Afstellen van de ontsteking

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11123
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Afstellen van de ontsteking

Bericht door Niels »

Het is vaak een oorzaak van slecht lopen of niet starten; de ontsteking.
Om te zorgen dat de afstelling juist is wordt hier uitgelegd hoe de ontsteking het beste afgesteld kan worden.
De ontsteking afstellen is niet zo heel erg ingewikkeld. Het kost wel even wat tijd en misschien geld om eventuele versleten delen te vervangen.

Benodigdheden voor het afstellen:

    - Bougiesleutel
    - Voelermaatje
    - Schroevendraaier
    - Schuifmaat (of een speciale voorontstekings-afsteller)

Als eerste haal je de bougie uit de cilinder met de bougiesleutel en verwijder je het vliegwieldeksel.
Om er makkelijk bij te kunnen is het verstandig om het hele linker carterdeksel eraf te halen.
Hieronder zit het vliegwiel waarin zich de ontsteking bevindt. In het vliegwiel zitten een aantal (afhankelijk van het model van je brommer), soort ovale, gaten.
Als je hierdoor kijkt zie je twee spoelen, een condensator en de contactpunten. Als je het vliegwiel met de hand roteert zie je deze punten openen op een bepaald moment.

Bougie
Eerst is de bougie aan de beurt. Als je een tijd geen nieuwe bougie hebt gekocht is het aan te raden eerst een nieuwe te kopen. Welke warmtegraad je bougie moet hebben hangt af van de temperatuur die je cilinder bereikt (dus hoeveel toeren deze maakt):

Een B6 kan in een brommer die standaard is met langzame pijp;
Een B7 kan in een brommer die standaard is met snelle pijp;
Een B8 kan in bijna alle andere setups, ook 60cc;
Een B9 in brommers die enorme toerenmakers zijn met enorme compressie en nooit langzaam rijden. Een B9 blijft niet heel als hij niet heet genoeg wordt, dus ik raad hem niet vaak aan.


Let wel: Bij lage toeren slaat een bougie met een hogere warmtegraad wel sneller vet, dit resulteert in stotteren, afslaan of overlijden van de bougie.

Veel mensen denken dat als ze een nieuwe bougie halen, bijvoorbeeld een NGK of Champion, dat de bougie meteen gebruikt kan worden.
Dit is echter bijna nooit zo. Dit komt omdat de afstand tussen de elektroden vaak niet goed is.
Deze afstand moet 0,6 - 0,7mm zijn en dit is te meten met een voelermaat. Een voelermaat is een stukje gereedschap dat bestaat uit meerdere plaatjes metaal van verschillende diktes. Hiermee meet je dus de afstand tussen de electroden en stel je ze, als dat nodig is, bij.
Draai na het stellen van de bougie deze nog niet (terug) in het blok, want je moet er nog bij kunnen met een schuifmaat.

Contactpunten
Nu zijn de contactpunten aan de beurt. Deze zitten bovenin het vliegwiel als je door de sleuven kijkt. Met de bevestigingsschroef waarmee de contactpunten op de grondplaat zit gemonteerd kan je de afstand tussen de punten stellen. Dit doe je door de bevestigingsschroef los te draaien en in de nokjes en inkepinkje het bovenste puntje met een schroevendraaier naar boven of naar beneden te duwen (dus dat 'ie verder of minder ver opengaat).

Heb je nieuwe contactpunten, dan moet je de punten even goed schoonmaken met een dubbelgevouwen waterproof schuurpapier. Soms is dit ook nodig bij brommers die niet starten an lang stilstaan. Soms moet je nieuwe contactpunten ook wat bijbuigen zodat de punten echt recht op elkaar staan.

Voorontsteking
Vervolgens moet het tijdstip van ontsteken afgesteld worden.
Je schuift de schuifmaat open en stopt de pen van de schuifmaat in het bougiegat. (als je een voorontstekings-afsteller hebt, draai je deze in het bougiegat)

De schuifmaat druk je tegen de cilinder aan, zo dat de schuifmaat niet verder kan en de pin die uit de schuifmaat komt, in de cilinder zit.
Nu draai je twee keer rechtsom aan het vliegwiel. Dan heb je met je schuifmaat het bovenste dode punt opgemeten ten opzichte van de cilinderkop. (met een voorontstekings-afsteller moet je het dode punt zoeken door aan de moer te draaien totdat je het bovenste dode punt hebt gevonden).

Bij de schuifmaat heb je nu een waarde gevonden. Tel bij deze waarde de voorontsteking op en zet de schuifmaat vast. (bij een voorontstekings-afsteller draai je de moer een x aantal nummertjes vast)
De voorontsteking voor een FS1 ligt tussen de 1,6 en 1,8mm (bij een snelle FS1 1,8 en bij een originele 1,6). Sommige tamelijk snelle FS1's lopen het best op 2mm voor BDP

Dan draai je aan het vliegwiel zodat de zuiger om het ODP zit en dan steek je de schuifmaat weer in de cilinder.
Hierna ga je voorzichtig draaien aan het vliegwiel totdat de zuiger tegen de schuifmaat aantikt (die je in het bougat hebt gestopt).
Op het moment dat je zuiger de schuifmaat raakt, moeten je contactpunten beginnen te openen, dit houdt in dat je de ingestelde voorontsteking hebt. Als je het moeilijk vindt om dit te zien, dan kun je een vloeitje tussen de punten steken. Zodra ze beginnen te openen kun je het vloeitje bewegen.

Een andere manier is het gebruiken van de merktekens. Binnen je vliegwiel zit een stripje metaal voor een gat. Dat kan aan de condensator vast zitten, of op een spoeltje erbij geschroefd. Op het vliegwiel staan een kerfje als merkteken. Ik zou deze merktekens alleen gebruiken als ik zeker wist dat ze daadwerkelijk de gewenste voorontsteking aangeven, dus check op bovenstaande wijze.


Je kan dit tijdstip stellen door de contactpuntjes verder open te zetten (=vroeger) of nauwer (=later). Soms kun je ze ook goed stellen door de punten flink open te zetten en de schroef licht aan te draaien. Zet het vliegwiel in de juiste stand voor de gewenste voorontsteking en draai de punten even los en weer vast. Met een beetje mazzel staan ze nu precies zoals je wil.

In een ideale wereld staan nu je punten maximaal geopend (even je vliegwiel voorbij BDP draaien) tussen de 0,3 en 0,4mm. Soms staan ze zelfs bij 2mm voorontsteking nog maar maximaal 0,2mm open. Als ie goed loopt, lekker zo laten. Als het je ergert, een setje dure ori punten kopen, of in het ergste geval even je vliegwielspie checken. Mogelijk zit je vliegwiel iets gedraaid op de as. Als dat zo is, check de spiebaan in het vliegwiel en check de spie. Mogelijk hoef je alleen de spie even om te draaien, anders haal je een nieuwe.


Als je dit allemaal hebt uitgevoerd is je ontsteking goed afgesteld!!

Als je brommer nog steeds ploft, start hem dan eens en kijk of er een vonkenregen tussen de punten zit. Een vonkje af en toe is normaal, een soort van lasvonk niet. Je condensator is dan aan vervanging toe. Haal een dure originele. Een cheapie gaat meestal snel kaduuk, als hij in de doos niet al overleden is. Mocht je een condensator hebben waar nog geen draden op zitten, bedenk dat een condensator dood gaat van hitte. Solderen doe je dus in een keer kort met wat vloeimiddel. Ga je flink braden, dan zal hij het niet overleven.

Andere oorzaaken van ploffen zijn vaak de dop of de bobine, ook la gaat laatste zelden kapot. Meest wil een kapotte bobine het prima doen, maar gaat ie boven een bepaald toerental of temepratuur je motor laten ploffen en ploepen.
Laatst gewijzigd door Niels op 16 jun 2006, 01:28, 2 keer totaal gewijzigd.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

sinds ik zo'n 'top-dood-meter' heb draait alles hier picobello..

das echt wel een musthave als je wil weten wat er gebeurt..
als ik mn ontstekin 0.2mm verlaat, komen er ongeveer een 1500 toeren bij..
het moet dus wel betrouwbaar meten..
met een klok kan je tot een honderdste meten, dus die zijn nog fijner

met n schuifmaat in het bougiegat gaat ook, maar je mist algouw een tiende natuurlijk..
hij zal draaien, en goed ook, maar een tiende bijsteken is moeilijk te meten zo..
Afbeelding
dit is wat ik gebruik, al is ie op deze site wel wat duur vin'k
when men were men, and helmets were for divers
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

toch nog een kleine ontdekking gedaan dit weekeinde;

er staat dus weldegelijk wel een merkteken op een 2ru,
bovenste vijsje van het rechtse spoel, onder de kop zit een klein metalen plaatje, daar is een hoekje aan gebogen,
en net als je piston 1.7mm voor topdood staat,
passeert die daar een inkepingetje (streepje) in de binnenrand van een opening van het vliegwiel!!
hier dus rechtsboven op de foto, zie je ze net over mekaar staan:
Afbeelding

je kan dus met een schroevendraaier en een vloeitje, je fizzy probleemloos juistzetten! eenderwaar :D

(gisteren is geklokt, en contactpunten wisselen duurt nét geen 20 minuten 8) )
when men were men, and helmets were for divers
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

nog een tip daarbij: draai de schroef net zo los dat je de punten kan draaien, maar wel zo vast dat ze niet vanzelf draaien...
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10583
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Nog wat info voor degenen die een multimeter hebben. Bedenk wel dat je nooit onder bedrijfsomstandigheden meet. Als je meet dat ie kaduuk is, dan kun je ervan uit gaan dat er onderdelen vervangen moeten worden. Als je uit je metingen concludeert dat iets dus goed is, bedenk dan dat als je rijdt zaken onderhevig zijnn aan trilingen, schokken, variabele voltages en wisselde temperatuur.

Vermogen dynamo controleren (6V), evt. weerstand spoelen doormeten ( ong.2 ohm). Is de bobine wel goed? Prim. windingen 0,75 ohm, sec.windingen 5,75 K ohm.
Verder op kortsluiting controleren, draadbreuk, slechte aardeaansluiting, bougiedop.


Onderstaand plaatje komt uit een Honda manual, maar de bobine is ongeveer gelijk aan onze FS1 bobines. De waarden moeten ongeveer overeenkomen en alles dat flink afwijkt (10x oid) is echt fout.
Afbeelding
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14475
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

als je het vliegwiel op en neer kan bewegen dan heb je speling op een krukas lager.
hier door is de ontsteking niet goed te krijgen.
kan je dit ergens tussen proppen henk jan.
dit is iets wat ons direct zal opvallen maar door een ander over het hoofd word gezien en hierdoor met niet op te lossen problemen/ vragen komt
Laatst gewijzigd door ginofs1 op 22 dec 2012, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
tis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2011, 20:13
Locatie: Kalmthout,Belgie

Bericht door tis »

Het wil me maar niet lukken.
Maar het enige wat ik kan regelen is toch de afstand tussen de contactpunten?
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

ja
tis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2011, 20:13
Locatie: Kalmthout,Belgie

Bericht door tis »

En moeten de punten elkaar altijd raken als ze gesloten zijn?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23265
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Ja.

Heb je nieuwe punten?
Yamaha Sheriff 1981
tis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2011, 20:13
Locatie: Kalmthout,Belgie

Bericht door tis »

Nee,maar ik wou ze opnieuw stellen.
Maar ik snap het niet echt>
Dus het bevestigingsschroefje is nu los.
Wat moet ik dan doen?
En waar zitten nu juist die inkepingtjes en de nokjes?
(bougie is er ook uit)
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23265
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Je moet het schroefje maar een klein beetje los draaien maar dan net genoeg dat je met een platte schroevendraaier de punten kan stellen.

Ik denk dat je punten nu veels te ver open staan als ze niet tegen elkaar aan komen.

Zijn ze niet versleten?
Yamaha Sheriff 1981
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

WIL NU ES IEDEREEN DIE VERDUIVELDE VOELERMATEN IN DE BEEK GOOIEN!??

je moet hem stellen op MOMENT NIET OP OPENING


om te checken hoe goed je punten nog zijn, kán je op topdood met een voelermeet meten hoever ze nog open gaan

is dit minder dan 0.2 moet je nieuwe punten steken
when men were men, and helmets were for divers
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

het stellen zelf nogmaals:

zoek de merktekens in het vliegwiel, of laat een kennis een krasje zetten op 1.8 voor topdood (als die bv een pistonstop of een meetklok heeft)

draai kwart voorbij (punten gaan open)

steek een lintje, afgescheurd van een sigarettenvloeitje tussen de punten en draai een halve toer naar rechts (vloeitje zit geklemd)

draai traag tegen de klok in, richting merkteken, terwijl je ietsje aan het vloeitje trekt zodat het opgespannen is

het moet lossen wanneer de merktekens overelkaar komen te staan

THAT'S IT

(en als ie dat doet moet je elders gaan zoeken ;) )
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10583
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Goedzo knul.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie