Pagina 1 van 2

Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 07 apr 2013, 22:33
door Jeti
Edit: heb zelf een leesbare versie gemaakt zonder het forum uit verband te trekken ;)
Mega-versies in veel MB's op aanvraag.



Er komen op dit forum veel vragen over slecht/niet-goed lopende brommers. Er wordt dan snel verwezen naar het afstellen van de carburateur en ontsteking.
Uit eigen en andermans ervaring blijkt, dat je soms kunt afstellen wat je wilt, maar dit dan nog steeds niet helpt. Er zitten dan soms de verkeerde onderdelen in de carburateur.

Leuk, zo'n schema van Mikuni, maar ik vond hem vrij lastig te begrijpen.
Afbeelding


Vooral voor beginnend-sleutelaars is het soms lastig om het advies te kunnen begrijpen wat er nou precies afgesteld moet worden, wat waar hoort te zitten, en wat het allemaal precies is.
Dus ik ben zelf aan de slag gegaan met de onderdelen die ik heb, om een overzichtje te maken.

Om te beginnen de 16mm kabelchoke / stuurchoke, gebruikt op de oudere types

Afbeelding
Afbeelding

Verschillen tussen de 10 en 16mm kabelchoke / stuurchoke
Afbeelding

Handchoke / trekchoke
Afbeelding

16mm handchoke
Afbeelding
Afbeelding

Verschillen tussen de 10 en 16mm handchoke
Afbeelding

Vergelijkingstabel 10 en 16mm
Afbeelding

Geplaatst: 07 apr 2013, 22:35
door Jeti
Ik heb wel meteen zelf een vraag over de onderdelen:
Volgens het schema gebruiken wij alleen E-4 en E-6 sproeierhouders. In mijn onderdelendoos, bestaande uit carburateurtjes die ik uit elkaar heb gehaald, heb ik voornamelijk E-8 zitten.

Weet iemand waar deze voor gebruikt worden? En wat hier eventueel de voordelen van zijn? En hoeveel verschil zal dit maken?

Geplaatst: 10 apr 2013, 15:26
door NIX
Waar het mij om gaat is dat er even en pijltje naar het gaatje in de rand van de vlotterbak gemaakt wordt. Mensen met choke problemen weten echt nooit dat daar de startsproeier zit. Ik heb hem er nog nooit uit geprobeerd te halen, doorgeprikt heb ik ze vaak zat. Typisch gedrag bij een verstopte startsproeier is een brommer die bij een koude start afslaat als je aan het gas komt. Soms moet je hem wel een paar minuten laten lopen voor het gas een halve mm open mag.

Geplaatst: 11 apr 2013, 14:31
door ginofs1
Vlotterbakje verwarmen en dan met het vlotterbakje op een stukje hout tikken, de sproeier val er dan zo uit.
Ps de open gezaagde vlotterbak is een imitatie.
Nu kan je duidelijk zien waar hij zit.

Kan je hier wat mee NIX

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 14 apr 2014, 17:28
door marco
Afbeelding

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 14 apr 2014, 17:41
door Jeti
marco schreef:[plaatje]

Ah, is dat de vlotternaald voor metalen vlotter?

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 14 apr 2014, 17:42
door marco
Ja.

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 14 apr 2014, 22:07
door Piet den Breejen
Ik heb diverse carbs liggen, maar de lange uitvoering ben ik niet tegen gekomen.
Wel plastic en bronzens/koperen vlotters doorelkaar.

Maakt het wat verschil?

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 14 apr 2014, 22:17
door marco
De hoogte van de vlotters is verschillend.

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 14 apr 2014, 22:29
door Piet den Breejen
Okè, waren het alleen de eerste carbs met metalen vlotter en een lange vlotternaald?

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 14 apr 2014, 22:37
door NIX
Ik heb de vlotters altijd gewoon door elkaar gebruikt.

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 17 apr 2014, 10:22
door fizzie
Die lange zijn imi of voor een andere carb.
Ik heb begrepen dat Sjon nu de korte ook kan leveren.

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 24 jan 2022, 20:35
door Tombo
Ik was wat carburateurs van mij aan het bekijken. Al mijn carburateurs hebben 110-E4 sproeierhouders.
Ik heb 2 verschillende 'maten' gasschuiven (voor 16mm carburateurs), 1,5 en 2,5.
Helaas doen de plaatjes het niet meer, zou graag willen weten wat het verschil nou is.

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 24 jan 2022, 22:13
door yamjan
Tom,
De getallen die jij noemt hebben te maken met de afschuining van de gasschuif. Belangrijk voor het oppakken vanaf stationair naar iets meer gas geven. Lager getal = rijkere afstelling.
Er zou nog een 2.0 tussen moeten zitten.

Re: Carburateur-onderdelen

Geplaatst: 24 jan 2022, 22:51
door Tombo
Ja klopt, ik weet dat ze met de vorm/afschuining te maken hebben.
Maar ben er al achter, de 2,5 komt uit een 10mm carburateur. Die is ook een stuk langer dan de 1,5 gasschuif (en de afschuining is ook duidelijk anders)