Inrijden van je FS1

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Inrijden van je FS1

Bericht door NIX »

Waarom inrijden?
Je hebt je FS1 verwend door hem van wat nieuwe delen te voorzien, waaronder een nieuwe of vers opgeboorde cilinder met nieuwe zuiger. Of je hebt nieuwe snelle spullen gemonteerd of versleten vastgelopen spul vervangen. Om het zaakje een lang leven te geven, moet je nu netjes gaan inrijden om alles goed op elkaar in te laten slijten. Dit kun je maar 1x goed doen, dus gaan niet lopen raggen of meteen de top proberen, want die haal je waarschijnlijk niet eens. Wat je wil is een mooie gladde afdichting van cilinderwand en zuigerveren en een brommer die niet warmloopt. Inrijden dus, en dat ook nog eens 500km of eigenlijk zelfs 1000.

Onze FS1-tjes zijn heethoofden. Na montage van een nieuwe of gehoonde cilinder moet deze ingereden worden en ook nog graag zonder in deze periode al een warmloper te krijgen.

Mengen
De eerste tank kun je wat rijker mengen dan normaal: 1:35, verder gewoon 1:40 pakken om teveel vervuiling te voorkomen. (Bij brommers met mengpompje gooi je gewoon 1 of 2 dopjes olie in de tank extra erbij.) De sproeier mag aan de rijke kant zijn, maar overdrijf niet. Te rijk en te vet kan ook warmlopers veroorzaken omdat het teveel aan olie niet geheel verbrandt, maar een taaie meuk vormt die extra wrijving en dus hitte veroorzaakt. Ik ga ervan uit dat de carb gewoon goed staat afgesteld voor de setup en er in geval van dramatische warmlopers eerst de oorzaak is opgespoord, voor je je nieuwe spulletjes erop geschroefd hebt. Anders is het zoiets als je plafond na een lekkage laten repareren, zonder wat aan de lekkage te doen.

Oververhitting
Het belangrijkste in de inrijperiode is om oververhitting te voorkomen. Soms betekent dit zelfs dat je je setup tijdelijk aanpast met bijvoorbeeld een lagedrukkop en de ontsteking niet te vroeg zet. Ik heb ook wel eens na de eerste startpoging het vijlsel uit de cilinder geveegd. Dit is echter niet altijd nodig.

Verder is inrijden vooral rustig op temperatuur laten komen, niet zwaar belasten en hitte zoveel mogelijk vermijden.

Eerste keer starten en rijden
De eerste keer dat je je motor start, laat je hem rustig draaien en geef je af en toe een beetje gas. Als je al rijdt, dan alleen even heen en weer in de straat. Afzetten en af laten koelen. Daarna ga je weer een klein stukje rijden, 2 blokjes om. Weer af laten koelen. Je zal zien dat de eerste paar keer de boel echt zinderend heet wordt. Dat wordt steeds minder, naarmate de boel ingereden raakt. Je moet in kilometers denken. Rij eerst eens 2-3 km. Dan iets meer. Als je dat een paar keer gedaan hebt dan kun je al grotere stukken zoals 10-15 gaan rijden en dan zover je wil. Zorg gewoon dat je goed in de gaten kunt houden wat er gebeurt.

Inrijden en verder
Ga de eerste 100 km niet over de 40-45 km/u en wissel snelheden af en laat 'm regelmatig even afkoelen. Tot 3-400 km gewoon niet over de 50 willen gaan, liever niet harder dan 45, eigenlijk. Eenmaal wat verder ingereden merk je dat hij minder heet wordt. Meestal kun je na 500km zolang rijden als je wil en hem af en toe eens opentrekken, maar niet te lang. Het rustig opwarmen na een koude start moet je eigenlijk altijd doen, dan wordt het spul heel oud. Na 6-700km kun je een eventuele hogedrukpet eens proberen. Hou er rekening me dat je inloopproces nog wel doorgaat tot een km of 2-3000. Pas dan is de cilinder echt mooi glad en sluiten de veren zodanig aan dat je de maximale warmteafvoer gerealiseerd hebt. Hoe langer je over dat proces doet, hoe beter het resultaat is. Soms ga je merken dat je echt wat kleiner moet qua sproeier en dat je je stationair en ontsteking eens moet afstellen. Een zwarte bougie is echt te rijk. Hij moet tussen donkerbruin en koffie met een pietsje melk in zitten, dan is het redelijk veilig. Lees gewoon regelmatig je bougie.

Goed inrijden is een kwestie van verstand, geduld en discipline..

Ik wens jullie wijsheid, anders kom ik je wel in het laatste aanwinst topic tegen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Roy-J
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 dec 2013, 11:05
Locatie: Eersel, Brabant
Contacteer:

Re: Inrijden van je FS1

Bericht door Roy-J »

NIX, Geweldig dit!
Ik ben nu een nieuw cilindertje in aan het rijden en dit is echt super advies!
Thanks!
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Inrijden van je FS1

Bericht door Dr. Bob »

Nog een tip: controleer de slotspeling van de nieuwe zuigerveren, die moet minimaal 0,2 mm zijn.
Ik heb een keer in 10 minuten tijd een nieuwe AJH cilinder naar de Gallemiezen gereden omdat de zuigerveren te weinig slotspeling hadden.
Toen ze gingen uitzetten door de warmte schraapten ze de nicasyl laag er gewoon af.
De zuiger was niet beschadigd, maar de cilinder kon zo de kliko in... :cry:
Roy-J
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 dec 2013, 11:05
Locatie: Eersel, Brabant
Contacteer:

Re: Inrijden van je FS1

Bericht door Roy-J »

handige tip ook! vooral aangezien ik nu ook net een AJH cilindertje heb en het altijd weer onduidelijkheid of deze nu wel of niet moeten worden ingereden etc. Zal de speling eens opmeten zsm!
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Inrijden van je FS1

Bericht door Tombo »

Een AJH cilinder wordt merkbaar 'losser' na een paar honderd kilometer ;)
Plaats reactie