Afstellen van de ontsteking

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
tis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2011, 20:13
Locatie: Kalmthout,Belgie

Bericht door tis »

Gekukt,eindelijk!
Hij rijdt nu veel beter.
Bedankt voor de tips en de faq.
Maar mischien kun je Yamasam's tips even in de faq verwerken.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Die staat er nu. Ik doe het op zicht. Zicht, lampje vloeitje, allemaal hetzelfde.
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Zo is dat, het kan op zoveel manieren.
Als je het licht gezien hebt
:wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
looman
50km gereden
50km gereden
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 aug 2012, 11:21
Locatie: Harmelen

Bericht door looman »

Ik heb net mijn punten afgesteld, en ik heb de multimeter gebruikt om het moment van openen te bepalen.
Deze methode is misschien makkelijker/preciezer, ikzelf vind het in ieder geval beter werken dan met een vloeitje.

Hoe ga ik te werk:

1. het bepalen van de voorontsteking gewoon op de manier met de schuifmaat (of een meetklok)

2. de multimeter sluit je aan op de zwart/witte ontsekingsdraad die uit je blok komt, deze kun je vinden door de stekker los te trekken die achter je accu zit (let op: als je de stekker niet los maakt meet je ook je primaire spoel van je bobine, dit wil je niet). dus je trekt het stekkerblok los en steekt 1 meetpin in het stekkertje dat uit je blok komt. De tweede pin verbind je met de aarde.
Je multimeter moet op de stand OHM staan (heb je verschillende standen OHM kies dan de kleinste bijv: 200 ohm)

3. wanneer nu je contactpunten gesloten zijn meet je een weerstand van bijna nul, wanneer je punten open gaan verspringt dit naar iets meer dan 2 ohm (de weerstand van je ontstekingsspoel). let op: als je snel draaid met je vliegwiel dan wekt dit een spanning op waardoor je meter even uitschiet, zodra het wiel stilstaat zal deze altijd de waarde 0 of 2 ohm aangeven.

4. door nu dus heel langzaam aan je vliegwiel te draaien kun je met je meter precies het moment van openen opzoeken, en nameten of dit correct is.

Volgens mij moet dit goed werken, of niet?
Misschien dat het iemand helpt

Mvg Kevin
Kjeld
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 dec 2007, 13:53

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door Kjeld »

Afstellen met multimeter werkt echt perfect. Had daarnaast bij gebrek aan een voorontstekingsmicrometer toch een middeltje nodig om de zuiger vast te zetten.

Heb een oude bougie daarvoor gebruikt. Porselein er uit, uitboren en een M8 moer er in zetten (lassen of met wat staaldraad er vast in slaan). Vervolgens kan je een M8 bout in de moer draaien en die gebruiken om je zuiger vast te zetten op exact het juiste punt. Vanzelfsprekend wel eerst de merktekens op je vliegwiel zetten (ik heb daar standaard de 2.0, 1.8 en 1.6 en BDP afgetekend).

Is bij iemand bekend wat de weerstand moet zijn. Bij gesloten punten 0,5 en bij open punten 1,6 ohm. Ik vind de weerstand met gesloten punten aan de hoge kant. Wie heeft daar ervaring mee?
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door fs1willem »

Kjeld schreef:Is bij iemand bekend wat de weerstand moet zijn. Bij gesloten punten 0,5 en bij open punten 1,6 ohm. Ik vind de weerstand met gesloten punten aan de hoge kant. Wie heeft daar ervaring mee?


Waar meet je dat dan ?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door marco »

Je moet alleen meten wanneer de punten open gaan.
Kjeld
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 dec 2007, 13:53

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door Kjeld »

Van de multimeter 1 stekker in de kabelboom, zwart-witte draad en andere op de massa.

Bij gesloten punten 0,5 en zodra de punten openen 1,6 a 1,7. Dat is als het goed is de weerstand door de spoel heen. Als ik aan het vliegwiel draai gaat de waarde nog veel verder omhoog dan 1,6 a 1,7.
Kjeld
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 dec 2007, 13:53

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door Kjeld »

marco schreef:Je moet alleen meten wanneer de punten open gaan.


Dat doe ik ook.

Doordat de zuiger vast staat kan ik door het in of uitdraaien van de bout en aflezen multimeter exact zien wanneer de punten open gaan. Door de merktekens op mijn vliegwiel voor de waarden van de voorontsteking stel ik de boel exact af.

De weerstand die ik meet bij gesloten punten is volgens mij een maat voor de kwaliteit van de punten en kabel naar de bobine. Maar betekent 0,5 ohm nu veel weerstand en had dat 0,0 moeten zijn bij gesloten punten of is dat een waarde die andere fs1 rijders die hun punten met een multimeter afstellen ook meten?
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door fs1willem »

Ik denk dat je over de bobine heen meet... die 0,5 ohm komt mij bekend voor... en dan klopt dat wel...
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door carrejans »

Vandaag nog maar eens een poging gedaan om tijdstip van ontsteking af te stellen.

Ik draai een micrometer in het bougiegat (http://www.jmpbonderdelen.nl/micrometer-bougiegat.html).
Ik zorg dat de pin loszit; en draai zodat 0 overeenkomt met startstreepje.
Ik draai naar rechts aan vliegwiel totdat de pin op hoogste punt zit; dan zet ik pin vast met schroefje.
Ik draai vliegwiel wat verder. De micrometer draai ik 17 streepjes dieper (1,7mm).
Nu m'n vraag: om het moment van openen te zien, heb ik de indruk dat ik naar LINKS moet draaien. Klopt dit???
En het vloeitje tussen de punten moet dan loskomen pas als ik terug tegen de pin van de micrometer aanbots? (gebeurt nu eerder)

M'n volgende vraag: Hoe regel je nu juist dat de punten exact dan openen? Met het schroefje kan je één kant loszetten, waardoor je de afstand kan stellen; maar toch niet het moment van openen?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door marco »

Je kan met de opening van de punten het tijdstip afstellen.
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door carrejans »

En klopt het dat ik naar links moet draaien?
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door ginofs1 »

carrejans schreef:En klopt het dat ik naar links moet draaien?


nee. bovenst dode punt zoeken en dan rechts om draaien :wink:
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Afstellen van de ontsteking

Bericht door carrejans »

Als het vliegwiel naar links draait, klopt mijn uitleg in bovenstaande post toch?

Hoe regel je nu juist dat de punten exact dan openen? Met het schroefje kan je één kant loszetten, waardoor je de afstand kan stellen; maar toch niet het moment van openen?
Plaats reactie