Lagers

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Lagers

Bericht door Niels »

Omdat vaak onbekend is wat de aanduidingen op lagers nou precies betekenen staat het hier beschreven:

De aanduidingen met een C staan altijd na het lagernummer (bijv. 6303 C3). Deze geven de inwendige radiale speling aan.

    C1: De meest precieze lagers (nog nauwkeuriger dan C2), voor hele nauwkeurige machines (bijv. meetapparatuur). Hele hoge loopnauwkeurigheid.
    C2: Voor nauwkeurige machines, deze lagers hebben een kleine speling en kunnen dus minder toeren draaien. Hoge loopnauwkeurigheid.
    CN of geen aanduiding: Bijv. 6303. Dit is een normaal lager. Normale loopnauwkeurigheid.
    C3: Meer inwendige radiale speling. Deze kunnen meer toeren maken (max 15000 tpm in olie, max 12000 tpm in vet). Minder hoge loopnauwkeurigheid.
    C4: Heeft meer inwendige radiale speling dan C3, C4 kan dus meer toeren aan, maar moet wel goed warmgedraaid worden. Minst hoge loopnauwkeurigheid.
    C5: Nog meer speling dan C4.
Ook komt het voor bij lagers dat er een R of Z achter het lagernummer staat (bijv. 6203 Z). Dit houdt in dat het lager dicht is aan 1 zijde. ZZ of 2Z betekent aan 2 zijden dicht.

Het is wel duidelijk dat C3 lagers het beste zijn (en ook in de parts listen staan voorgeschreven) voor je krukas.
Voor de versnellingsbak worden normale lagers gebruikt, waarvan 1 met een Z aanduiding (aan 1 kant stofdicht: metalen plaatje. R staat voor rubberafdichting).

De lagers in een FS1 motorblok zijn:

    Krukaslager links: B6204 C3
    Krukaslager rechts: B6303 C3
    Ingaand versnellingsbaklager: B6203 Z
    Uitgaand versnellingsbaklager: B6303

Overigens kan een ingaand lager ook gewoon open zijn en mocht je een 2Z hebben, dan kun je altijd een plaatje eruit wippen aan 1 kant. Het uitgaande baklager mag ook gerust een C3 zijn. Daar ga je niets van merken. Meestal zul je zien dat vooral de kruklagers versleten zijn en baklagers zelden. Het is meer zo dat als je blokje toch open is, je ze net zo goed kunt vervangen voor de zekerheid.

Wiellagers:

Rechtsgeremde trommel voor: 6202
Linksgeremde trommelrem voor: 6300-2RS
Trommelrem achter: 6301-2RS
Schijfrem voor: 6301-2RS
Tandwieldrager: 6004

Ik zou ze altijd Met 2RS aanduiding pakken (RS1 en RSH zijn dezelfde afdichting) of minimnaal ZZ. Er is ook nog lichtlopende rubber afdichting verkrijgbaar, dat zijn dan 2RSL lagers


Zie voor codes:
De Technoshop schreef:
Codering kogellagers

Hier behandelen wij de meest voorkomende coderingen.
Een lagercode is opgebouwd uit een


Voorvoegsel-Hoofdnummer-Volgcode.A Volgcode.B Volgcode.C / Volgcode.D1 t&m D6

Voorvoegsel
De voorvoegsels komen weinig voor en worden hier niet behandeld.


Hoofdnummer

De hoofdcode bestaat uit cijfers en is gerelateerd aan het soort lagers en de grootte ervan.
Het eerste cijfer geeft het soort lagers weer.

0 = Dubbelrijig hoekcontact lagers
1 = Zelfinstellend kogellagers
2 = Tonlagers
3 = Kegellagers
4 = Tweerijig groef kogellagers
5 = Axiale kogellagers
6 = Groef kogellagers
7 = Hoekcontact lagers
8 = Axiale cilinder lagers
N = cilinderlagers

De rest van de cijfercode is aan de maatvoering van het lager gerelateerd.


Volgcode's A t&m C
De volgcode's A t&m C worden door een spatie gescheiden.
Meestal is er maar een van de 3 code's aanwezig.


Volgcode.A
Dit zijn interne ontwerpcodes.
voorbeelden:

A = speciaal ontwerp voor speciale toepassing.(bij kogellagers)
A = Contacthoek 30 Graden bij hoekcontact lagers
B = Contacthoek 40 graden bij hoekcontact lagers
B = Contacthoek kleiner dan 17 graden bij kegel lagers
C = Contacthoek 15 graden bij hoekcontact lagers
C = Contacthoek 20 graden bij kegel lagers
CA= Contacthoek 20 graden bij hoekcontact lagers
D = Contacthoek 28 graden en 30 minuten voor kegel lagers
DJ= Contacthoek 28 graden en 48 minuten en 39 seconden voor kegel lagers
E = Contacthoek 35 graden bij hoekcontact lagers
J = bepaalde maten van een kegellager voldoen aan de ISO standaard


Volgcode.B
Dit zijn de afdichtings code's.
Voorbeelden:

Geen code = het lager is open.
RS = RS1 = RSH = aan een zijde spatwater dicht.(rubber)
2RS=2RS1 =2RSH = aan twee zijden spatwaterdicht.(2 zijden rubber)
RSL = aan een zijde spatwaterdicht met extra lage wrijving.
2RSL = aan twee zijden spatwaterdicht met extra lage wrijving.
Z = aan een zijde stofdicht.(metalen plaatje)
2Z = ZZ = aan twee zijden stofdicht.(2 metalen plaatjes)


Volgcode.C
Kooi ontwerp code's
Voorbeelden:

F = Massieve ijzeren kooi
J = Geperste plaatstalen kooi
L = Massieve lichtmetalen kooi
M = Massieve messing kooi
P = Met glasvezel versterkte polyamide kooi
Y = Geperste kooi ven messing plaat

Achter het / teken staan de kenmerken t.a.v. materiaal,
hittebehandeling, nauwkeurigheid,extra speling, smering e.d..
Voorbeelden

Nauwkeurigheid
P0 = klasse 0 van de ISO tolerantie-klassen = ABEC 1
P2 = klasse 2 van de ISO tolerantie-klassen = ABEC 9
P4 = klasse 4 van de ISO tolerantie-klassen = ABEC 7
P5 = klasse 5 van de ISO tolerantie-klassen = ABEC 5
P6 = klasse 6 van de ISO tolerantie-klassen = ABEC 3

Extra speling
C1 = Speling kleiner dan bij C2
C2 = Speling kleiner dan normaal
CN = Speling normaal
C3 = Speling groter dan normaal
C4 = Speling groter dan C3
C5 = Speling groter dan C4
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Als je meer over lagerberekeningen wilt leren, adviseer ik iedereen aan om het boek "Roloff / Matek Machineonderdelen" eens door te lezen. Daar staat genoeg in (kheb 't thuis liggen voor school, kan alles opzoeken kwa nummers enzo :P maar daar ben ik te lui voor haha)
master lemmy
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
Locatie: enschede

Bericht door master lemmy »

of leerboek wentel lagers van skf,

das vrij dun en goedkoop, maar staan ook alle maten in, draag getallen, varianten en stukkies tekst.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10782
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10782
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Lagers

Bericht door NIX »

Piet den Breejen schreef:Een automaterialen zaak die 12/24V dynamo`s reviseren hebben ze ook.
De bronzen busjes kosten ongeveer €0,80 per stuk.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10782
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Lagers

Bericht door NIX »

ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Lagers

Bericht door ginofs1 »

NIX schreef:http://www.lagerboer.nl/



het lijkt wel een restpartij opkoper :roll:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10782
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Lagers

Bericht door NIX »

Is het ook.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Lagers

Bericht door ginofs1 »

maar ze zijn wel goedkoop
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10782
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Lagers

Bericht door NIX »

Psies.
Plaats reactie