Pagina 1 van 2

Aansluiten toerenteller

Geplaatst: 02 nov 2010, 22:25
door NIX
De toerentellers die als Yamaha accessoire zijn verkocht moet je anders aansluiten dan die van bijvoorbeeld zundapps of kreidlers. Die van Yamaha maken gebruik van een gelijkspanningsvoeding en gebruiken niet de ontstekingsspoel, maar de laadspoel als pulsgever.

- zwart of oranje is massa (-> zwart op kabelboom)
- Wit is pulsontvanger(-> Wit in de kabelboom)
- bruin is je voeding(-> bruin op de kabelboom)
- Blauw is de tellerverlichting (-> blauw op de kabelboom)

Op alle types FS1 is een dergelijke teller aan te sluiten. Als je een toerenteller koopt, bestel dan ook een tellerplaat voor 2 tellers. Hou er rekening mee dat een toerenteller meestal chroom is (soms zwart, maar dan vaak wel weer met chromen ring) en dat de meeste tellers zwart plastic zijn. Je kunt ook alleen de toerenteller monteren als je je tellerplaat iets aanpast en voor de km's een fietsteller. Die klopt dan precies en jet hebt alle opties zoals dagteller en gemiddelde en dergelijke erbij.

Succes!

Re: Aansluiten toerenteller

Geplaatst: 14 nov 2011, 17:00
door Swizzer
NIX schreef:- zwart of oranje is massa (-> zwart op kabelboom)
- Wit is pulsontvanger(-> Wit in de kabelboom)
- bruin is je voeding(-> bruin op de kabelboom)
- Blauw is de tellerverlichting (-> blauw op de kabelboom)

Op alle types FS1 is een dergelijke teller aan te sluiten.


Die kleuren komen ook uit mijn teller.
Welke kabelboom?
In mijn frame zitten meerdere bruine kabels, kiek moar:

Afbeelding

Of kan ik het ook zo?:
w.houbraken schreef:Uit de teller komen de volgende draden:
(dubbele) oranje(= massa, gaat ook naar de tellerverlichting)
blauwe (+ van de tellerverlichting)

De overige 2 draden moeten als volgt worden aangesloten:
witte = pulsdraad, aansluiten op zwart/witte draad
(van de puntjes naar de bobine)
bruine = +6 volt, op rode draad na contactslot.

De toerenteller werkt perfect, iedereen die een bijdrage heeft geleverd: bedankt![/b]



Het gaat mij voornamelijk om het pulssignaal.

Geplaatst: 14 nov 2011, 17:04
door NIX
Bruin is voeding en is altijd dezelfde vanaf de accu via het contactslot die vertakt en gewoon erg lang is. Puls is de witte. Volgens mij staat dat er ook gewoon.

Geplaatst: 14 nov 2011, 17:18
door Swizzer
NIX, je bedoelt dan dus de kabelboom die vanuit het frame de koplamp ingaat, daar o.a. aangesloten wordt op de stekker van het contactslot?
En daar dus gewoon de kleuren pakken voor de toerenteller?

Dan zou het in principe heel eenvoudig zijn :D

Re: Aansluiten toerenteller

Geplaatst: 14 nov 2011, 18:51
door gklijnhout
NIX schreef:De toerentellers die als Yamaha accessoire zijn verkocht moet je anders aansluiten dan die van bijvoorbeeld zundapps of kreidlers. Die van Yamaha maken gebruik van een gelijkspanningsvoeding en gebruiken niet de ontstekingsspoel, maar de laadspoel als pulsgever.

- zwart of oranje is massa (-> zwart op kabelboom)
- Wit is pulsontvanger(-> Wit in de kabelboom)
- bruin is je voeding(-> bruin op de kabelboom)
- Blauw is de tellerverlichting (-> blauw op de kabelboom)


Inderdaad zo heb ik hem ook aangesloten, als je de pulsdraad op de zwart/witte naar de bobine aansluit werkt hij niet.
Erg nauwkeurig zijn deze tellers niet licht uit stationair geeft hij 2000 t/min aan licht aan zakt hij naar 1500 t/min daadwerkelijk loopt hij 1100 t/min.
Verder is hij redelijk stabiel, leuk hebbedingetje dus.

gert klijnhout

Geplaatst: 27 feb 2012, 20:02
door fs1man
maar nu heb ik zijcontact en dus geen witte draad in de koplamp.
enige witte draag die je dan hebt is van de gelijkrichter.
maarja volgens mij gaat bij een stuurcontact de witte ook gewoon
naar de gelijkrichter :roll:
verbeter me maar als ik het mis heb :wink:

Geplaatst: 27 feb 2012, 21:18
door NIX
Het is inderdaad de witte van de gelijkrichter.

Geplaatst: 27 feb 2012, 22:58
door fs1man
thank you henk jan morgen een exemplaar testen :wink:

Re: Aansluiten toerenteller

Geplaatst: 21 feb 2018, 15:17
door Rop65
Hallo forumgeleerden, inmiddels heb ik ook een toerenteller aangesloten op de fs1. Het betreft een originele Yamaha-toerenteller (oja, bestaan die? Ik ken alleen de origtinele mechanische zoals op de RD zitten.) waarvan de werking onbekend is omdat ik hem nog niet heb kunnen testen (maar ik heb goede hoop). De teller is door mij voorzien van draden met de juiste kleurcodering en uit de teller komen nu een bruine, een zwarte en een witte draad. De witte pulsgever-draad is op de witte draad die naar de gelijkrichter gaat aangesloten. Verder is de bruine draad op de + gelijkstroom gezet (waar ook de toeter op is aangesloten) en is de zwarte draad op de massa aangesloten. Dit is in lijn met de instructie die bovenaan dit topic staat, dus het zou dus netjes moeten werken (zolang de teller nog in orde is natuurlijk).

Nu loop ik tegen het volgende aan: deze brommer maakt veel toeren. Hierdoor wordt een veel hogere dan standaard spanning opgewekt, waardoor met regelmaat de lampen springen. Om dit te voorkomen wil ik een spanningsregelaar aansluiten, zodat de spanning wordt afgevlakt naar zo'n 7,2 V maximaal (volgens fabrieksopgave). Nou, probleem opgelost zou je zeggen.

Maar, als de toerenteller zijn werk goed wil doen, dan is het van belang dat de(witte) pulsgever-draad een ongestoord signaal kan leveren. Echter, de spanningsregelaar wordt (volgens instructie op dit forum) eveneens op de witte draad gezet. Omdat dan de spanning wordt afgevlakt, lijkt het gebruik van een spanningsregelaar hier te wringen met de goede werking van de toerenteller.
Mijn eerste vraag is of die redenering klopt. De pieken worden afgevlakt, het aantal Hertz blijft gelijk.

Ik dacht erover na hoe enerzijds de functie van de toerenteller kan worden behouden en anderzijds de spanning naar de lampen kan worden begrensd en het volgende kwam in me op: De aansluiting van de toerenteller blijft ongewijzigd. Vervolgens wordt de blauwe draad (met wisselspanning) die van het contactslot komt, aangesloten op een (tweede), originele gelijkrichter (eentje van het type vierkant metalen plaatje met 2 aansluitpunten op metalen strips uit de eerste types fs1). Met deze voorziening wordt de wisselstroom in de blauwe draad omgezet naar gelijkstroom. Mijn redenering is dat de gelijkstroom aan de ene kant van de gelijkrichter geen invloed kan uitoefenen naar de kant waar de wisselspanning op staat. Nut en noodzaak hiervan worden duidelijk in het vervolg van mijn verhaal.
Mijn tweede vraag is of mijn redenering tot dusver klopt. Ja, maar of het nodig is, is maar de vraag. Je koplamp krijgt nu overigens de helft van de pieken, dus hij zal een beetje gaan knipperen bij lagere toerentallen. Proberen kan geen kwaad en kost hooguit een lampje. Je kunt ook andere universele gelijkrichters pakken.

Hierop doorgaand: de aldus gelijkgerichte stroom is nog wel onderhevig aan spanningswisselingen die afhankelijk zijn van het toerental en de lampen kunnen dan nog steeds doorbranden. Om dat te voorkomen wil ik op de draad met de gelijkgerichte stroom een spanningsregelaar aansluiten, waarmee de gelijkstroom naar de koplamp, tellersverlichting en achterlicht permanent wordt begrensd op maximaal 7,2 V. Echter, omdat de gelijkgerichte spanning (die nu ook begrensd is) geen invloed kan uitoefenen op het wisselspanningscircuit, kan de toerenteller ongehinderd zijn werk doen.
Mijn derde vraag is of die redenering klopt. Ja, maar zie het antwoord hierboven.

Tot slot de vraag of de capaciteit van de originele gelijkrichter, voldoende is om de 36 Watt (25W+3W=3W+5W) vermogensvraag aan te kunnen (ik ben sowieso benieuwd naar de capaciteit van deze gelijkrichter). Waarom niet? Die van de accu krijgt ook de volle mep.

Voor wie wil en kan: alvast zeer bedankt voor de reactie!

Met vriendelijke groet,

Rob

Re: Aansluiten toerenteller

Geplaatst: 22 feb 2018, 11:31
door NIX
Zie mijn antwoorden in blauw. Bij mijn weten zijn toerentellers altijd imitatie aftermarket en nogal onnauwkeurig. Wietze is al een poosje bezig met een aantal toerentellers van mij om ze beter te beveiligen en nauwkeuriger te maken. Als je lampjes doorbranden, zie dan de FAQ daarvoor, bij korte vragen speelt het nu ook.

Overigens zie ik net dat je het over een omgebouwde Sheriff hebt. Ik heb geen idee wat je met de draadboom gedaan hebt omdat je er ook een zijcontact op hebt zitten, maar een sheriff heeft een anders opgezette electriek dan alle andere FS1-s, vergelijkbaar met de DT/RDMX.

Re: Aansluiten toerenteller

Geplaatst: 22 feb 2018, 12:01
door Rop65
NIX schreef:Zie mijn antwoorden in blauw. Bij mijn weten zijn toerentellers altijd imitatie aftermarket en nogal onnauwkeurig. Wietze is al een poosje bezig met een aantal toerentellers van mij om ze beter te beveiligen en nauwkeuriger te maken. Als je lampjes doorbranden, zie dan de FAQ daarvoor, bij korte vragen speelt het nu ook.
Dankjewel NIX, ik heb de FAQ doorgeakkerd, maar kwam deze combinatie niet tegen, vandaar. Uit je bijgeplaatste commentaar maak ik op dat ik een denkfout heb gemaakt: de toerenteller werkt op de variaties in de frequentie van de wisselstroom en niet op de variaties in het voltage (wat ik dacht). Bedankt voor dat inzicht.

In dat geval hoef ik de exercitie met een tweede gelijkrichter ook niet te plegen, want de spanningsregelaar damt het voltage in maar beïnvloedt de frequentie niet. De integratie van een spanningsregelaar in het wisselstroomcircuit zal de goede werking van de toerenteller dus niet verstoren en door de spanningsregelaar blijven m’n lampen heel en dat is goed nieuws.

Ik had nog zo’n oud vierkant exemplaar van een gelijkrichter liggen, vandaar de specifieke vermelding ervan in mijn verhaal.

Ik ging er vanuit dat ik een originele Yamaha toerenteller had, omdat die merknaam aan de binnenkant op de schaal staat. Ik weet dat er ook exemplaren in omloop zijn, die er eender uitzien met uitzondering van de vermelding van de merknaam Yamaha op de schaal. Dat leken mij dan de imitaties.
In de 80’s werd zo’n “Yamaha”-tellersetje door Rehorst in Den Haag aan mij nieuw verkocht als Genuine part (het zat zelfs in een plastic verpakking met Yamaha erop). Ik heb nu dus weer precies zo’n setje, maar misschien was ik een beetje naïef om te veronderstellen dat het origineel spul is. Hoe dan ook, als het netjes werkt dan maal ik daar niet om.

Overigens dacht ik dat de gelijkrichter die de accu voedt slechts licht wordt belast, omdat de accu tussen de verbruikers en de gelijkrichter is opgenomen. In mijn verhaal zouden de verbruikers direct achter de gelijkrichter komen en dan 6A van de gelijkrichter vragen (36Watt/6V).

Bedankt voor het meedenken Nix!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Aansluiten toerenteller

Geplaatst: 22 feb 2018, 12:48
door NIX
De accu staat parallel aan de verbruikers. De gelijkrichter zit tussen de spoel en de accu/verbruikers in. Bij licht uit krijgt alleen de accu stroom van de groene draad. Die is halverwege de spoel afgetakt. Mits de draadboom van een FS1 is. Wat jij in je omgebouwde Sheriff hebt zitten weet ik niet.

Als er echte electronische Yamaha toerentellers in omloop zijn dan wil ik dat best aannemen, maar ik ken ze niet. In elk geval zijn ze er nooit standaard mee uitgerust.

Re: Aansluiten toerenteller

Geplaatst: 22 feb 2018, 13:09
door Rop65
NIX schreef:De accu staat parallel aan de verbruikers. De gelijkrichter zit tussen de spoel en de accu/verbruikers in. Bij licht uit krijgt alleen de accu stroom van de groene draad. Die is halverwege de spoel afgetakt. Mits de draadboom van een FS1 is. Wat jij in je omgebouwde Sheriff hebt zitten weet ik niet.

Als er echte electronische Yamaha toerentellers in omloop zijn dan wil ik dat best aannemen, maar ik ken ze niet. In elk geval zijn ze er nooit standaard mee uitgerust.
Nu ik jou zo hoor over de tellers, heb ik ook wel wat twijfels gekregen. Iedere fabrikant kan Yamaha ergens opplakken.

Omdat het qua bedrading nogal een zooitje was in deze voormalige Sheriff, heb ik de complete draaiboom zelf maar vernieuwd en dan op basis van het schema van de fs50 (wat hier op de site staat). Ik heb er nog wat extra aansluitmogelijkheden in gemaakt voor onder andere een spanningsregelaar en ook bij alle verbruikers aarddraden gezet, in de hoop dat aardfouten nu uitblijven.
De tijd zal het leren....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Aansluiten toerenteller

Geplaatst: 23 feb 2018, 12:47
door fs1man
tot half jaren 90 kon iedereen merken en logo,s van de originele merken ongestraft gebruiken en op hun producten zetten.
Yamaha heeft voor de fs1 nooit een toerenteller bedacht, vandaar dat elke toerenteller z.g. voor een fs1 aftermarket is niet eens imitatie, omdat er nooit een origineel is geweest.
De tellers die jij gebruikt rob kloppen ook qua afmeting niet ze zijn groter dan de fs1 teller.
Ik zelf heb 1 fs1 met 2 tellers deze zijn van een rd ik heb deze er puur op gezet omdat ik de schaalverlichting mooier vind, vergelijkbaar met de 1j5 en 2f2 teller daarnaast vond ik het knipperlicht controle lampje een plus, omdat ik rd tellers gebruikten kon ik ook de originele tellerplaat van de rd gebruiken, deze is behoorlijk kleiner dan de platen die gebruikt worden bij de aftermarket tellers. bij mij werkt de toerenteller dus niet omdat deze een kabel aansluiting heeft.

Re: Aansluiten toerenteller

Geplaatst: 25 feb 2018, 21:34
door Rop65
fs1man schreef:tot half jaren 90 kon iedereen merken en logo,s van de originele merken ongestraft gebruiken en op hun producten zetten.
Yamaha heeft voor de fs1 nooit een toerenteller bedacht, vandaar dat elke toerenteller z.g. voor een fs1 aftermarket is niet eens imitatie, omdat er nooit een origineel is geweest.
De tellers die jij gebruikt rob kloppen ook qua afmeting niet ze zijn groter dan de fs1 teller.
Ik zelf heb 1 fs1 met 2 tellers deze zijn van een rd ik heb deze er puur op gezet omdat ik de schaalverlichting mooier vind, vergelijkbaar met de 1j5 en 2f2 teller daarnaast vond ik het knipperlicht controle lampje een plus, omdat ik rd tellers gebruikten kon ik ook de originele tellerplaat van de rd gebruiken, deze is behoorlijk kleiner dan de platen die gebruikt worden bij de aftermarket tellers. bij mij werkt de toerenteller dus niet omdat deze een kabel aansluiting heeft.
Afbeelding bedankt voor de realitycheck fs1man.
Ben ik blijkbaar als 17-jarige al belazerd.
De toerenteller doet het overigens ook niet, helaas. Hij zal door 1 van de vorige eigenaars wel verkeerd zijn aangesloten. Weet iemand hier een remedie voor?

Ben wel blij met de kilometerteller met dagteller, want daardoor weet m’n dochter hoeveel kilometer ze nog kan rijden met de beschikbare benzineAfbeelding.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk