Restauratie tankplaatjes

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Restauratie tankplaatjes

Bericht door fs1willem »

We hebben nodig :
- een of meer verweerde tankplaatjes
- tie-rip
- kleine schroevendraaier
- potje zwarte verf
- penseeltje
- rolletje pepermunt
- blanke nagellak
- wattenstaafje
- aansteker
- schaar
- scherp mesje
- een grote doos geduld

Ofwel dit :

Afbeelding

Stap 1 :
Verwijder van het tankplaatje de laatste zwarte verf en chroomresten. Meestal zijn de plaatjes al zover verweerd dat dit gemakkelijk met een puntje van een schuin afgeknipte tie-rip te verwijderen is. Uiteraard kun je daar ook andere middelen voor gebruiken, maar pas op dat je iets gebruikt dat geen krassen maken in het kunststof van het tankplaatje.

Stap 2 :
Als het tankplaatje zoveel mogelijk kaal is kan er worden begonnen met het weer zwart schilderen van het kunststof rondom de letters. In principe kun je dus eventuele zwarte verf die je daar niet vanaf kreeg gewoon laten zitten, want dat zie je daarna toch niet meer. Het handigste is om met het penseeltje naar de rand van de letters toe te schilderen. Daarmee voorkom je dat er teveel verf over het rand in de letter vloeit.
Vervolgens de verf laten drogen. Ik gebruik zelf Humbrol glans zwart nr 21, hetgeen verkrijgbaar is in hobby- en of modelbouwzaken.
Na de droogtijd een tweede laag zwart aanbrengen, omdat een eerste laag in de meeste gevallen hier en daar nog te dun en dus enigszins doorzichtig zal zijn.
Even tegen het licht houden zodat je kunt zien of er rond de letters voldoende zwart zit.
Bij de randjes rondom de schroefgaatjes en de rand zelf zul je zien dat de verf daar niet één, twee, drie complete dekking geeft. In dit stadium niet teveel aandacht aan besteden.

Stap 3 :
Omdat het bijna onmogelijk is om de zwarte verf aan te brengen zonder dat er een beetje in de letters vloeit gebruiken we een klein schroevendraaier of een scherp mesje om de opstaande randjes van de letters verfvrij te krabbelen. Pas op dat je daarbij niet uitschiet en het zwart tussen de letters weer beschadigd, want dan moet je dat weer schilderen en dat kost weer droogtijd.
Die verf moet daar weghalen zodat je weer het driedimensionale chroomeffect krijgt in de letters.

Stap 4 :
Nu zijn er een aantal opties.
Voor de mannen : biets een flesje blanke nagellak bij je partner, vriendin of buurvrouw. In plaats van een rolletje pepermunt is het in dat geval handiger om een reep chocola te kopen (met aan de binnenzijde zilverpapier), want dat onderhandelt makkelijker.
Voor de echte mannen : plunder de beautycase van je partner, vriendin of buurvrouw in een onbewaakt ogenblik.
Voor de vrouwen : de meetse van jullie weten de blanke nagellak wel te vinden.

Zorg er in ieder geval voor dat je het zilverpapier onbeschadigt in handen krijgt. Dus laat ze die chocola gelijk opeten of trek in een keer de verpakking van de rol pepermunt af.
Knip een strookje af van ongeveer 7mm breed. Met de vlam van de aansteker even snel onder het papier door zonder dat dit in brand vliegt. Je zult zien dat het zilverpapier dan los komt van het papier. Maak het zilverpapier even vlak en knip het op het formaat van de breedte van het tankplaatje.
Neem een pepermuntje. Breng een heel dun laagje blanke nagellak aan in een deel van de letter. Doe dit niet met de hele letter in één keer, want je bent bezig met strookjes van 7mm en daar vul je bijvoorbeeld een pootje van een letter tegelijk mee. De zijkantjes hoef je daarbij niet te doen, dat komt vanzelf goed. Leg nu het zilverpapier over het deel waar je de nagellak hebt aangebracht met de meest glimmende kant naar beneden (dus de kant waar het papier zat naar boven) en druk dit met behulp van het wattenstaafje in de letter en wrijf het goed in de hoekjes en glad in het midden. Niet te hard wrijven, want dan loop je het risico dat het zilverpapier scheurt. Eventueel kun je met je nagel het zilverpapeir nog even goed in de hoekjes van de driedimensionale letters drukken. Kijk af en toe aan de andere kant even of het zilverpapier overal goed aansluit. Je kunt redelijk lang rommelen voordat de nagellak droog is. Mochten er toch scheurtjes ontstaan, dan gewoon een beetje nagellak erop en een extra stukje zilverpapier. Zorg er wel voor dat de letters helemaal verzilverd zijn en er geen stukjes zilverpapier los zitten. Overtollig zilverpapier kun je eventueel afsnijden met een scherp mesje, maar doe dit alleen aan de boven- of onderkant van de letters als het zilverpapier langer is dan het tankplaatje breed is.
Zo werk je pootje voor pootje van de letters af.

Stap 5 :
Houd het plaatje tegen het licht. Neem een pepermuntje. Je zult zien dat er hier en daar langs de randjes nog wat licht tussen het zilver en het zwart doorschijnt. Als de nagellak goed droog is kun je rondom de letters weer zwarte verf aanbrengen totdat er geen doorschijnende plekjes meer te zien zijn. Ik doe zelf eerst weer de randjes rondom de letters en later schilder ik dan de gehele achterkant van het plaatje geheel zwart. Voor de veiligheid kun je het beste eerst nog een laagje nagellak aanbrengen in de letters. Daarmee voorkom je dat er eventueel zwarte verf toch nog ergens door een spleetje in het zilverpapier sijpelt en delen van de letter zwart kleurt.

Op de foto zie je links een tankplaatje waar je kunt zien dat ik eerst een pootje van de A heb voorzien van zilverpapier.

Bij het rechtse tankplaatje is YAM nog niet voorzien van zilverpapier en AHA al wel. Zo wordt dus het resultaat als je een beetje boel geduld hebt en rustig werkt. dat het er een beetje onrustig uitziet komt doordat dit tankplaatje een van de originele is van mijn FS1-P en dus 43 jaar oud en héél veel uitdrogingsbarstjes heeft. In het echt ziet het er overigens ook beter uit. Hoe beter het plaatje en hoe vlakker je het zilverpapier verwerkt, hoe mooier het resultaat zal zijn.

Het is overigens ook niet mijn bedoeling geweest om tankplaatjes als nieuw te maken... en deze methode geeft precies het door mij gewenste effect van oude tankplaatjes.

Ik heb eerst ook nog een proefje gedaan met Velpon. Dat is echter vrij dik en dan loop je het risico dat er Velponbelletjes in de letters zitten. Ik kwam vervolgens op het idee om blanke nagellka te gebruiken omdat je dat dun kunt aanbrengen en het redelijk snel droogt. Gewone blanke lak zou een optie kunnen zijn, maar dat droogt naar mijn mening niet snel genoeg en dan ben je nog wel even bezig.

Succes !
Laatst gewijzigd door fs1willem op 10 jan 2014, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Mooi geschreven!
Heb hem even naar de FAQ sectie verplaatst :D
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Niels schreef:Mooi geschreven!
Heb hem even naar de FAQ sectie verplaatst :D


Laat mij even schrikken... dacht dat ik opnieuw moest beginnen :wink: !
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Dat potje Humbrolverf is overigens ook goed te gebruiken om kleine beschadigingen aan zwarte framedelen bij te werken. Het is onder andere geschikt voor metaal, glas en kunststof. Ik gebruikte dit vroeger ook al voor mijn 1J5.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

fs1willem schreef:
Niels schreef:Mooi geschreven!
Heb hem even naar de FAQ sectie verplaatst :D


Laat mij even schrikken... dacht dat ik opnieuw moest beginnen :wink: !


Sorry! Dacht dat ie hier beter past en ook meer opvalt :D
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Niels schreef:
fs1willem schreef:
Niels schreef:Mooi geschreven!
Heb hem even naar de FAQ sectie verplaatst :D


Laat mij even schrikken... dacht dat ik opnieuw moest beginnen :wink: !


Sorry! Dacht dat ie hier beter past en ook meer opvalt :D


Is helemaal goed 8) !
David
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1049
Lid geworden op: 18 nov 2009, 18:17
Locatie: Hever

Bericht door David »

supergoeie oplossing, lijkt mij ook tof knutselwerk! :D
Jammer dat de tankplaatjes van mijn DS6 te hard zijn aangetast door benzine en zo krom als een banaan zijn :cry: :lol:
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

De M is een lastig lettertje... kost wat meer tijd, maar is ook weer goed gekomen. Geduld is belangrijk.

Afbeelding

(dat vreemde rondje in de Y is een voorwiel van het lesautootje waar het tankplaatje tegen aan staat)
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Bericht door Laars »

Mooi Willem :wink:
1978 chroom 60 cc
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Bedankt Laars... je moet af en toe eens oiets proberen.

Tankplaatje afgemaakt :

Afbeelding

Links een nieuwe zilveren... rechts de gerestaureerde zilveren :roll: . Alleen is het kunststof dermate vergeeld dat het meer op goud lijkt :wink: .
De A had ik express niet met nagellak behandeld voordat de zwarte laag op de achterkant werd aangebracht en je ziet dat er wat zwart doorheen is gesijpeld. Dat stukje ga ik weer even afkrabben en opnieuw voorzien van zilverpapier om eens te kijken hoever je zoiets nog kunt corrigeren. Ook langs de Y zie je wat onregelmatigheden in het zwart. Daar ga ik ook weer even mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Leuk gedaan!
Gebruikersavatar
jimf98
500km gereden
500km gereden
Berichten: 896
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:23
Locatie: Amsterdam

Bericht door jimf98 »

Lekker bezig!
Pa_Tombo
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:00
Locatie: Nijmegen tegenover de buurman

Bericht door Pa_Tombo »

Ik vind het er goed uitzien.
Maar hebben de meeste hier zoveel geduld voor?
precies werkje .
Voor mij petje af. :D
Nu hopen dat ze dan ook goed blijven :lol:
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Bericht door scirocco »

Ja ziet er goed uit en geduld zal je zeker moeten hebben
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Pa_Tombo schreef:Nu hopen dat ze dan ook goed blijven :lol:


Och, dan doen we het gewoon weer over... blijven we een beetje van de straat (in de winter dan natuurlijk).
Plaats reactie