen dat de verbranding niet is zoals het wezen moet.
Rechts onder bij de luchtinlaat van de carburateur dient ongeveer 1 en 1/3 slag opengedraaid te zijn.
Dit is de luchtschroef en is voor de stationair mengselafstelling.
Probeer ietsje links of rechts om totdat de motor hoger stationaar gaat lopen, en vlot op het gas pakt en vlot in toerental zakt bij gaslos.
Draai daarna de stationairschroef op de carburateur naar het gewenste motortoerental.

Ik heb niet gelezen of je de volgende stappen gecontroleerd hebt:

- Controleer toch ook nog een keer de de einddemper voor de zekerheid of er geen stukjes afgebroken kool de boel blokkeert.
- Controleer ook de carburateurbak of het geen natte benzineboel wordt.
- Is er na die 100-150 km verschil in de compressie opgetreden?
- Ruik ook even bij de cartervuldop of de olie naar olie ruikt en niet naar benzine.
- Vonken de punten sterk en staan deze nog op tijd?

Dit is van belang om het één en ander uit te sluiten kerel.
Plaats reactie