Pagina 1 van 3

Verschillen tussen cylinderkopjes?

Geplaatst: 10 mar 2013, 09:51
door Niek de Rijcke
Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort FAQ over kopjes, net als de FAQ van de verschillen tussen de cylinders. Maar ik vind hier weinig tot niets over?

Het gaat mij dus om prestaties, rij-eigenschappen en duurzaamheid (voor de rest van het spul)

Wie helpt mij?


(verbeter mij als ik een topic over het hoofd heb gezien!)

Geplaatst: 10 mar 2013, 14:29
door marco
De normale kleine kopjes:
Afbeelding

De 3e8 kop (word ook vaak 2ru kop genoemd) :
Afbeelding

Deze hoort op die brede cilinders en zijn voor 43mm cilinders:
Afbeelding

Deze is afgedraaid voor meer compressie:
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 10 mar 2013, 14:32
door marco
Deze watergekoelde kopjes van Puch worden ook wel eens op een fs1 gebruikt:

Afbeelding

Er zijn ook originele watergekoelde kopjes voor fs1 maar daar kan ik geen plaatje van vinden.

Geplaatst: 10 mar 2013, 14:58
door Niek de Rijcke
Dankjewel voor de duidelijke reactie marco!! En de prestaties/rijeigenschappen??

Geplaatst: 10 mar 2013, 15:02
door marco
Die grote hebben een dikke rand en weinig compressie.
Die kleine hebben standaard de meeste compressie.

Het beste is een opmaat kopje dat rijd het beste.

Geplaatst: 10 mar 2013, 15:11
door Niek de Rijcke
marco schreef:Die grote hebben een dikke rand en weinig compressie.
Die kleine hebben standaard de meeste compressie.

Het beste is een opmaat kopje dat rijd het beste.

Aha, okee dankjewel!!

Geplaatst: 10 mar 2013, 21:04
door NIX
Sugaya klaver:

Afbeelding

Geplaatst: 10 mar 2013, 22:48
door Jens36
Dan heb je nog het FS50-kopje:
Afbeelding
Ik denk qua 'prestaties' niet echt verschil met het kleine kopje.

Geplaatst: 10 mar 2013, 23:01
door NIX
Dit is een gewoon afgedraaid of gevlakt hogedrukkopje:

Afbeelding


Dit is een afgedraaid kopje met een squishrand voor een veel gerichter en heftiger verbranding:

Afbeelding

Geplaatst: 10 mar 2013, 23:04
door marco
De bovenste foto is voor het afdraaien om het verschil te laten zien :wink:

Geplaatst: 11 mar 2013, 08:30
door Niek de Rijcke
En die afgedraaide kopjes zijn beter toch?

Geplaatst: 11 mar 2013, 13:38
door hans.m
Niek de Rijcke schreef:En die afgedraaide kopjes zijn beter toch?

Deze verhogen de compressie. Vele fs1's zakken weg in 4de versnelling, door dit kopje is het probleem meestal opgelost. (dacht ik toch?)

Geplaatst: 11 mar 2013, 14:19
door Niek de Rijcke
Dus door metaal weg te halen verhoog je de compressie?

Geplaatst: 11 mar 2013, 14:32
door bajaboy
idd maar dat is normaal de kamer word kleiner he .

Geplaatst: 11 mar 2013, 14:57
door Tombo
Maar je kan niet zomaar wat doen, want dan krijg je dit :lol:
Afbeelding