afstellen oliepomp

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

afstellen oliepomp

Bericht door NIX »

gklijnhout schreef:
chris van riel schreef:ohw hee dan is dat ook weer opgelost, vroeg me al af waarom dat was.. thx marco! :mrgreen:
hoe werkt dat afstellen dan precies?


Als 1e moet je er voor zorgen dat de draaischijf daar waar je extra gaskabel omheen zit goed soepel kan draaien maar ook door deze draaibeweging van links naar rechts kan schuiven daarna bij een gemonteerde kabel met het gashandvat zover de gasschuif in de carburateur optrekken dat de markering (deukje) in deze gasschuif gelijk komt met de bovenkant van de luchtdoorlaat hierbij is het dus belangrijk dat de juiste gasschuif is gemonteerd dus niet een van een 10 mm in een 16 mm carburateur.
Als de gasschuif op deze juiste hoogte staat moet je de kabel van de oliepomp zo afstellen dat de markering (streepje) aan de voorkant van de draaischijf gelijk staat met de markering (ook een streepje) op het vaste deel van de oliepomp.
Daarna je blokje net zolang met de kickstarter rond draaien en naar het centrale asje cq moertje welke door de draaischijf heen steekt gehaal naar links dus maximaal er uit steekt en dan nog even doorgaan zodat deze maximaal naar binnen is gezakt ! nu moet je tussen het plaatje welke onder het kleine moertje zit en de draaischijf een klein spleetje overhouden deze kan je meten en moet 0.20 mm bedragen hij mag in geen geval de draaischijf raken !
Met deze luchtspleet kan je de opbrengst van de pomp afstellen hoe groter de luchtspleet is hoe meer olie deze bij een bepaald toerental geeft.
Als je nu gas geeft (motor uit) dan zal je zien dat de draaischijf niet alleen draait maar ook naar rechts verplaatst en de eerder genoemde luchtspleet groter wordt.

Monteer tussen de oliepomp en je blok een stukje doorzichtige silicone slang van een scooter vul een paar liter mengsmering in je tank en start je brommer weer, als je nu naar het slangetje kijkt kan je zien dat daar olie door wordt gepomp en als dit niet zo is dan loopt deze niet gelijk weer vast.

Het is een heel gepriegel en snap best dat menigeen deze pompjes liever weg gooit maar een keer goed schoon en afgesteld is het heerlijk kan op iedere hoek gewoon tanken en je hoeft geen mengolie mee te nemen! af en toe een fles vol in het olie tankje en je kunt er weer volop tegen aan.

Afbeelding

Deze fs1 heeft ook best wat aanloop problemen gehad maar heeft nu vele kilometers (7000) met oliepomp zonder problemen gereden.

Gert.


gklijnhout schreef:In het begin bij het opstarten van mijn fs1 ook een klemmer gehad oorzaak was dat de oliepomp niet meer meeliep na onderzoek bleek ik de borgklip voor het tandwiel welke de oliepomp aandrijft er vermoedelijk niet goed op had gedaan deze was er namelijk af en het tandwiel met stift lag los in het carter.
Voordat ik de boel met een nieuwe zuiger weer liet lopen heb ik de oliepomp geheel gedemonteerd waarbij er inwendig behoorlijk wat drek in deze pomp zat na reinigen en weer monteren heb ik om zeker te zijn dat deze werkte hem met een paar noodslangetjes aangesloten goed ONTLUCHT en met de boormachine een tijde laten lopen daarbij wisselend deze met een minimale en maximale opbrengst getest hierbij gaf hij voldoende smeerolie en na montage loopt deze nu alweer vele kilometers zonder problemen.
Gezien ik nog een aantal pompjes heb liggen heb ik ook deze gedemonteerd welke allemaal inwendig behoorlijk vuil waren !!!!
Kapot kan er eigenlijk weinig aan maar verstopt raken kunnen zij als de beste !!!

Pas wel op bij een mogelijke demontage er zitten een paar hele kleine onderdeeltjes in welke je zomaar kwijt raakt in.

Gert.
Kijk eerst even in de FAQ.
versador1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 nov 2016, 17:43

Re: afstellen oliepomp

Bericht door versador1 »

(Hoort misschien niet echt bij "afstellen oliepomp", verwijder of verplaats dus gerust.)

Zijn oliepompjes die op rs125, dt125, rd125, ...de zelfde als deze op een fs1?
En heeft iemand gegevens over het debiet?
Plaats reactie