80cc blok

Opvoeren en modificeren van de FS1
dutchdevil
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 aug 2012, 12:39
Locatie: Schijndel

80cc blok

Bericht door dutchdevil »

All,

Ondertussen heb ik mijn blok vervangen voor een duitste 80cc 4-bak.
Een fijn blok, erg veel kracht onderin.

Er staat een 16mm mikuni op, en een dunne uitlaat met 28mm bocht.
De tandwielverhouding is 15 - 44 momenteel.
Het gevolg is dat hij erg hard trekt, maar bij de 70 boven in de toeren zit.
In zijn vier trekt hij nog aardig goed door.

Hij trekt zo hard dat ik bang ben dat het ten koste gaat van de achterbrug, ketting en tandwielen.
Ik zit te denken om achter naar 42 te gaan. 16 voor is te groot (qua ruimte en een te grote stap).

Wat zou twee tandjes achter in snelheid schelen?

Gr. Dennis
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Zet er sowieso een 32mm uitlaat op. Zo'n blokje moet op z'n sloffen 80/85 km/h lopen zonder veel toeren. Je zou ook een 39 tands tandwiel achter kunnen zetten, en een 13 tands voor. Dat is iets zwaarder. Plus dat je wat makkelijker kan spelen met tandwielen, het tandwiel voor vervangen is minder werk als achter
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Als het ten koste gaat van je tandwielen e.d. denk ik dat je je ketting te strak zet. Het is maar een 80cc blokje, geen 80PK blok. Onze FS1-tjes zijn gemaakt voor blokjes tot 100cc en kunnen een 80cc (en ook zwaarder) prima hebben. Wat geen enkele brommer of motor kan hebben is een te strakke ketting. Op de bok moet een ketting gemakkelijk een cm omhoog en een cm omlaag kunnen.

Als je harder wil met je 80cc, zet dan achter een kleiner tandwiel erop. Een 39 ofzo, dan kun je als dat te zwaar is voor experimenteren met kleinere tandwielen, die zijn goedkoper en makkelijker te wisselen.
Kijk eerst even in de FAQ.
dutchdevil
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 aug 2012, 12:39
Locatie: Schijndel

Bericht door dutchdevil »

Dank voor de reacties.

Even ter info, ik sleutel samen met mijn oom. Die heeft 25 jaar zijspancross gedaan en sleutelt al vanaf zijn 14e aan motoren en brommers (nu bijna 70 :) )
Dus kennis zit daar wel :) Leuk om samen te doen.

Ketting ligt niet te strak, maar is wel een stuk losser komen te liggen na 10km rijden. Hij trekt nu echt heel HEEL hard :)

39 achter... ja.. Maar of hij dan nog doortrekt in zijn 4 is de vraag.
Wellicht wel met die 32mm bocht erop.

Gr. Dennis
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Over FS1 is hier op het forum meer kennis dan je oom heeft. Specifieke kennis uiteraard, laat mij de laatste zijn om te zeggen dat je oom er geen verstand van heeft.

Origineel heeft een 80cc sheriff 14/39 ofzo.

Zie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HKNXMYMJ.jpg

35/15
40/15
39/13

Dus...
Kijk eerst even in de FAQ.
dutchdevil
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 aug 2012, 12:39
Locatie: Schijndel

Bericht door dutchdevil »

Dat denk ik ook wel.

Zelf heeft hij er ook een paar dus weet wel hoe het zit.
En reed er zelf vroeger ook een :wink:

Maar dat is inderdaad het mooie van zo'n forum. Kennis delen, weten wat de ervaringen van een ander zijn en elkaar helpen. Mooi toch!

Tandwiel 39, dikke uitlaat, sproeier en een mooie nieuwe ori kettingkast zijn onderweg naar deze jongen.

Dan moetie loape, nie? :evil:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Heb je er nu zn NL trompetuitlaat onder zitten?

Kijk eens of de begrenzing er al uit is.
Yamaha Sheriff 1981
dutchdevil
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 aug 2012, 12:39
Locatie: Schijndel

Bericht door dutchdevil »

originele trompet inderdaad.
Maar er is al een snelle onderweg met dikke bocht.

Komt goed dus! :)
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Heb je ook heel snel gevonden :shock:

Die langzame uitlaat is niks.
Yamaha Sheriff 1981
dutchdevil
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 aug 2012, 12:39
Locatie: Schijndel

Bericht door dutchdevil »

Met die uitlaat eronder nog sneller :wink:
Bij mijn oom liggen ook nog veel FS1 onderdelen. Maar wilde een nieuwe.
Hij had ook nog een dikke uitlaat.

Die langzame uitlaat is inderdaad niks... Met het ori blok en 16mm carburateur zonder sleutelen liep hij 45 in zijn 3.. en in zijn vier.. haha.

Onderdelen zijn niet zo moeilijk te vinden gelukkig.
2taktdirk
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:34
Locatie: Holwierde

Bericht door 2taktdirk »

Heb ook nog zo,n blok liggen ,een hele mooi nog die nog nooit los was geweest.

Heb het blok al tig keren bekeken en het is een geweldig ding om op te voeren mits er even een 6 bak inkomt.

Prachtig roterend een sterke kruk ja een mooi blok,m,n handen jeuken al om daar wat mee te doen.
dutchdevil
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 aug 2012, 12:39
Locatie: Schijndel

Bericht door dutchdevil »

Doen! Loopt heerlijk. Veel kracht onderin. Snelle uitlaat zit eronder, vertanding is nu 15- 39.

Loopt 60-65 in 3. Was te donker voor 4 maar trekt wel door :-)
oklim
100km gereden
100km gereden
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 jun 2009, 17:27
Locatie: maastricht

blok

Bericht door oklim »

2taktdirk schreef:Heb ook nog zo,n blok liggen ,een hele mooi nog die nog nooit los was geweest.

Heb het blok al tig keren bekeken en het is een geweldig ding om op te voeren mits er even een 6 bak inkomt.

Prachtig roterend een sterke kruk ja een mooi blok,m,n handen jeuken al om daar wat mee te doen.


Een kennis van me heeft zo'n blok eronder loopt echt wel lekkerder als een fs1 blok
2taktdirk
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:34
Locatie: Holwierde

Bericht door 2taktdirk »

Ja geloof ik ,maar ga eerst lekker verder met het fs1 blokje.

Neemt niet weg dat dat 80cc blok enorm opgevoerd kan worden,en met 80cc kun je wat.

Blok voor een racer gebruiken :roll: maar ja de 4 bak is kloote daar kun je niks mee als je een beetje gaat opvoeren.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

2taktdirk schreef:Blok voor een racer gebruiken :roll: maar ja de 4 bak is kloote daar kun je niks mee als je een beetje gaat opvoeren.

Misschien moet je even met Sam babbelen ;)
Plaats reactie