schijfremmen

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

schijfremmen

Bericht door NIX »

De DX versie van de FS1 heeft voor een hydraulische schijfrem. Doorgaans is dit een prima systeem, maar na 30 jaar trouwe dienst zijn ze soms aan wat onderhoud toe. Als ze langer dan 10 jaar niet gebruikt zijn, dan zit meestal ook alles muurvast. Er zijn in feite maar 2 soorten schijfremmen: met de klauw achter vork (de oudere types) en met de klauw ervoor (de 3E9). Beiden hebben dezelfde zuiger en O-ringen, alleen de bevestiging en ophanging verschilt. De wielen en schijven zijn bij allemaal gelijk. Er zijn 2 types rempot, ronde en vierkante. Inwendig zijn ze gelijk. Er zijn van de vierkante rempot wel Nissin en Asco uitvoeringen, die kunnen soms wat verschillen, dus niet alle delen kun je zomaar door elkaar gebruiken. Wel zijn ze qua bouw gelijk.

Let op: remvloeistof is naar spul. Het werkt als afbijt en alles gaat ervan roesten. Remreiniger is geweldig spul om alles steeds helemaal schoon te spuiten. Rubber uit remsystemen kunnen NIET tegen normale olie of vet. Ze kunnen alleen tegen remvloeistof, remreiniger en blauw Ate remvet.

Cilinder en zuiger klauw
Als er nog wat leven in je remsysteem zit, maar de zuiger zit nogal vast, pers dan de zuiger eruit door gewoon een paar keer te pompen met de remhandle. Check of de zuiger nog bruikbaar is. Diepe putten, krassen en scherpe roest en randen betekenen vervangen. Daarna is de klauw (remcilinder) zelf aan de beurt. Haal voorzichtig de 2 O-ringen it hun groeven en maak ze schoon. Als ze nog enigszins heel zijn, zijn ze nog prima bruikbaar. Soms moet de aluminiumoxide er echt uitpeuteren met een spijker oid, maar een beetje vervorming is geen punt. Als er scheuren of flarden aan zitten of juist vanaf zijn, dan is vervangen de enige optie. Maak nu de beide groeven heel goed schoon. Die moet je echt heel goed schoonkrabben. Juist omdat in deze groeven veel corrosie kan ontstaan, drukt de O-ring zo had tegen de zuiger, dat deze niet meer een beetje heen en weer kan, maar tegen de schijf gaat klemmen. Ik gebruik er altijd een kromme hoefnagel voor. Wacht even met de ringen te monteren, maar kijk eerst of de ontluchtingsnippel gangbaar is. Uitkijken, deze breekt zo af. Spuit er eerst een paar dagen IMAL of andere ontroester op en en tik er paar keer op de bovenkant. Soms helpt verhitten van de cilinder ook om de boel los te krijgen. Monteer de ontluchtingsnippel met wat vet terug. Maak nu eerst de cilinder helemaal schoon, voor je de rubbers monteert. Deze kunnen NIET tegen normaal vet. Alleen remvloeistof of blauw Ate remvet mag gebruikt worden om te smeren. Dit geldt voor alle rubber, ook de leidingen en in de rempot.

Oud type ophanging
De dikke poten versie met Yamaha plaatje is inwendig helemaal hetzelfde als de latere versie met ingegoten letters op de dunnere poten. Aan de wielkant zitten in de klauw 2 kleine rubberdopjes. Als je die eruit peutert, dan zie je 2 bussen met draadgaten die met borgringetje op hun plek gehouden worden. ringetjes eruit en met een M5 boutje trek je die bussen eruit. Not. Na 30 jaar zitten die enorm vastgerot omdat niemand zo aardig was om er bij montage eerst wat vet op te smeren. Dat doe jij straks beter na alle moeite om die vervloekte pennen eruit te krijgen. Flink Imal gebruiken, ook via het rubber waar de steun de klauw in gaat. Als je er een boutje indraait, dan kun je eraan trekken of een soort van hefboom maken om te kunnen wrikken. Ik heb zelf een trekhamer gemaakt met een M5 draadeind waarmee ik ze eruit jens na de klauw flink verwarmd te hebben met een verfstripper. Tot nu toe heb ik ze daarmee klein gekregen, maar het kostte elke keer flink moeite en tijd. Maak alles roest- en corrosievrij en vet het in. De pennen horen verchroomd te zijn, waar de choom weg is en roest zit, dit wegkrabben en invetten.

NT ophanging
De latere types achter poot hebben de remklauw draaiend om de bevestiging zitten. Ondanks de 2 O-ringen erin, gaat ook dit hartstikke muurvast zitten na verloop van tijd. Voor een goede werking moet de klauw echt een klein beetje kunnen draaien. Eruit persen is een optie, ik ram ze eruit na een opwarmbeurt in een bankschroef die deels openstaat en met een oude dop uit de ratelset die net zo dik is als de as, maar over het stuk draad heen gaat. De klauw raakt aan de buitenkant altijd een klein beetje beschadigd, maar dat vijl je er wel weer vanaf. Liever een paar strepen van de bankschroef erop en werkend, dan alles vast. Pengat goed schoonmaken en invetten. Meestal zijn de groeven van de O-ringen niet echt gecorrodeerd. De pen zelf weer kaalschuren en ook invetten, dan kan het boeltje weer in elkaar en blijft het draaien.

rempomp
De rempomp uit elkaar halen kan een heel karwei zijn. Belangrijk is dat je niet vergeet de borgring weg te halen die de zuiger tegenhoudt. Dat is peuteren geblazen. Het spul kan eruit aan de kant waar de remhandle op het pennetje drukt. Het rubber is gemakkelijk te verwijderen. Als je dat heel kunt houden, zeker proberen, ik heb die nog niet nieuw gezien. Echt nodig heb je ze niet, maar op een gebruiksbrommer zal het zeker wat rommel waar je het liever niet hebt, schelen. De laatste cup is meestal via de uitgang uit de hoofdcilinder te duwen. Wees voorzichtig, je duwt ze zo kapot als er iets scherps aan je pen of wat ook zit waarmee je de cup eruit duwt. Cilinder kun je schoonmaken met wat staalwol op je pink om alle corrosie eruit te poetsen. Maak de rest van de spulletjes ook schoon en let op de gaatjes van het resevoir naar de cilinder. 1 Gaatje is aardig zichtbaar, dat is ingeveer 1,5mm groot. Maar er zit nog een miniscuul gaatje dat je met een haar uit een staalborstle of een gerafelde binnenkabel moet doorprikken. Laat je dit gaatje verstopt zitten, dan ga je de boel niet gevuld en ontlucht krijgen. Als dit allemaal gedaan is kun je de boel weer monteren. Ook hier smeren met remvloeistof of blauw vet, NIET met normale olie.

Leiding
Check of de leiding goed vrij is. Soms klapt hij naar binnen dicht en laat dan echt niets meer door. Dan moet hij vervangen worden. Ook als je ziet dat met remmen de leiding zwelt is hij aan vervanging toe. Het is tenslotte wel je voorrem. Een leiding met stalen mantel die je zelf kunt maken is ook een optie. Neem je oude leiding mee naar de motorzaak. Daar hebben ze sets om een nieuwe passende leiding te maken. Als je de stalen leiding van een OT klauw wil of moet vervangen, dan is naast origineel ook de garage op de hoek wel bereid om je aan een stel nieuwe wartels te helpen en een stukje leiding te snijden en stuiken. Neem wel de oude leiding mee, ook als die in stukken ligt, voor de juiste maat en draad.

Ontluchten en bijvullen
Vul het reservoir als alles aangesloten is met DOT 3 of DOT4 remvloeistof. Dit mag door elkaar gebruikt worden. DOT 5 (op siliconenbasis) is niet nodig en mag ook absoluut niet gemengd worden. Doe een stukje doorzichtige slang op de ontluchtingsnippel op de klauw met de andere kant kant in een potje of blik oid. Draai de ontluchtingsnippel los, knijp de rem in, doe de nippel dicht en laat de handel weer los. Herhaal dit net zo vaak tot er puur vloeistof uit de nippel komt zonder bellen. Zorg dat het reservoir gevuld blijft, anders pomp je er lucht in en kun je weer opnieuw gaan ontluchten. Dit is de theorie.

Soms helpt al het geknijp helemaal niets. Kijk of de zuiger in de rempot wel helemaal terug komt. Als hij net blijft hangen bij losgelaten handel, dan kan de leiding zich niet vullen. Dit moet je oplossen. Zorg dat de stelschroef zover teruggedraaid is dat er wat speling in zit. Soms kun je de leiding ook volzuigen, maar niet zonder het risico wat vloeistof in je mond te krijgen. Geen idee hoe giftig het is. Ik kan nog op m'n achterpoten rond blijven lopen. Je kunt ook een leiding op de ontluchtingsnippel doen en daaraan zuigen tot je de vloeistof ziet. Mits dat lukt. Hier is nog een heel kletsverhaal over ontluchten: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5364 .

Soms blijft de rem sponzig aanvoelen. Een goed werkende en ontluchte hydraulische schijfrem voelt hard aan. Het kan zijn dat er gewoon heel veel belletjes of wat schuim in je vloeistof zit. Een nachtje wachten en nog eens ontluchten is meestal de oplossing. Soms zit een rempot niet helemaal ideaal om goed te ontluchten. Of eerst even helemaal recht monteren of draaien, of de banjo bij de leiding op de pot even iets losdraaien, doek eromheen en dan knijpen. Je hoort dan vanzelf wanneer er geen lucht meer ontsnapt. Dichtdraaien en dan pas handle weer loslaten. En even heel goed schoonmaken en van remvloeistof ontdoen.

Nieuwe delen zijn bij de meeste bekende adressen te krijgen. Ik heb via een Deens contact wel eens O-ringen bij T Hanssen gekocht, mogelijk zijn ze nu ook gewoon in NL te krijgen.

edje schreef:er stond op marktplaats een poos geleden een advertentie van iemand die een remklauw zocht want zijn zuiger ging niet meer terug. ik denk ik moet mijn goede daad voor vandaag nog doen :lol: dus ik mail die man en zeg, je moet hem even schoon maken en mischien nieuwe keringen er in. hij bleek dus nieuwe te moeten hebben en hij had dus bij een suzuki dealer gevraagt. toen kreeg ik dit mailjte

Hoi erwin,ik weet niet welk type.Maar ik heb wel het nummer.Het rubber om de zuiger past primahet stof rubber is eigenlijk iets te smal,maar zoals ik al eerder vertelde werkt het allemaal heel goed. De nummers zijn: voor de zuiger 69107-05CF0 Rubber stofring 69108-32B00 is iets te smal. Alles bij elkaar 15 euro. Goed schoongemaakt en weer ok. Veel succes Pieter M.

beter dus dan 80 euro die je er bij yamaha voor betaalt :P
Laatst gewijzigd door NIX op 14 jul 2011, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Re: schijfremmen

Bericht door Sjonnies »

NIX schreef:rempomp
De rempomp uit elkaar halen kan een heel karwei zijn. Belangrijk is dat je niet vergeet de borgring weg te halen die de zuiger tegenhoudt. Dat is peuteren geblazen. Het spul kan eruit aan de kant waar de remhandle op het pennetje drukt. Het rubber is gemakkelijk te verwijderen. Als je dat heel kunt houden, zeker proberen, ik heb die nog niet nieuw gezien. Echt nodig heb je ze niet, maar op een gebruiksbrommer zal het zeker wat rommel waar je het liever niet hebt, schelen. De laatste cup is meestal via de uitgang uit de hoofdcilinder te duwen. Wees voorzichtig, je duwt ze zo kapot als er iets scherps aan je pen of wat ook zit waarmee je de cup eruit duwt. Cilinder kun je schoonmaken met wat staalwol op je pink om alle corrosie eruit te poetsen. Maak de rest van de spulletjes ook schoon en let op de gaatjes van het resevoir naar de cilinder. 1 Gaatje is aardig zichtbaar, dat is ingeveer 1,5mm groot. Maar er zit nog een miniscuul gaatje dat je met een haar uit een staalborstle of een gerafelde binnenkabel moet doorprikken. Laat je dit gaatje verstopt zitten, dan ga je de boel niet gevuld en ontlucht krijgen. Als dit allemaal gedaan is kun je de boel weer monteren. Ook hier smeren met remvloeistof of blauw vet, NIET met normale olie.



Ik heb dus het rubber van de rempomp niet heel kunnen houden, dat is erg jammer. De borgveer heb ik eruit kunnen halen, was inderdaad een heel gepeuter. Maar de cilinder krijg ik met geen mogelijkheid uit, ook niet via de andere kant.
Heeft iemand nog tips om deze eruit te krijgen?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Met een vetspuit kun je hem er ook uit pompen. Het vet laat wel de rubbers zwellen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

NIX schreef:Met een vetspuit kun je hem er ook uit pompen. Het vet laat wel de rubbers zwellen.
Vetspuit heb ik helaas niet, ik kan de ijzeren pin, dus die waarvan ik het rubber kapot heb gemaakt, wel draaien, ook kan ik m induwen.
Ik krijg het met geen mogelijkheid eruit.

Wat zit er aan de binnenkant wat het tegenhoudt?

John
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Hebben we het over de pomp of de klauw? In de pomp zit een borgring die je er alleen met wilskracht en doorzettingsvermogen en een heleboel Imal uitkrijgt.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

Het gaat om dit verhaal, alleen heb ik een vierkant reservoir.
De borgring heb ik eruit, maar krijg met geen mogelijkheid de zuiger eruit.

Afbeelding
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Tangetje erop en voorzichtig blijven draaien en trekken.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

NIX schreef:Tangetje erop en voorzichtig blijven draaien en trekken.


Nog andere tips?, want dit heb ik al diverse keren geprobeerd.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

Het is gelukt :!:
Ik dacht dus de borgring er al uit te hebben gehaald maar na een kleine dunne borgring kwam een plastic ring. Ik dacht dus dat dat alles was.
Maar na diverse keren wd40 erin te hebben gespoten zag ik na het schoonmaken nog een ring :oops: , dit was dus de beruchte borgring die inderdaad lastig was om eruit te halen.
Nu is alles gedemonteerd en ga ik beginnen aan het schoonmaken, en weer monteren.

Jongens weer bedankt voor de hulp :D

John
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

De laatste cup is toch beschadigd, zit een klein gaatje in, balen zeg.
Weet iemand of je deze ergens los kan bestellen?

Ik hoor het graag.

John
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik heb ze nog nergens kunnen krijgen en deze is altijd kaduuk omdat mensen aan die kant de zuiger eruit proberen te rammen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

NIX schreef:Ik heb ze nog nergens kunnen krijgen en deze is altijd kaduuk omdat mensen aan die kant de zuiger eruit proberen te rammen.


Dus wat kan er nu een oplossing zijn?

Een hele nieuwe set kopen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik denk het. Is jouw pomp ook 5/8?
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

NIX schreef:Ik denk het. Is jouw pomp ook 5/8?


Ik heb voor de zekerheid ook nog een mail naar Sjon gestuurd.
Ik wacht dat eerst even af.

En ja, mijn pomp is ook 5/8.

Groet,

John
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

Sjon schreef:
NIX schreef:Ik denk het. Is jouw pomp ook 5/8?


Ik heb voor de zekerheid ook nog een mail naar Sjon gestuurd.
Ik wacht dat eerst even af.

En ja, mijn pomp is ook 5/8.

Groet,

John


Zal toch een compleet nieuw revisie set worden, ben ik bang voor. :evil:
Sjon heeft ze ook niet los liggen..
Plaats reactie