Welke cilinderkop op AJH?

Opvoeren en modificeren van de FS1
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Hallo allemaal,

Welke cilinderkop kan ik het beste gebruiken op een AJH cilinder? Ik heb al wel zelf gezocht en gevonden dat iemand een 2RU kop op een AJH heeft gebruikt, vanwege het grotere formaat en dus betere koeling. Ik heb op het moment deze cilinderkop op een 378 cilinder zitten:

Afbeelding
Afbeelding

Is deze cilinderkop goed te gebruiken op een AJH, of kan ik beter een andere kop gebruiken?
Wimmel O
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1072
Lid geworden op: 14 mar 2009, 17:15
Locatie: Kerkdriel

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Wimmel O »

Het belangrijkst is dat je een 43mm cilinderkop gebruikt en geen kleinere. Een 2ru-kop geeft idd meer koelvermogen maar heeft normaal gesproken een 40mm boring. Wil je deze toch gebruiken dan zal je hem moeten laten afdraaien tot 43mm.

JMPB had ooit brede 43mm cilinderkoppen maar ik weet niet of daar nog aan te komen is bij een webshop.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Wimmel O schreef:Het belangrijkst is dat je een 43mm cilinderkop gebruikt en geen kleinere. Een 2ru-kop geeft idd meer koelvermogen maar heeft normaal gesproken een 40mm boring. Wil je deze toch gebruiken dan zal je hem moeten laten afdraaien tot 43mm.

JMPB had ooit brede 43mm cilinderkoppen maar ik weet niet of daar nog aan te komen is bij een webshop.

Afbeelding


Oké duidelijk, is de onderstaande cilinderkop ook goed? Of is deze niet goed omdat het geen brede is?
http://www.jmpbonderdelen.nl/yamaha-onderdelen-fs1-rd-dt/motorisch-yamaha/yamaha-cilinder-fs1-dt-rd-ty-enduro/cilinderkop-fs1-43mm.html
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Tombo »

Het mooiste is ergens een 2RU kopje zien te scoren, en deze te laten af draaien (b.v. door Gino ;)).
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Tombo schreef:Het mooiste is ergens een 2RU kopje zien te scoren, en deze te laten af draaien (b.v. door Gino ;)).

Ik heb er eentje gevonden bij Leertouwer:
http://www.leertouwer.com/default.asp?id=21&artnr=3E8-11111-00U&returnURL=id=20||cid=6||page=2||ps=100||pg=
Is dit een redelijke prijs?
En dan zou Gino 'm voor me kunnen/willen afdraaien?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Tombo »

Ik zou er zelf (persoonlijk) niet meer als 20 of 25 euro max. voor willen geven.
Gino moet je ff een PM sturen dan ;)
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Jeti »

Op een beurs betaal je meestal iets van 10-15 euro voor zo'n kopje in goede, bruikbare staat.
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Tombo schreef:Ik zou er zelf (persoonlijk) niet meer als 20 of 25 euro max. voor willen geven.
Gino moet je ff een PM sturen dan ;)

Oké, dankjewel!

Jeti schreef:Op een beurs betaal je meestal iets van 10-15 euro voor zo'n kopje in goede, bruikbare staat.

Dan denk ik dat ik even een beurs bij mij in de buurt afwacht. Zijn er toevallig binnenkort nog beurzen in de buurt van Almelo? In de agenda van 'De Bromfiets' zie ik niet veel soeps staan, of mis ik iets?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door marco »

Als je haast hebt kun je normaal 43 mm kopje kopen.
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

marco schreef:Als je haast hebt kun je normaal 43 mm kopje kopen.

Ja, ik heb opeens toch wel haast.
Ik heb met m'n pa geprobeerd om de cilinder erop te zetten, kijken of het allemaal past. Toen we de andere cilinder eraf haalden, schrokken we van wat we zagen: een ontzettend diepe groef in de cilinder en zuiger. Deze kan ik dus absoluut niet meer gebruiken. Hiermee heb ik toch echt wel een jaar gereden! :o :shock:
Ik ben daarom van plan om zometeen even naar JMPB te rijden en hier een 43mm cilinderkop op te halen (die ene van 17 euro die ik net postte). Deze past toch gewoon en kan ik gewoon gebruiken? Dan houd ik marktplaats en dergelijke wel in de gaten of ik op termijn een 2RU kop kan kopen.
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Foto's van de krassen:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Jeti »

Aj. Beter zoek je ook naar de oorzaak, voordat de volgende cilinder ook zo wordt. Dit is waarschijnlijk een proces, niet van één keer.

Deze overigens niet weggooien, valt nog op te boren en te gebruiken met een nieuw zuigertje. Leg maar op het schap, als je nog eens wilt wisselen van je AJH.
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Jeti schreef:Aj. Beter zoek je ook naar de oorzaak, voordat de volgende cilinder ook zo wordt. Dit is waarschijnlijk een proces, niet van één keer.

Deze overigens niet weggooien, valt nog op te boren en te gebruiken met een nieuw zuigertje. Leg maar op het schap, als je nog eens wilt wisselen van je AJH.

Toen we de cilinder eraf haalden, kwam er een stukje mee dat erg leek op pakking van het AHA-kapje. Toen ik m'n brommer vorig jaar net had gekocht, was deze pakking erg slecht. Misschien is hiervan een stukje de cilinder ingezogen en heeft het toen deze schade aangericht. Mocht dit niet zo zijn gegaan, in wat voor proces zou ik het dan moeten zoeken? Ik heb namelijk totaal geen idee.

De cilinder leg ik inderdaad gewoon op het schap, de zuiger gaat richting het grof vuil denk ik! ;)
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Jeti »

Rikkert schreef:
Jeti schreef:Aj. Beter zoek je ook naar de oorzaak, voordat de volgende cilinder ook zo wordt. Dit is waarschijnlijk een proces, niet van één keer.

Deze overigens niet weggooien, valt nog op te boren en te gebruiken met een nieuw zuigertje. Leg maar op het schap, als je nog eens wilt wisselen van je AJH.

Toen we de cilinder eraf haalden, kwam er een stukje mee dat erg leek op pakking van het AHA-kapje. Toen ik m'n brommer vorig jaar net had gekocht, was deze pakking erg slecht. Misschien is hiervan een stukje de cilinder ingezogen en heeft het toen deze schade aangericht. Mocht dit niet zo zijn gegaan, in wat voor proces zou ik het dan moeten zoeken? Ik heb namelijk totaal geen idee.

De cilinder leg ik inderdaad gewoon op het schap, de zuiger gaat richting het grof vuil denk ik! ;)


Je cilinder zelf heeft ook zo een zelfde soort pakking (als het aha kapje) tussen je blok en je cilinder. Maar deze ben je met het eraf halen niet tegen gekomen dan..? Of zit deze nog aan je cilinder geplakt? Zo te zien wel.
Lijkt me sterk dat de pakking van je AHA kapje daartussen komt.
Zoek verder maar eens naar verslagen van vastlopers, warmlopers, smering etc.
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Jeti schreef:
Rikkert schreef:
Jeti schreef:Aj. Beter zoek je ook naar de oorzaak, voordat de volgende cilinder ook zo wordt. Dit is waarschijnlijk een proces, niet van één keer.

Deze overigens niet weggooien, valt nog op te boren en te gebruiken met een nieuw zuigertje. Leg maar op het schap, als je nog eens wilt wisselen van je AJH.

Toen we de cilinder eraf haalden, kwam er een stukje mee dat erg leek op pakking van het AHA-kapje. Toen ik m'n brommer vorig jaar net had gekocht, was deze pakking erg slecht. Misschien is hiervan een stukje de cilinder ingezogen en heeft het toen deze schade aangericht. Mocht dit niet zo zijn gegaan, in wat voor proces zou ik het dan moeten zoeken? Ik heb namelijk totaal geen idee.

De cilinder leg ik inderdaad gewoon op het schap, de zuiger gaat richting het grof vuil denk ik! ;)


Je cilinder zelf heeft ook zo een zelfde soort pakking (als het aha kapje) tussen je blok en je cilinder. Maar deze ben je met het eraf halen niet tegen gekomen dan..? Of zit deze nog aan je cilinder geplakt? Zo te zien wel.
Lijkt me sterk dat de pakking van je AHA kapje daartussen komt.
Zoek verder maar eens naar verslagen van vastlopers, warmlopers, smering etc.

Ja weet ik, deze was nog helemaal egaal. Weet je wat het probleem is, ik heb totaal geen idee wat het probleem kan zijn. Verhalen over warmlopers heb ik al wel redelijk wat gelezen. Er is niets van de zuiger af en de zuigerveren zijn nog intact. Ook zaten beide borgclipjes er nog in bij de pistonpen. Wat er dan in het carter zou kunnen zitten is mij een raadsel.
Plaats reactie