DT cilinder

Opvoeren en modificeren van de FS1
2RU_racer
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 jan 2009, 18:26
Locatie: Giesbeek

Bericht door 2RU_racer »

oke bedankt dan weet ik dat dat het niet waard is
Andries
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1577
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:19

Bericht door Andries »

marco schreef:Een membraam achteraan heeft een voordeel als je het mij vraagt.

Waarom zou Jan Thiel anders de roterende inlaat bovenop het blok maken?


een dubbele roterende inlaat wellicht ook
zou ook wel op een fs1 kunnen

http://kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=33182
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Ik heb wel eens foto's gezin van een fs1 blok met links de roterende inlaat maar die kan ik zo snel niet meer terug vinden.

Weet niet of dat een dubbele inlaat was.

Laatst stond erin bromfiets wel een mooi stukje van een zundapp met inlaatschijven links en rechts was erg mooi gemaakt.

Gevonden:

Afbeelding
Yamaha Sheriff 1981
jurgenkalis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51

Bericht door jurgenkalis »

Twee roterende inlaten heeft geen voordeel boven een enkele roterende inlaat. Twee kleine gaten hebben namelijk meer weerstand dan 1 groot gat. Ook de weerstand van de twee roterende schijven is erg groot.

En als je een andere cilinder dan een fs1 cilinder wilt gebruiken en het moet ook echt een bruikbare brommer worden dan raad ik een puch maxi cilinder aan.
Ik rijd al jaren alleen nog met puch maxi 45mm cilinders zonder (veel) problemen. De mooiste cilinders die je dan kan gebruiken zijn de 42mm en de 45mm athena cilinders.
Ik zou dan de 42mm cilinder aanraden omdat die een dikker en dus steviger cilinderhemd hebben.

Als je een cilinder passend gaat maken die niet op het blok hoort moet je wel veel dingen aanpassen, maar een puch maxi cilinder komt nog het meest in de buurt, en er zitten mooie spoelpoorten in en een nicasilwand. Daar gaat het uiteindelijk om toch? Een uitlaatpoort kan je altijd vergroten, maar spoelpoorten bijboren wordt lastiger.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

2 grote carbs is meer dan 1 grote carb.
Kijk eerst even in de FAQ.
Hans W
250km gereden
250km gereden
Berichten: 345
Lid geworden op: 14 jun 2006, 23:24

Bericht door Hans W »

jurgenkalis schreef:Twee roterende inlaten heeft geen voordeel boven een enkele roterende inlaat. Twee kleine gaten hebben namelijk meer weerstand dan 1 groot gat. Ook de weerstand van de twee roterende schijven is erg groot.

En als je een andere cilinder dan een fs1 cilinder wilt gebruiken en het moet ook echt een bruikbare brommer worden dan raad ik een puch maxi cilinder aan.
Ik rijd al jaren alleen nog met puch maxi 45mm cilinders zonder (veel) problemen. De mooiste cilinders die je dan kan gebruiken zijn de 42mm en de 45mm athena cilinders.
Ik zou dan de 42mm cilinder aanraden omdat die een dikker en dus steviger cilinderhemd hebben.

Als je een cilinder passend gaat maken die niet op het blok hoort moet je wel veel dingen aanpassen, maar een puch maxi cilinder komt nog het meest in de buurt, en er zitten mooie spoelpoorten in en een nicasilwand. Daar gaat het uiteindelijk om toch? Een uitlaatpoort kan je altijd vergroten, maar spoelpoorten bijboren wordt lastiger.


Nadeel van een puch cilinders is dat deze te `groot` zijn.
Ze zijn te breed om nog goed bij je carburateur te komen.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Puch maxi cilinders zijn niet zo groot.
Yamaha Sheriff 1981
jurgenkalis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51

Bericht door jurgenkalis »

Nadeel van een puch cilinders is dat deze te `groot` zijn.
Ze zijn te breed om nog goed bij je carburateur te komen.

Dat klopt, maar je zal altijd wat aan moeten passen. In dit geval zal je dus een gedeelte van de koelribben schuin moeten afslijpen in de vorm van een fs1 cilinder. Kijk maar naar een fs1 cilinder, die zijn ook niet symmetrisch. Anders zouden de koelribben het carter raken. Puch maxi cilinders zijn verder ongeveer even groot als 2ru cilinders.

Dit ''probleem'' met de koelribben is nog maar de kleinste aanpassing die je moet maken, de cilinderhoogte en de uitlaataansluiting zijn wat lastiger.

Ik durf te wedden dat puch maxi cilinders de makkelijkste optie zijn om op een fs1 blok te bouwen EN over een nicasilwand en vier hoofdspoelpoorten beschikken EN luchtgekoeld zijn.
Als je andere opties weet hoor ik die graag want dan ga ik het zeker proberen.
jurgenkalis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51

Bericht door jurgenkalis »

NIX schreef:2 grote carbs is meer dan 1 grote carb.


:bow: :hands:

Was het maar zo makkelijk, dan reed iedereen met twee 34mm Mikuni carbs op zijn brommert!

Maar het gaat hier niet om het creëren van een zo groot mogelijke luchtdoorlaat. De gedachte achter het dubbele inlaatsysteem was dat de cartervulling symmetrisch zou verlopen waardoor de cilindervulling ook symmetrisch verloopt. Er werden volgens mij twee 18mm carbs gebruikt, dus geen twee grote carbs zoals je zou denken. Het systeem werkte wel maar minder goed dan een enkele inlaat met hetzelfde totale oppervlak.

Wat ik bedoelde in mijn vorige post is dat 2 ronde gaten altijd meer luchtweerstand hebben dan 1 groter rond gat, met beide hetzelfde totale oppervlak. De lucht dichtbij de wand van het gat staat namelijk (vrijwel) stil en twee kleine gaten hebben nu eenmaal ''meer wand'' dan 1 groter gat van hetzelfde oppervlak. Waarom denk je dat een inlaatgat of een uitlaatgat rond is en niet bijvoorbeeld vierkant? Rond is gewoon de ideale vorm voor een gat. Weleens een vierkante ballon gezien? Zelfde principe natuurlijk.

Stel je voor dat je een ballon hebt die niet zo hard is opgeblazen. Als je de ballon in het midden samendrukt en de uiteinden ronddraait krijg je een scheiding in het midden waardoor twee kleinere ballen ontstaan. Zoiets dus: OO. Om dit te doen moet je wel kracht zetten en er komt meer druk op de ballon te staan. Hierdoor weet je natuurlijk dat deze toestand minder stabiel is dan als het 1 grote bal is.
Als je de ballon loslaat zal hij zich daarom automatisch terugvormen naar de begintoestand, 1 grote ronde bol dus. Hij zal nooit vierkant worden uit zichzelf omdat rond nu eenmaal de meest stabiele toestand is.

Waar hadden we het ook alweer over? :shock:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Voor een 50cc vind ik 18mm best groot. En 2 van die dingen waanzinnig.


Nadeel van een puch maxi cilinder is dat je een paar cc minder hebt, daar de boring maar 38mm is ofzo. Zo'n ding heeft een grotere slag dan een FS1. Ik zou een cilinder pakken die dezelfde boring heeft.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

NIX schreef:Nadeel van een puch maxi cilinder is dat je een paar cc minder hebt, daar de boring maar 38mm is ofzo.


Je hebt ook cilinders met een grotere boring dan 38mm.
Yamaha Sheriff 1981
jurgenkalis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51

Bericht door jurgenkalis »

marco schreef:
NIX schreef:Nadeel van een puch maxi cilinder is dat je een paar cc minder hebt, daar de boring maar 38mm is ofzo.


Je hebt ook cilinders met een grotere boring dan 38mm.


Inderdaad, de meeste ''70 cc'' cilinders hebben een boring van 45 mm. Deze hebben wel een erg dun cilinderhemd dat nog weleens wil scheuren, daar kan je vaak weinig aan doen.
Daarom denk ik dat de 42 mm cilinder van athena wel interessant is. Ik heb de 45mm versie gehad en dit zijn mooie cilinders van vrij goede kwaliteit. Beter dan een kstar bijvoorbeeld.
Hans W
250km gereden
250km gereden
Berichten: 345
Lid geworden op: 14 jun 2006, 23:24

Bericht door Hans W »

Ik heb een keer een puchcilinder passend gemaakt op een fs1 blok

Afbeelding


Was volgens mij een 70cc

Edit: Was een 6 poorter, kheb niet optimaal kunnen uittesten maar het liep wel goed.
Camiel
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5485
Lid geworden op: 06 jul 2009, 17:44

Bericht door Camiel »

Bob heeft ook geloof ik eens zo een puch cilinder erop gemaakt, was voor 2 uitlaten dacht ik, alleen hoe het met die cilinder is weet k niet...
jurgenkalis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51

Bericht door jurgenkalis »

Puch cilinders hebben meestal wat spannendere poorten dan de fs1 cilinders, dus als je nog twijfelt, ik zeg: DOEN!!

:play:
Plaats reactie