pollier en pollijst-technieken
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
pollier en pollijst-technieken
Hier een topic voor tricks and tips voor het pollieren van allerhande stukken,
omdat geen enkele techniek heilig is kan je hier met foto's de resultaten (laten) zien..
de 'voor-' foto:
Ik ben zelf 'aanhanger' van tweesnelhedenpollieren,
een snelle rol met donkere pasta:
hier een homemade driefasemodel, sokkel, motor en lap,
let ook op de fijne pluisjes die van zo'n rol wegvliegen, ze vatten als je nadien gaat lassen graag vuur, dus verdienen aandacht als het gaat ophopen..
na de snelle rol zijn de kleine krasjes weg, die heeft ahw 'dweil' gespeeld,
dit id na ongeveer 30" tegen de rol duwen..let ook op de reeds ietwat blinkende tang
nu is er zeker al pakken meer glans dan voorheen, maar écht spiegelen doet het nog niet,
daarvoor gebruik ik dus nog de trage rol, het zijn dezelfde lappen, maar lichtere pasta en veel minder toeren,
bij mij gaat die dan in de draaibank:
enkele seconden geven dan metteen resultaat:
grootste nadeel is dat het blinken van de ene partij,..
doorgaans het besmeuren van de andere partij betekent!
omdat geen enkele techniek heilig is kan je hier met foto's de resultaten (laten) zien..
de 'voor-' foto:
Ik ben zelf 'aanhanger' van tweesnelhedenpollieren,
een snelle rol met donkere pasta:
hier een homemade driefasemodel, sokkel, motor en lap,
let ook op de fijne pluisjes die van zo'n rol wegvliegen, ze vatten als je nadien gaat lassen graag vuur, dus verdienen aandacht als het gaat ophopen..
na de snelle rol zijn de kleine krasjes weg, die heeft ahw 'dweil' gespeeld,
dit id na ongeveer 30" tegen de rol duwen..let ook op de reeds ietwat blinkende tang
nu is er zeker al pakken meer glans dan voorheen, maar écht spiegelen doet het nog niet,
daarvoor gebruik ik dus nog de trage rol, het zijn dezelfde lappen, maar lichtere pasta en veel minder toeren,
bij mij gaat die dan in de draaibank:
enkele seconden geven dan metteen resultaat:
grootste nadeel is dat het blinken van de ene partij,..
doorgaans het besmeuren van de andere partij betekent!
when men were men, and helmets were for divers
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
Ik gebruik blokken van UNIPOL ..
over de prijs kan ik nietveel zeggen, aangezien we die hier meer als tien jaar geleden gekocht hebben
daaruit blijkt ook hoe weinig je ervan gebruikt, hoe minder pasta, hoe beter, het moet enkel de lappen 'gesmeerd' houden
dremel houdt het niet uit voor grote oppervlakken, ook maak je met een kleinere kop makkelijker putjes
die spaar ik dus doorgaans voor de kleine hoekjes
www.unipol.be
over de prijs kan ik nietveel zeggen, aangezien we die hier meer als tien jaar geleden gekocht hebben
daaruit blijkt ook hoe weinig je ervan gebruikt, hoe minder pasta, hoe beter, het moet enkel de lappen 'gesmeerd' houden
dremel houdt het niet uit voor grote oppervlakken, ook maak je met een kleinere kop makkelijker putjes
die spaar ik dus doorgaans voor de kleine hoekjes
www.unipol.be
when men were men, and helmets were for divers
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9573
- Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
- Locatie: Bolt'n City
- Contacteer:
-
- 50km gereden
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 18:43
- Locatie: baarle hertog
-
- 50km gereden
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 18:43
- Locatie: baarle hertog
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10783
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Riemer schreef:korte beschrijving van het polijsten van aluminium onderdelen
benodigdheden:
verf afbijt/verfbrander/heel grof gewoon schuurpapier
waterproof schuurpapier met de nummers 200-400-800-1000of hoger
bak water
methode A:
oude lappen
polijst middel in een potje (brillo, belgom of iets vergelijkbaars)
methode B:
polijstborstel
boormachine
polijstpasta (hangt meestal naast de polijstborstel bij de bouwmarkten)
je begint met het weghalen van een eventuele laag verf, echt alles. dit kan met verfafbijt, verfbrander of gewoon grof schuurpapier
zat er geen verf op, haal dan alle rommel, olie enz der af.
hierna pak je de bak met water, en je velletjes schuurpapier, je begint met het grofst, nummer 200, alles goed schuren met veel water.
daarna steeds met een minder groffe alles nog en keer schuren. als laatste met korrel 1000 of hoger.
dit schuren doe je om het te polijsten gedeelte zo vlak mogelijk te maken, zitten er putjes, krassen enz in, dan zie je dat terug met het polijsten.
je moet dus ook zoveel schuren tot het helemaal mooi vlak is, om het mooiste resultaat te krijgen.
heb je het helemaal geschuurd, glimt het al een beetje om het helemaal mooi te laten glimmen, moet je het polijsten. dit kan op 2 manieren.
A: met de hand
je neemt veel poetsdoeken, en je neemt een potje/tube/blik polijstmiddel. je draait hiermee eerst allemaal rondjes, tot het mooi glimt, je bent daar aardig lang mee bezig.
hierna ga je met een schone doek, alles in dezelfde richting nog een keer overpoetesen, tot het een mooi egaal vlak is.
denk erom, dat je altijd er voor zorgt dat er geen zand of andere schurende dingetjes in je doek zitten, dit zorgt voor krasjes, en dat wil je niet.
B: met de boormachine
je gaat naar de bouwmarkt, en haalt een polijstborstel en polijstpasta. denk er wel om dat je een borstel haalt, en niet een polijst schijf.
je moet één hebben waarmee je polijst, als de boormachine horizontaal is, en niet vertikaal.
je hebt verschillende maten, voor grote vlakken, zoals je blok en voorvork enz is 1 van ongeveer 8cm genoeg, maar voor kleine hoekjes kun je beter een kleinere zoeken, er met 1 van 4 cm doorsnee kun je al bij heel veel.
je schroeft de borstel op de boormachine, en zet je polijstpasta, meestal is dat een rechthoekig blok van 10 bij 3 cm of zo iets, klem. dit doe je omdat je er met de draaiende boormachine op moet drukken. zou je hem niet vast hebben, kan die weg schieten, en heb je een dikke kwak pasta op de muur zitten, en kun je nieuwe halen. (vraag niet hoe ik dat weet)
je duwt legt de boormachine rustig op het blok, niet duwen. dan krijg je grote schrik, als je een nieuwe borstel hebt, het hele ding valt uit elkaar, zo lijkt het. allemaal draden stof en stukken vliegen je om de oren, maar je moet gewoon domweg doorgaan, het houd wel weer op.
als je borstel goed egaal onder de pasta zit, (hij is dan zwart) begin je met polijsten, heel voorzichtig met de draaiende borstel er overheen gaan.
ook dit doe je weer in 1 richting om het zo egaan mogelijk te houden. alleen op plekken waar het niet anders kan een andere richting kiezen.
zorg ervoor dat er steeds genoeg pasta op de borstel zit, anders begint de borstel stuk te gaan, en komen er doffe plekken in je aluminium. je moet zelf een beetje zien wat genoeg is, wat teveel is, krijg je om je oren gezwiept, dus wees niet bang om teveel te doen, het kan geen kwaad, maar is wel zonde van je pasta.
welke methode is beter?
met de hand kun je bij alle kleine hoekjes, en het is wat beter doseerbaar. maar, met de boormachine krijg je een beter resultaat.
grote gedeelten zijn dan ook meestal beter met de boormachine te doen, en kleine dingen, zoals je remhendels, dingetjes die je stuur vast houd enz.
succes, en ook succes met de blaren van het schuren.
YamaSam schreef:HG staalpolish, voor gasvuren etc.. ideaal en kost de helft van belgom..
(maar is wel duits hé!)
Kijk eerst even in de FAQ.