Help hij doet het niet! Ofwel: hoe krijg ik een goed advies?

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Help hij doet het niet! Ofwel: hoe krijg ik een goed advies?

Bericht door NIX »

Hulp gevraagd! Probleem!

Omschrijving
Bovenstaande kreten zijn niet echt de beste om aan te geven dat je brommer een probleem heeft waar je graag mee geholpen wordt. Het enige goede antwoord op een dergelijk onduidelijke omschrijving zou zijn dat je de hele FAQ en Techniek sectie maar even moet doornemen. Want een volledig antwoord op deze kreten gaat daar op neerkomen. Het is dus van belang dat je goed aangeeft wat je probleem is. Omschrijf dus in je topictitel wat je probleem is.

Wat willen we graag weten voor een goed advies?
We willen weten met wat voor brommer we te maken hebben, dus welk type, wat voor spullen erop gemonteerd zijn en hoe de brommer gebruikt wordt. Ook willen we weten wat je zelf kunt en wat je allemaal al geprobeerd hebt en met welk resultaat. Ook willen we weten of je recentelijk zaken aan je brommer gewijzigd hebt. Dingen verzwijgen levert behalve chagrijnige hulp, ook gewoon niet het juiste advies op. Vertel dus gewoon wat er aan de hand is.

Vertel verder wat je setup is
Wat voor brommertype heb je? Zie de eerste 3 karakters van het bloknummer. Wat voor cilinder heb je? Dat staat rechtsboven. Hoeveel cc en is de cilinder bewerkt? Als je het niet weet, zeg dan eerlijk dat je het niet weet. Wat voor carburateur zit erop? Imi, ori, 10-13-14-16mm? Welke sproeier is erin gemonteerd? Wat voor spruitstuk heb je? (In mm’s doorlaat) Wat voor tandwielverhouding? Indien je een schijvenblokje hebt, zit er een snelle schijf in? Rij je op mengsmering of gebruik je het olietankje? Indien je zelf mengt, wat meng je precies? Wat voor uitlaat zit erop? Lang kort, schuine achterkant? Hoog of laag? Dikke of dunne bocht, afneembare bocht of pijp en bocht 1 geheel?

Sinds wanneer is je brommer problemen gaan geven?
Geef aan onder welke omstandigheden je brommer gek doet of is gaan doen. Is het sinds je iets hebt veranderd? Ging hij een gek geluid maken? Heb je een keer olie vergeten? Alleen als het regent?

Wat is er al aan je brommer veranderd? Wees eerlijk.
Heb je al ergens aan zitten prutsen, buigen solderen of wat dan ook? Is er ergens wat mis gegaan? Heb je een zuigerveer gebroken en er nu maar 1 in zitten? Heeft je pa de boel al gesloopt? Geef gewoon eerlijk aan wat er al allemaal aan je brommer gebeurd en geprobeerd is. Of kun je al zaken uitsluiten omdat je die werkelijk in orde hebt gemaakt of getest door te vervangen? Als je iets hebt doorgemeten, vertel dan hoe je het hebt doorgemeten, waarmee en wat de uitslagen waren.

Wat heb je al geprobeerd?
Probeer eerst de standaard zaken in orde te maken:
- Vonkt de bougie? Vervang de bougie door een nieuwe, is de bougiedop nog goed? Nieuw kost weinig en een reserve is altijd een goed plan. Indien moglijk probeer even een andere bobine. Schroef deze wel goed aan het frame voor een werkende massa en pak gewoon het dunne zwarte draadje waar de oorspronkelijke bobine op aangesloten zit.
- Staat de ontsteking goed afgesteld? Goed is 1,8mm voor bovenste dode punt. Zie de FAQ hoe je een ontsteking afstelt. Als je antwoord dat hij vorige week nog is afgesteld, controleer dan daadwerkelijk of hij ook echt goed staat afgesteld. Het zal niet voor het eerst zijn dat iemand het stellen erg moeilijk vindt en dus maar domweg zegt dat het dat niet is.
- Als de brommer loopt, maar erg stottert, check dan eerst of de punten vonken bij draaiende motor, de condensator is dan aan zijn eind. Koop geen imi. Ook als je brommer slechter gaat lopen met licht aan is vaak een stervende condensator. Als de brommer vooral boven een bepaald toerental stottert, is dat meestal de bobine, vooral imi doet dit vaak. Ik heb zelfs meegemaakt dat een versleten krukaslager een ontsteking zo wisselend liet vonken dat het gestotter opleverde. Imi punten geeft ook vaak gedoe door te slappe veertjes.
- Krijgt de brommer benzine? Is de bougie na een aantal startpogingen nat? Loopt het kraantje goed door? Is de sproeier verstopt? Stroomt de carb niet over? Zit de vlotter er goed om in? Zit de vlotterbak niet vol zooi? Is er een filter in de slang gemonteerd? Zit de tank niet vol prut en water? Rij eens zonder tankdop, die kan ook verstopt zitten en zo een vacuum in de tank veroorzaken.
- Is de uitlaat helemaal vrij? Trek de demper eruit, haal eventueel aanwezige demperwol eraf, kijk of de pijp vrij is van brokken kool en of alle gaatjes open zijn. Soms zijn dempers echt totaal dichtgekoold of zit er een losse brok in.
- Wat heb je eventueel nog meer gedaan?

Als je deze zaken eerst even doorloopt en vermeldt, dan hoeven wij er niet eerst allemaal naar te vragen en loop je niet het risico een antwoord te krijgen dat op onvolledige of onjuiste info gebaseerd is en dus niet goed. Wat je namelijk moet proberen te vermijden is een topic van 12 pagina’s waarbij uiteindelijk iemand roept: ‘Ja, als ik dat nou vanaf het begin had geweten!!’

Succes met prutsen!
Plaats reactie