Uitlaten vergeleken

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Martijn

Uitlaten vergeleken

Bericht door Martijn »

Omdat er nogal wat verschillen zijn in uitlaten (ori/immi/aftermarket) leek het me wel handig om ze onder elkaar te zetten en te vergelijken, qua prestaties en looks !

Naar mijn weten zijn er iig de volgende uitlaten:

LaFranconi:

Dit is een AfterMarket uitlaat, vrij prijzig maar ziet er dondersgeil uit, en naar wat ik heb horen zeggen rijdt hij goed hard en trekt ook enorm. Heeft geen enkele vorm van demping en geeft een takkeherrie die je 3 dorpen verder kunt horen. Na een ritje ben je zelf doof en heeft iedereen de balen van je. Met de afgebeelde lange bocht is deze pijp eerder langzamer dan een imi FS1-pijp dan sneller. Ook het expansie-effect waag ik te betwijfelen.
Afbeelding

Homoet:

Dit is ook een AfterMarktet uitlaat, kost ongeveer 60/70 E en ziet er naar mijn mening minder gaaf uit (minder dan de LaFranconi), deze hebben enorm veel trekkracht en een hogere top dan normaal. Dit is een echte expansiepijp die bij de hele snelle cilinders voor wat extra vulling zorgt door een deel van het onverbrande mengsel dat in de uitlaat komt, terug de cilinder in te duwen op het moment dat de zuiger al omhoog gaat en de spoelpoorten gesloten zijn. Met een belly nog wat verbetering in het middengebied te bereiken.
Afbeelding

Originele FS1 uitlaat:

Deze heb je in meerdere versies! Zo heb je de FS50 uitlaat, dit is een snelle lange uitlaat onderlangs met losse bocht en losse steun. Deze is ook als imitatie te krijgen. Maakt een haast rinkelend zundapp achtig geluid waar de een wat warmer van wordt dan de ander.
FS50 uitlaat:
Afbeelding

Je hebt dan ook nog de uitlaat die bovenlangs loopt, deze is dacht ik net zo snel als een immi uitlaat. Het nadeel is dat je vaak een speciaal rechterzijkapje nodig hebt omdat hij anders tegen je zijkapje aankomt. Ook als imi verkrijgbaar
Uitlaat bovenlangs:
Afbeelding

Dan heb je de normale korte onderlangse uitlaat met losse steunen en dunne losse bocht. Deze is meestal langzaam en heeft dan een extra buis erin gelast. Haal je die eruit, dan heb je een redelijk snelle pijp. Is ook als onbegrensde versie geleverd in het buitenland.
Slome/2f2 uitlaat (zien er hetzelfde uit)
Afbeelding
De begrenzer:
Afbeelding

Imi's

Immi FS1 uitlaat onderlangs:
Deze uitlaat lijkt een beetje op de ori uitlaat, aangezien hij ook onderlangs loopt. Deze uitlaat loopt ook hard, hij staat bekend als een "snelle uitlaat" De verschillen zijn dat hij een schuine achterkant heeft en een lasnaad boven en onderop de uitlaat, de uitlaatbocht zit ook vast aan de uitlaat, evenals de wartel die niet altijd even goed van kwaliteit is. De uitlaat wil ook niet altijd even goed passen op je FS1, vandaar dat je soms wat moet veilen aan je uitlaat of de uitlaat "spannen". Ondanks die nadelen is dit naar mijn weten veruit de populairste uitlaat omdat hij slechts 30 E kost.

Afbeelding

Immi FS1 uitlaat bovenlangs:
Deze uitlaat lijkt ook wel op de ori bovenlangse uitlaat, behalve dat het uiteinde van de pijp wat langer is. Deze pijp loopt ongeveer net zo hard als de immi uitlaat onderlangs. En hij past niet altijd even mooi. Hij klinkt ook erg schel! Doorgaans is hij wel goed passend te maken door het deel onder de wartel eraf te zagen en hem op de brommer gemonteerd weer erop te lassen. Je kunt dan meteen de imi wartel vervangen door een die wel goede draad heeft en de kniprand die meestal in het eerste del van de bocht zit weg te vijlen. Met een lasrups rondom de einddemper sluit het bolletje de pijp beter af waardoor het geluid minder schel wordt.

Afbeelding

Er is ook een lange imipijp met rechte afgeronde achterkant en vaste dikke bocht verkocht. Heeft dezelfde eigenschappen als de andere snelle imi.

Als ik wat vergeten ben of er klopt iets niet, schroom niet en geef een gil. Zodat ik of een mod het aan kan passen ! Gedaan!

Dank.
Laatst gewijzigd door Martijn op 06 sep 2007, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ben nu enkele maanden met de expansiepijp bezig in zelfbouw,
het begint vruchten af te werpen, maar je moet wel verdekke je best doen om er zelf eentje te maken die beter presteert dan de orri hoge...

van die orriginele hoge bestaan voor zover ik weet ook twee versies, één met deuken aan de binnenzijde (zoals de mijne) en een gladde..
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Naar mijn weten zijn ze allemaal met die "deuken", maar je hebt wel verschillende soorten hoge uitlaten. Degene die aan het einde een vloeiende conus hebben , en met een "stompe" eindconus. En dan nog een paar "Amerikaanse" hoge uitlaten, maar die moet je niet meetellen want die zijn nooit in Nederland geleverd op een fs1.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

YamaSam schreef:duidelijk vrij warm hier ja 8)

iemand moet z'n wereldje es wat opentrekken denk ik :lol:
ik heb er blijkbaar maar één foto van gemaakt, maar bij deze:
Afbeelding

dus het eerste derde (diepste in de pijp) boor je dubbel (rechts op foto, nog te ontbramen),
tweede laat je zoals het was,
en het laatste las je dicht (de gaten, niét het pijpje)

hoe je die gaten dichtlast, zonder de hele pijp dicht te lassen vogel je zelf maar uit :P
(zo zeg ik toch niet álles hé Gino?)

:cheers:


YamaSam schreef:hahhahh, 'search-engine-master' ...

en het antwoord was dus een volle staaf koper die in de buis past, en gaatje per gaatje dichten,
nadien met een rattestaartvijl erdoor en klaar..

en andere tip is van, naargelang de stijl van je cilinder (onderin of bovenin) je dichting naar dat eerste schot in die hoge pijp aldanniet extra dicht te maken,
als je het extra dicht, wordt je pijp eigenlijk een stuk korter

gewoon al dichtmaken van die gaten haalt er al veel vertraging af, maar op gebied van frequentie van de pijp doet dit niet zoveel
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Is er ook iemand die de nummers die op de uitlaten staan erbij heeft?
Dus per type en dan de eigenschappen van die uitlaat?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Sheriff uitlaat:
Afbeelding

Is een hele slome uitlaat.

Aangepaste homoet (bellymoet) :
Afbeelding

Beugeltje voor standaard:
Afbeelding

Is iets sterker in het middengebied tov een standaard homoet.

Imi naadpijp met rechte achterkant:
Afbeelding

Is zelfde als een normale naadpijp alleen recht ivp een schuine achterkant.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Saerens
250km gereden
250km gereden
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:22

Bericht door Saerens »

Yes, eindelijk die rotbegrenzer er uit gehaald! Blijkbaar is het niet altijd een begrenzer zoals op bovenstaande foto. Bij mij was het gewoon een rechte buis. Was ook een pakje langer, kwam tot tegen het eerste tussenstuk.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Deze was ook nog iets langer :wink:
Yamaha Sheriff 1981
Thom Wonink
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jun 2016, 19:00
Locatie: Wapenveld

Re: Uitlaten vergeleken

Bericht door Thom Wonink »

Hallo, ik heb net voor een fs1 een onderlangse imi uitlaat gehaalt. Nu is het probleem dat die niet past (algemeen bekent) nu heb ik hier in de FAQ gelezen dat je de uitlaat los moet zagen, monteren en dan weer vast lassen bij de wartel (bij hoge uitlaat zoals in de tekst beschreven staat) is dit ook zo bij de lage uitlaat? En kan dit dan worden gedaan met een Mig/Mag las apparaat?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet Thom
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Uitlaten vergeleken

Bericht door marco »

Meestal past die wel als je het ophangpunt een beetje uitvijlt.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Uitlaten vergeleken

Bericht door Tombo »

Idd. En alles 'tegelijk' vastmaken, dus niet eerst de uitlaat vastdraaien bij de cilinder, en dan pas aan het frame (of andersom), maar elke keer een beetje. Dan kan de boel zich beter zetten en staat de boel minder op spanning
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Uitlaten vergeleken

Bericht door NIX »

Maar loszagen en mig vastlassen is de beste manier, dan is er geen spanning meer.
Kijk eerst even in de FAQ.
cdraaisma
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 aug 2018, 09:31

Re: Uitlaten vergeleken

Bericht door cdraaisma »

Goeie morgen.
Er zijn twee typen hoge uitlaten één met een stompe en met vloeiende conus,heeft dit nog invloed op het vermogen of koppel van de motor ?Ik heb één met vloeiende conus op mijn FS 1 Bj 1970 met FS 1 cilinder.
Gr-Kees.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Uitlaten vergeleken

Bericht door Tombo »

Aan het begin van de laatste conus zit een schot waar de einddemper doorheen steekt, dus die eind conus maakt geen verschil lijkt mij (in ieder geval verwaarloosbaar)
Tom
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 aug 2019, 23:09

Re: Uitlaten vergeleken

Bericht door Tom »

Plaats reactie