powerbox

Opvoeren en modificeren van de FS1
snellehenkie
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 feb 2010, 17:06
Locatie: velp

powerbox

Bericht door snellehenkie »

Iemand ervaring met een powerbox op n fs1 roterende schijf of is dat alleen mogelijk bij membraam.
Kan t uberhaubt wel op onze fs1's
Gebruikersavatar
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3144
Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

staat al wel ergens..
2taktdirk
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:34
Locatie: Holwierde

Bericht door 2taktdirk »

Bedoel je een vaatje tussen de carb en inlaat??
snellehenkie
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 feb 2010, 17:06
Locatie: velp

Bericht door snellehenkie »

zoiets ja, van die dingen die je zo hier en daar kant en klaar kan kopen
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

van mijn part valt er wel iets mee te doen, ook met een schijf..
extra volume met mengsel is nooit slecht, als het werkt onder serieuse druk..

als er bij je blok 'overschot van zuigen' aanwezig is, ben je met zon powerbox beter af ..

er zijn echter meestal gemakkelijker zaken om pk's mee te winnen op een 2T blok..
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Zo'n powebox kan je beter berekenen, ik vraag me af of het werkt op een roterende inlaat, omdat zo'n powerbox echt puur op onder- en overdruk werkt. En het lijkt me dat een membraan daar meer gevoelig voor is als een roterende inlaat.
Alhoewel, nu ik dit typ... Een membraan is al onder- overdruk gestuurd, dus dan zou een powerbox daar minder effectief zijn. Omdat een roterende inlaat eigenlijk 'permanent' is zoals in een zuigergestuurde inlaat (maar met roterende inlaat kan je wel weer de timing bepalen...)
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

de meeste opstellingen bekijkend, denk ik dat er veel 65cc-rijders zijn die met een powerbox iets zouden winnen, gewoon omdat hun 16mm carb niet kan volgen qua aanvoer. als je een ombouwer hebt steken die voorzien is van een carbaansluiting op de cilinder (geen schijf-cilinder) kan je daar je powerbox op aansluiten, dat zal wel wat extra opleveren dan (ivgl met gewoon afdichten)

theoretisch wordt je cartervolume groter, wat eigenlijk slecht is. Bouw je echter een groot genoeg 'tekort' op, dan geeft het weer wél extra fors bij..

ik ben met mn HHO-racer op dat vlak ook bezig, ik vul de powerbox met waterstof, áls er dan extra zuigkracht is, dan zuigt ie waterstof binnen..

dit werkt treffelijk.. maar of het met gewoon regulier mengsel zoveel geeft is maar de vraag..
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Die HHO-racer, dat werkt dan als een soort van 'drukvulling' dan denk ik.

En ik denk dat Sam een pnt heeft, qua 60cc+ rijders met 16mm. Het mengsel wat ze niet verbruiken in lage toeren (=te rijk afgesteld) komt erbij bij hoge toeren.
Hmm, hersenspinsel, zou een 16mm met powerjet functie (zoals in de +28mm Mikuni's) niet werken bij een 16mm, als dat op 1 of andere manier uitgevonden/toegepast kan worden*

Ik denk dat het met een roterende inlaat misschien wel verrassend goed kan werken. Tenminste, als je voor pure race-vermogens gaat, niet voor straatgebruik.

*disclaimer, ik heb redelijk wat zelfgebrouwen bier op, dus ik kan wat rare hersenspinsels hebben :lol: :mrgreen:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

LOL@ zelfgebrouwen bier..

de HHOblok werkt inderdaad op 'over-onderdruk-toevoer' en zo blijkt is er wel nog deftig wat onderdruk bij een gepeperd blok.

als je powerbox op druk staat bij het openen van de zuigpoorten, heb je volgens mij zowieso winst in mengsel, kan je hem ook vullen bij de neerwaartse pistongang, dan blijf je die plus ook houden en heb je dus winst..

bij membraanblokken is de vraag bepaald door de spannig van het membraan en de aldanniet aanwezige overschot in zuigen

het is zoals bij de meeste tweetakt-prestatie vraagstukken altijd een geval van meerdere variabelen, maar er valt wél iets te rapen met zo'n powerbox..

en is vergelijkbaar met een turbo op een dieselblok eigenlijk.. het tekort wordt 'bijgeblazen' eigenlijk
when men were men, and helmets were for divers
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

is het niet zo dat een powerbox ook alleen maar werkt als hij is uitgerekend? niet die universele dingen uit de winkel.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Jep
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10781
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Het antwoord is dus nee. De poster wil er gewoon zo'n standaard ding tussen frotten als ik zijn vraag goed bekijk.
Kijk eerst even in de FAQ.
2taktdirk
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:34
Locatie: Holwierde

Bericht door 2taktdirk »

heb in 1985 dit op mijn fs1 gezet,je voelt er niks van.

Het werkt voor snelle 2 takten met veel lucht verplaatsing door het carter naar de uitlaat in samenwerking met een dikke carb:.

Het is voor het pulseren van je mengsel net zo iets als een kelk achter op een 4 takt carb:

Op een crosser werkt het goed,het word ook wel op de 350 ypvs gebruikt met een vat en 2 aansluitngen.

Verwacht geen wonderen de fs1 loopt er niet harder door,je kan beter een goede uitlaat laten maken dat helpt.
snellehenkie
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 feb 2010, 17:06
Locatie: velp

Bericht door snellehenkie »

Daarom wilde ik ook wat ideeen/reacties van jullie horen: heeft t zin om n standaard box te kopen om die ergens tussen te vrotten op een straatbrommert.
Denk t niet dus zo naar de reacties te oordelen. Ben er wel wijzer van geworden, daarvoor mijn dank.
Zou overigens ook niet weten hoe/waar het aangesloten moet worden op n standaardfiets zonder allerlei gaten te moeten boren of andere kunsteligheden te moeten uitvoeren.
Een beetje zonde van een originele Beumer om die zo te bewerken, ik hou t wel bij cylinder/zuiger/carb./ tandwielaanpassingen enzo om m te versnellen. :lol:
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

snellehenkie schreef:Daarom wilde ik ook wat ideeen/reacties van jullie horen: heeft t zin om n standaard box te kopen om die ergens tussen te vrotten op een straatbrommert.
Denk t niet dus zo naar de reacties te oordelen. Ben er wel wijzer van geworden, daarvoor mijn dank.
Zou overigens ook niet weten hoe/waar het aangesloten moet worden op n standaardfiets zonder allerlei gaten te moeten boren of andere kunsteligheden te moeten uitvoeren.
Een beetje zonde van een originele Beumer om die zo te bewerken, ik hou t wel bij cylinder/zuiger/carb./ tandwielaanpassingen enzo om m te versnellen. :lol:


laat de cilinder, carb en zuiger maar ori.

zoek het eerst maar in de uitlaat en kop. hier is het meeste te halen.
en wil je meer dan ongeveer 10.000 rpm maken kies dan voor een andere ontsteking.
boven de + -10.000 rpm gaan je punten zweven :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie