gelijkrichter testen

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

gelijkrichter testen

Bericht door NIX »

Er zijn 2 manieren om en gelijkrichter te testen: Met een testlampje dat aangeeft of je met wissel- of gelijkspanning te maken hebt of met een testlampje dat je op de juisten plekken op de juiste plekken aanprikt en vervolgens de juiste logische conclusies trekt.

Een gelijkrichter kan op 2 manieren kaduuk zijn:
- Hij laat wisselspanning door;
- hij laat helemaal geen stroom door.

Testlampje dat wissel- of gelijkspanning aangeeft:
Trek de rode van de accu los, start de motor, op de witte bij de gelijkrichter staat wisselspanning, de rode geeft +. Zoniet: Vervangen.


Simpel testlampje dat gaat branden bij prik:
Neutraal en toeter doen het over de accu. Als ze bij lopende motor wel branden is in elk geval een goed teken. Je bedrading is dan in orde. Bij een 2RU doet ook het achterlicht het over de accu.

Haal de rode accudraad los. Check of de rode draad die op de accu zit stroom geeft als de motor draait. Dat betekent dat er in elk geval laadstroom naar de accu gaat. Zonee, check dan de witte op prik bij draaiende motor. Geeft die wel stroom, gelijkrichter vervangen.

Check de witte draad (van de gelijkrichter) op stroom als de motor uit staat.
- Zo nee, dan is de gelijkrichter goed en hoef je alleen een flink stuk te rijden om de accu te laden of de accu een uurtje op een 6V lader te zetten.
- Zo ja: de gelijkrichter laat spanning in 2 richtingen door en moet vervangen. Gewoon een imi bij de bromboer is goed zat, zou 7-8,- moeten kosten.

Gebruik gewoon 6V lampjes. 12V in je achterlicht trekt je accu leeg en als ie niet wordt bijgeladen is hij een dag later dood.
Maurits
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:12
Locatie: Rozenburg

Re: gelijkrichter testen

Bericht door Maurits »

hallo met Maurits ik heb in maart een Yamaha gekocht met 3 dozen onderdelen en 1 motorblok dat was het originele motorblok wat bij het frame was een 1J5 maar nu branden de lampen door voor zit 6v 12w en achter 12v 21w5w mijn vraag is dit goed of moet er 6v 21w 5w in? of brand die dan nog door?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: gelijkrichter testen

Bericht door NIX »

Zie de FAQ Help mijn lampjes fikken steeds door. Je moet gewoon 6V lampje hebben en een werkend laadsysteem inclusief accu.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: gelijkrichter testen

Bericht door fs1man »

Een aanvulling op het verhaal van Henk jan.
Bij een 3E9 brand het achterlicht bij niet lopende motor in stand 2 (lichtstand) de koplamp en teller verlichting alleen bij lopende motor.
Bij een 2RU brand het achterlicht en de teller bij niet lopende motor in verlichting in stand 2 de koplamp alleen bij lopende motor.

de wattages van de lampen origineel.
Koplamp 6V 15/15 watt.
Teller verlichting 6V 3 watt.
Achterlicht. 6V 7,5 watt.
Remlicht. 6V 10 watt.
Neutraal
Knipperlichten
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Plaats reactie