pollier en pollijst-technieken

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

pollier en pollijst-technieken

Bericht door YamaSam »

Hier een topic voor tricks and tips voor het pollieren van allerhande stukken,

omdat geen enkele techniek heilig is kan je hier met foto's de resultaten (laten) zien..

de 'voor-' foto:
Afbeelding
Ik ben zelf 'aanhanger' van tweesnelhedenpollieren,
een snelle rol met donkere pasta:
Afbeelding
hier een homemade driefasemodel, sokkel, motor en lap,
let ook op de fijne pluisjes die van zo'n rol wegvliegen, ze vatten als je nadien gaat lassen graag vuur, dus verdienen aandacht als het gaat ophopen..

na de snelle rol zijn de kleine krasjes weg, die heeft ahw 'dweil' gespeeld,
dit id na ongeveer 30" tegen de rol duwen..let ook op de reeds ietwat blinkende tang
Afbeelding
Afbeelding

nu is er zeker al pakken meer glans dan voorheen, maar écht spiegelen doet het nog niet,
daarvoor gebruik ik dus nog de trage rol, het zijn dezelfde lappen, maar lichtere pasta en veel minder toeren,
bij mij gaat die dan in de draaibank:
Afbeelding

enkele seconden geven dan metteen resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

grootste nadeel is dat het blinken van de ene partij,..
doorgaans het besmeuren van de andere partij betekent! :lol:
Afbeelding
when men were men, and helmets were for divers
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Ik gebruik blokken van UNIPOL ..
over de prijs kan ik nietveel zeggen, aangezien we die hier meer als tien jaar geleden gekocht hebben
daaruit blijkt ook hoe weinig je ervan gebruikt, hoe minder pasta, hoe beter, het moet enkel de lappen 'gesmeerd' houden

dremel houdt het niet uit voor grote oppervlakken, ook maak je met een kleinere kop makkelijker putjes

die spaar ik dus doorgaans voor de kleine hoekjes
www.unipol.be
when men were men, and helmets were for divers
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9573
Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
Locatie: Bolt'n City
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

ik gebruik altijd belgrom 8) (en een kleine lappeschijf op een gewone boormachine)
reddevil
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3598
Lid geworden op: 19 apr 2007, 20:40
Locatie: Schagen (stroet)

Bericht door reddevil »

ik heb ook van die katoenen lappen op een boording..

die prop ik dus in een boormachine.. klem ik tussen een workmate :lol:
en doe een tyrip op de knop zodat ik me handen vrij heb :D
werkt prachtig :D
Gebruikersavatar
Fyer
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1311
Lid geworden op: 16 nov 2007, 21:53
Locatie: Numansdorp

Bericht door Fyer »

om te polijsten gebruik ik, een boormachine + polijst schijf voor de grote vlakken en een dremel voor de kleine hoekjes samen
met deze prut:

Afbeelding
maniac on wheels
50km gereden
50km gereden
Berichten: 84
Lid geworden op: 23 jun 2008, 18:43
Locatie: baarle hertog

Bericht door maniac on wheels »

als je geen polijstpasta hebt kun je ook tandpasta gebruiken, of, als je dat hebt een beetje commandant. het komt erop neer een zeer fijn abrassief te gebruiken. en verschillende, van grof naar fijn
maniac on wheels
50km gereden
50km gereden
Berichten: 84
Lid geworden op: 23 jun 2008, 18:43
Locatie: baarle hertog

Bericht door maniac on wheels »

en die lappen kun je ook zelf maken, van de lakens van het bed van je moeder
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

commandant werkt ook wel, maar het beste blijft natuurlijk polijst pasta volgens mij
Pa_Tombo
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:00
Locatie: Nijmegen tegenover de buurman

Bericht door Pa_Tombo »

Universele polijstblokken en lappenborstels zijn gewoon bij de gamma te krijgen .
Ze zijn niet al te duur en werken perfekt(wij gebruiken ze ook.)
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10783
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Riemer schreef:korte beschrijving van het polijsten van aluminium onderdelen

benodigdheden:
verf afbijt/verfbrander/heel grof gewoon schuurpapier
waterproof schuurpapier met de nummers 200-400-800-1000of hoger
bak water

methode A:
oude lappen
polijst middel in een potje (brillo, belgom of iets vergelijkbaars)


methode B:
polijstborstel
boormachine
polijstpasta (hangt meestal naast de polijstborstel bij de bouwmarkten)


je begint met het weghalen van een eventuele laag verf, echt alles. dit kan met verfafbijt, verfbrander of gewoon grof schuurpapier
zat er geen verf op, haal dan alle rommel, olie enz der af.

hierna pak je de bak met water, en je velletjes schuurpapier, je begint met het grofst, nummer 200, alles goed schuren met veel water.
daarna steeds met een minder groffe alles nog en keer schuren. als laatste met korrel 1000 of hoger.
dit schuren doe je om het te polijsten gedeelte zo vlak mogelijk te maken, zitten er putjes, krassen enz in, dan zie je dat terug met het polijsten.
je moet dus ook zoveel schuren tot het helemaal mooi vlak is, om het mooiste resultaat te krijgen.

heb je het helemaal geschuurd, glimt het al een beetje :) om het helemaal mooi te laten glimmen, moet je het polijsten. dit kan op 2 manieren.

A: met de hand
je neemt veel poetsdoeken, en je neemt een potje/tube/blik polijstmiddel. je draait hiermee eerst allemaal rondjes, tot het mooi glimt, je bent daar aardig lang mee bezig.
hierna ga je met een schone doek, alles in dezelfde richting nog een keer overpoetesen, tot het een mooi egaal vlak is.

denk erom, dat je altijd er voor zorgt dat er geen zand of andere schurende dingetjes in je doek zitten, dit zorgt voor krasjes, en dat wil je niet.

B: met de boormachine
je gaat naar de bouwmarkt, en haalt een polijstborstel en polijstpasta. denk er wel om dat je een borstel haalt, en niet een polijst schijf.
je moet één hebben waarmee je polijst, als de boormachine horizontaal is, en niet vertikaal.
je hebt verschillende maten, voor grote vlakken, zoals je blok en voorvork enz is 1 van ongeveer 8cm genoeg, maar voor kleine hoekjes kun je beter een kleinere zoeken, er met 1 van 4 cm doorsnee kun je al bij heel veel.

je schroeft de borstel op de boormachine, en zet je polijstpasta, meestal is dat een rechthoekig blok van 10 bij 3 cm of zo iets, klem. dit doe je omdat je er met de draaiende boormachine op moet drukken. zou je hem niet vast hebben, kan die weg schieten, en heb je een dikke kwak pasta op de muur zitten, en kun je nieuwe halen. (vraag niet hoe ik dat weet)
je duwt legt de boormachine rustig op het blok, niet duwen. dan krijg je grote schrik, als je een nieuwe borstel hebt, het hele ding valt uit elkaar, zo lijkt het. allemaal draden stof en stukken vliegen je om de oren, maar je moet gewoon domweg doorgaan, het houd wel weer op.
als je borstel goed egaal onder de pasta zit, (hij is dan zwart) begin je met polijsten, heel voorzichtig met de draaiende borstel er overheen gaan.
ook dit doe je weer in 1 richting om het zo egaan mogelijk te houden. alleen op plekken waar het niet anders kan een andere richting kiezen.
zorg ervoor dat er steeds genoeg pasta op de borstel zit, anders begint de borstel stuk te gaan, en komen er doffe plekken in je aluminium. je moet zelf een beetje zien wat genoeg is, wat teveel is, krijg je om je oren gezwiept, dus wees niet bang om teveel te doen, het kan geen kwaad, maar is wel zonde van je pasta.

welke methode is beter?
met de hand kun je bij alle kleine hoekjes, en het is wat beter doseerbaar. maar, met de boormachine krijg je een beter resultaat.
grote gedeelten zijn dan ook meestal beter met de boormachine te doen, en kleine dingen, zoals je remhendels, dingetjes die je stuur vast houd enz.

succes, en ook succes met de blaren van het schuren.


YamaSam schreef:HG staalpolish, voor gasvuren etc.. ideaal en kost de helft van belgom..
(maar is wel duits hé!)
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie