Pagina 1 van 3

Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 24 aug 2022, 20:27
door VinceBog2
Hi,

Ik ben in het bezit van een FS1 bouwjaar 1970 (denk ik) met roterende inlaat. Jaren geleden de brommer van een vriend gekregen die hem circa 20 jaar in de tuin had staan zonder cilinder. Totaal verrot dus doch samen met mijn broer hebben we de brommer volledig gerestaureerd.

Het is altijd een wens van me geweest om een 5-bak eronder te zetten doch die blokjes zijn zeer schaars/duur. Vandaar mijn idee om de 4-bak om te bouwen naar een 5-bak. Weet iemand of daar tandwielsetjes e.d. voor te koop zijn?

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 24 aug 2022, 23:27
door Tombo
Ja, dat kan. Een 4-bak middencarter kan je ombouwen naar een 5-bak carter.
Maar de complete tandwielsets zijn net zo zeldzaam als een complete 5-bak haha.
Maar tenzij je een heel heftig opgevoerd FS1 blok hebt, is er niet echt een meerwaarde. Behalve dat het leuk is 'voor de heb' natuurlijk.

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 25 aug 2022, 07:57
door NIX
In elk geval zijn 4-bak assen niet geschikt voor ombouw naar 5-bak. Verder is een 5-bak gevoeliger voor misschakelen en er kan wel eens een tandje afbreken. Ook is het schakelpatroon omgekeerd en zit de vrij tussen 1 en 2. En onbetaalbaar omdat iedereen denkt dat het de heilige graal is.

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 25 aug 2022, 08:38
door VinceBog2
Het is meer "voor de heb" dan dat ik een 5-bak echt nodig heb. Immers, mijn 4-bak schakelt prima maar wat minder toeren draaien in de 5de versnelling dat lijkt me wel wat. Ook het afwijkende schakelpatroon van de 5-bak spreekt me aan nu dat meer in lijn ligt met de andere tweewielers hier in de garage (Puch MV50 3-bak, Zündapp KS50 en Honda CBX550).

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 26 aug 2022, 08:10
door Tombo
Het is een speld in een hooiberg en er zijn genoeg andere kapers op de kust. Ik denk dat je voor alleen de assen/tandwielen tegenwoordig zo 1000 euro kwijt bent, als je het al vindt.
En dan heb je ook nog kans dat de boel versleten is (paar jaar geleden schijnen er wat 5-bakken uit Marokko over gekomen te zijn, en die waren allemaal behoorlijk versleten en slecht opgelapt)

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 26 aug 2022, 09:55
door VinceBog2
Misschien is er een markt te creëren voor nieuwe tandwielsetjes als de vraag zo groot is. Voorwaarden zijn wel dat er voldoende kopers zijn en originele bouwtekeningen van de onderdelen.

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 26 aug 2022, 11:08
door Tombo
VinceBog2 schreef: 26 aug 2022, 09:55 Misschien is er een markt te creëren voor nieuwe tandwielsetjes als de vraag zo groot is. Voorwaarden zijn wel dat er voldoende kopers zijn en originele bouwtekeningen van de onderdelen.
Tja, grote vraag is natuurlijk relatief.
Ter vergelijking, voor Kreidlers zijn er ondertussen opnieuw gemaakte (close ratio) 5-bakken te koop. De markt daarvoor is, vermoed ik, een stuk groter dan voor de FS1. Een losse bak kost 1145 euro, zie:
https://www.blackmambapartsshop.com/a-5 ... escription

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 26 aug 2022, 17:24
door marco
Kreidlerbak in een fs1

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 26 aug 2022, 22:00
door NIX
Met de Deense en Engelse markt erbij kan het best wat worden, maar ik denk dat dit bij een partij luchtfietsen gaat blijven.

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 28 aug 2022, 11:43
door VinceBog2
Zonder de originele bouwtekeningen van de benodigde onderdelen blijft het zeker een luchtkasteel. Iemand een idee of die originele bouwtekeningen beschikbaar zijn?

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 28 aug 2022, 14:11
door NIX
Volgens mij zwerft ergens een FS50 blok tekening op internet rond.

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 29 aug 2022, 11:08
door Tombo
Een paar tandwielen zullen het probleem denk ik niet zijn. Qua ontwerpen dan, en waarom zou je ze dan nog naar origineel model maken, het is dan leuker om b.v. een close ratio bak te maken (lange 1 en 4 korte versnellingen). Schakelvorken en een schakelwals is een ander verhaal...
Ook vergeten te melden, dat setje van Kreidler is dus alleen de bak. Dan moet je nog steeds (waarschijnlijk) een 5-bak schakelwals e.d. monteren. Qua prijs (met in het hoofd houdend, de veel grotere afzetmarkt bij Kreidler, want bij Kreidler pak je ook meteen Duitsland mee ;)) komt dit eerder in de buurt, en dan zal het nog wel een factor 1,5/2 duurder worden:
https://www.blackmambapartsshop.com/a-5 ... escription
Ik denk dat dit bij een luchtkasteel blijft :P

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 29 aug 2022, 11:29
door NIX
Assen moeten gemaakt, tandwielen moeten gemaakt, extra vork moet gemaakt, wals moet gemaakt. De vrijloopkogel en het uitboren is dan nog de minste moeite,

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 30 aug 2022, 13:26
door VinceBog2
Ik heb Yamaha Nederland vandaag een E-Mail gestuurd met de vraag of zij aan de oorspronkelijke bouwtekeningen van de 5-bak-transmissie kunnen komen.

Re: Is een 4-bak om te bouwen naar een 5-bak?

Geplaatst: 30 aug 2022, 14:25
door Tombo
Ben benieuwd of ze met iets komen. Zou wel heel tof zijn (al is het alleen maar omdat ik het zelf wel eens in 3D wil gaan natekenen)