Motorfietskeuring NL

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Motorfietskeuring NL

Bericht door NIX »

Elke brommer van voor '98 is probleemloos op motorkenteken te zetten.

viewtopic.php?t=6535" ;

viewtopic.php?t=6995" ;

viewtopic.php?t=6534" ;

viewtopic.php?t=5319" ;

nummerlijst.php;" ;

Je hebt dus nodig:
- een brommer die aan de motorfiets eisen voldoet, denk aan een achterlicht met kentekenplaatverlichting en een remlicht, denk aan het borgen van de wielassen en achterbrugas, denk aan een toeter en linkerspiegel en aan een dimlicht met correct lichtbeeld;
- een verkoopverklaring (als het ding niet al op bromkenteken staat);
- een stuk waarin je het bouwjaar een beetje kunt aantonen, die haal je hier van het forum;
- een aangifteformulier van de belastingdienst voor BPM aangifte. Die is 0,-, maar zonder geen kenteken. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; ... inghouders Let op: dit is veranderd, volgens mij doe je achteraf de BPM aangifte en stuur je de boel op. Moet ik even opzoeken.

Voor Belgie zullen andere procedures gelden, die ken ik niet. Wat soms gebeurt is dat een Belg zijn brommer op papier aan een bevriende Nederlander verkoopt, deze de brommer op NL motorplaat zet en deze dan weer aan de Belg verkoopt en exporteert. Belgie moet een elders in de EU gekentekende fiets ook op kenteken zetten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Motorfietskeuring

Bericht door Jeti »

RDW heeft de standaardmail over het invoeren aangepast en verduidelijkt:

RDW schreef:Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het registreren van een motorfiets zonder kentekenbewijs.

Wanneer blijkt dat uw voertuig eerder was geregistreerd moet – ongeacht het land van herkomst – altijd het laatst afgegeven complete kentekenbewijs worden overgelegd. Indien het voertuig nooit eerder aantoonbaar geregistreerd geweest is binnen Europa moet het voertuig getoetst worden aan de toelating- en permanente eisen ten tijde van datum eerste toelating (bouwjaar).

Wat dan erg belangrijk is dat u aantoont dat het voertuig rechtmatig is verkregen. Dit door middel van betrouwbare informatie. Bijvoorbeeld een verklaring waar u het voertuig heeft gekocht (naam en adres van de toenmalige eigenaar), een verklaring van de erfgenaam, ect.
Verder moet er worden aangetoond dat aan alle toelatings- en permanente eisen is voldaan. Uiteraard op basis van de datum eerste toelating (bouwjaar). Daarom dient er bij de keuring het bouwjaar of de datum eerste ingebruikname te worden vastgesteld. Als dit niet mogelijk is aan de hand van het voertuig, kan u worden gevraagd om het bouwjaar of de datum eerste ingebruikname aan te tonen met een document. Dit kan een rekening van destijds of een garantiebewijs of fabrieksgegevens zijn.

Technische eisen
Een voertuig dat in gebruik genomen voor 1 januari 1998 voldoet aan de toelatingseisen, als deze aan de permanente eisen voldoet. Het voertuig moet technisch in goede staat zijn en dus voldoen aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen ten aanzien van de verkeersveiligheid, zoals die bijvoorbeeld worden gehanteerd bij de uitvoering van de Algemene Periodieke keuring, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van het geluid. De permanente eisen maken deel uit van de Regeling Voertuigen. De Regeling Voertuigen kunt u raadplegen via http://www.wetten.overheid.nl.

Aangifte bij belastingdienst
Na het onderzoek door de RDW kunt u de aangifte Belasting Personenauto's en Motorrijwielen
(BPM) starten door de aangifte in de postbus van de Belastingdienst te doen. Op ieder
keuringsstation staat een postbus. Deze postbus wordt dagelijks geleegd door de
Belastingdienst. Voor informatie over de aangifte en BPM kunt u
terecht op http://www.belastingdienst.nl of bij de BelastingTelefoon Auto. Het telefoonnummer is:
0800 07 49 (gratis).
Na het akkoord van de belastingdienst ontvangt u van de RDW het kentekenbewijs per post.

Kosten
De invoerkosten voor een motorfiets bedragen:
• Keuringskosten € 55,00
• Technische keuring € 86,00
• Aanvraag Voertuigbewijs € 39,00 (niet te betalen bij herinvoer van een voertuig)
• Aanvraag Tenaamstellingsbewijs € 9,70
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Motorfietskeuring NL

Bericht door Tombo »

Hoe zit het met de banden? Ik las laatst op Feestboek van iemand die zijn FS1 had laten keuren, dat er ook banden op moeten zien die geschikt zijn voor hogere snelheden. Controleren ze dat ook daadwerkelijk?
Ik zit er steeds meer aan te denken om de mijne op motorplaat te laten keuren. Alleen ik kom er dus net achter dat m'n super fancy en 3 jaar oude, nauwelijks gebruikte Kenda semi-slicks snelheidsindex B hebben, en dat is dus 50 km/h :speachless: (nooit op gelet)
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Motorfietskeuring NL

Bericht door NIX »

Ik heb mijn motorFS1 destijds laten keuren met een nieuw voorbandje dat op peugeotjes en puch maxi's zit. Er is dus niet naar gekeken. Als een keurmeester dat wel doet, doet hij dat niet om ervan uit te gaan dat er toch niet harder dan 50km/u mee gereden gaat worden. Ik zou op safe spelen. Rij die banden een andere keer op. Je mag hier best een keer tussen de banden komen snuffelen en wat keurbanden lenen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: Motorfietskeuring NL

Bericht door Niels »

Tombo schreef: 06 feb 2022, 13:26 Hoe zit het met de banden? Ik las laatst op Feestboek van iemand die zijn FS1 had laten keuren, dat er ook banden op moeten zien die geschikt zijn voor hogere snelheden. Controleren ze dat ook daadwerkelijk?
Ik zit er steeds meer aan te denken om de mijne op motorplaat te laten keuren. Alleen ik kom er dus net achter dat m'n super fancy en 3 jaar oude, nauwelijks gebruikte Kenda semi-slicks snelheidsindex B hebben, en dat is dus 50 km/h :speachless: (nooit op gelet)
Levensgevaarlijk! :shock:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Motorfietskeuring NL

Bericht door marco »

Vaak ben je te bang
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Motorfietskeuring NL

Bericht door kittop »

Ik heb eigenlijk nooit gehoord en gezien dat een bromfietsbandje aan flarden gegaan was, terwijl ik wel banden tot aan het canvas en verder heb zien gaan, dat zelfs de binnenband door de buitenband is gegaan op het loopvlak.
Stukken betonijzer "in" de band gaven ook behoorlijke schades.
Ik heb wel een keer gezien dat het voorbandje van een 103 SP Peugeot die verse aanloopsporen had in het rode imitatie plastic spatbordje. Dit is waarschijnlijk gebeurd omdat het brommertje achterlijk snel was en de bandjes vervormde bij die snelheden.
Iets meer spanning in de band en het was over.
Ik heb wel het idee dat bij die snelheid een loopvlak van een racefiets overbleef...
Onstabiliteit was geen issue, want dat ding had ook van die achterlijke bussen op de voorvorkpijpen.
Maar snelheid-indexen was ik toen helemaal niet mee bezig.
Waar ik toen wel mee bezig was, waren de Yokohama bandjes....
Dat waren toch wel mijn favorieten, die gaven geen fratsen bij hogere snelheden.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Motorfietskeuring NL

Bericht door kittop »

Op mijn achttiende ging ik pas nadenken over profiel en banden.
Dat kwam pas na een opmerking van de rijschoolhouder.
Normaal had ik autorijles in de avond, maar hij had een uitvaller en vroeg of ik eind van de middag kon.
"Dat kan, als ik geen lekke band krijg. Want ik moet uit Utrecht komen" Was mijn antwoord.
Zijn reactie:
"Als jij niet met banden rijdt waarmee je over een natte krant nog lek rijdt, dan is het risico in te calculeren"
Uiteindelijk heb ik op het traject naar Utrecht maar één keer lek gereden...
En uiteraard was dat midden in de nacht na een concert van UB40
Plaats reactie