Welke cilinderkop op AJH?

Opvoeren en modificeren van de FS1
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door NIX »

Lijkt wel een stukje naaldlager of circlip van de zuigerpen die is aangezogen.
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Nou, de AJH zit erop. Ik heb bij JMPB een 43 mm cilinderkop gehaald, deze had nog wel een kleine aanpassing nodig, maar hij loopt nu prima! Ik ben nu dus bezig om hem rustig in te rijden. Voor wat betreft de oorzaak: daar zijn we nog steeds niet achter. Naaldlagers, clipjes en alles zag er nog prima uit, pakkingen waren ook nog helemaal heel. Misschien was het een stukje van de afgesleten zuigerveer, want op de cilinderwand zit een hard stukje ijzer. Misschien is dit van de zuigerveer, dat het zichzelf vast heeft gevreten. Feit is in ieder geval dat 'ie nu echt prima loopt. Hij reageert goed op gas en trekt als een malle. Ik heb verder aan de setup helemaal niets aangepast, is dit goed? Of hoort er eigenlijk nog iets veranderd te worden?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Tombo »

Welke uitlaat zit er op? Met een Homoet i.c.m. die cilinder e.d. moet je rond de 180 kort zitten.
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Tombo schreef:Welke uitlaat zit er op? Met een Homoet i.c.m. die cilinder e.d. moet je rond de 180 kort zitten.

Er zit een snelle naadpijp op.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Jeti »

Welke smering gebruik je?
Dat wat je had zou wel een oorzaak moeten hebben..
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Jeti schreef:Welke smering gebruik je?
Dat wat je had zou wel een oorzaak moeten hebben..

Mengsmering, 1:40 of 1:50 is dat. Ja klopt absoluut en ik vind het ook heel raar, want het kan goed zijn dat ik er zo een heel jaar mee gereden heb. Ik heb echt absoluut geen idee wat de oorzaak geweest kan zijn, want op de zuigerveer na zag alles er nog goed uit.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Jeti »

Meng je zelf, of kant en klaar bij de pomp?
1:50 is echt veel te weinig. Dat zou verklaren.
Beter zelf 1:40 mengen, met inrijden mag zelfs iets meer olie.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door marco »

Welke sproeier zit erin ?
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Jeti schreef:Meng je zelf, of kant en klaar bij de pomp?
1:50 is echt veel te weinig. Dat zou verklaren.
Beter zelf 1:40 mengen, met inrijden mag zelfs iets meer olie.

Kant en klaar, volgens mij is dat 1:40. Zelf mengen doe ik soms ook, maar kant en klaar vind ik makkelijker. Is kant en klaar wel goed, of is dat eigenlijk rotzooi?

marco schreef:Welke sproeier zit erin ?

Geen idee, ik zal het binnenkort even nakijken, misschien morgen. Huidige setup is voor zover ik weet uit mijn hoofd:
- Cilinder: AJH
- Cilinderkop: 60cc (K-Star ofzo, komt nog een keer een 2RU kop voor in de plaats)
- Bougie: NGK B7HS
- Carburateur: Mikuni 10 mm, sproeier weet ik zo dus niet
- Spruitstuk: waarschijnlijk dus ook 10 mm
- Uitlaat: snelle naadpijp

10 mm carburateur kan toch gewoon? Ik ben gang dat 'ie met een 16 mm veel te hard gaat, en ik heb er geen zin in dat 'ie in beslag wordt genomen ofzo door de politie.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door marco »

Kan wel maar is natuurlijk ideaal.

Kun je dan niet beter een f5b cilinder nemen?
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

marco schreef:Kan wel maar is natuurlijk ideaal.

Kun je dan niet beter een f5b cilinder nemen?

Ja kan wel, maar deze kwam gewoon op m'n pad en kon ik voor die prijs echt niet laten liggen :mrgreen:
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Laars »

Hier hoort een 16 mm op! Punt uit!
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Jeti »

Rikkert schreef:
Jeti schreef:Meng je zelf, of kant en klaar bij de pomp?
1:50 is echt veel te weinig. Dat zou verklaren.
Beter zelf 1:40 mengen, met inrijden mag zelfs iets meer olie.

Kant en klaar, volgens mij is dat 1:40. Zelf mengen doe ik soms ook, maar kant en klaar vind ik makkelijker. Is kant en klaar wel goed, of is dat eigenlijk rotzooi?

Zelf mengen is het beste. Zeker als je de verhouding niet weet, kan ook weer per pomp verschillen. Willen natuurlijk zoveel mogelijk verdienen. Weet ook niet hoe precies dat is, of dat ze maar wat doen.
Dus bij jmpb een Stage 6 maatbeker bestellen en voortaan gewoon 95 erin gooien en zelf mengen ;-)

En voor de rest : als je niet hard wilt, zou ik niet met 60cc gaan rijden.. Hoe hard wil je?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door NIX »

Het is niet eens zozeer de 60cc, maar de uitlaattiming van een snelle cilinder zoals de AJH of FS1 of Z1 die hem ongeschikt maakt om langzaam mee te rijden. De motor gaat nooit de powerband bereiken en de timing laat de helft van het mengsel onverbrand de uitlaat in. Het wordt een powerloze zuiplap. Met zo'n uitlaatpoort ga je hard, of je moet een andere cilinder kiezen als je max 60 wil.
Gebruikersavatar
Rikkert
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
Locatie: Nijverdal

Re: Welke cilinderkop op AJH?

Bericht door Rikkert »

Laars schreef:Hier hoort een 16 mm op! Punt uit!

Oké duidelijk!

Jeti schreef:
Rikkert schreef:
Jeti schreef:Meng je zelf, of kant en klaar bij de pomp?
1:50 is echt veel te weinig. Dat zou verklaren.
Beter zelf 1:40 mengen, met inrijden mag zelfs iets meer olie.

Kant en klaar, volgens mij is dat 1:40. Zelf mengen doe ik soms ook, maar kant en klaar vind ik makkelijker. Is kant en klaar wel goed, of is dat eigenlijk rotzooi?

Zelf mengen is het beste. Zeker als je de verhouding niet weet, kan ook weer per pomp verschillen. Willen natuurlijk zoveel mogelijk verdienen. Weet ook niet hoe precies dat is, of dat ze maar wat doen.
Dus bij jmpb een Stage 6 maatbeker bestellen en voortaan gewoon 95 erin gooien en zelf mengen ;-)

En voor de rest : als je niet hard wilt, zou ik niet met 60cc gaan rijden.. Hoe hard wil je?

Oké, dan ga ik voortaan gewoon zelf mengen. Heb je misschien nog tips welke soort olie ik het beste kan gebruiken? Maatbeker heb ik al wel.

Hoe hard ik wil? Het is niet zozeer de snelheid, het enige wat me ervan weerhoudt is de angst gepakt te worden door de politie. Welke consequenties hangen eraan als hij op een rollerbank 80 loopt? Want dat haalt 'ie wel denk ik, met een AJH, 16mm en snelle naadpijp...

NIX schreef:Het is niet eens zozeer de 60cc, maar de uitlaattiming van een snelle cilinder zoals de AJH of FS1 of Z1 die hem ongeschikt maakt om langzaam mee te rijden. De motor gaat nooit de powerband bereiken en de timing laat de helft van het mengsel onverbrand de uitlaat in. Het wordt een powerloze zuiplap. Met zo'n uitlaatpoort ga je hard, of je moet een andere cilinder kiezen als je max 60 wil.

Oké, dan toch maar wat harder dan 60 gaan :mrgreen: Ik heb 'm nu al een jaar en rijd best wel veel, en ik ben nog nooit de politie tegengekomen. Als hij te hard loopt, bestaat er dan de kans dat ze 'm in beslag nemen?
Plaats reactie