DT/RD/TY/M/MX blokken

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

DT/RD/TY/M/MX blokken

Bericht door NIX »

RD/DT/TY/M/MX is allemaal hetzelfde. Alleen de RD's hebben toerentelleraandrijving.
Kopjes verschilen ook en de MX cilinders hebben de bovenstste ribben iets groter.
Verder is er iets verschil in opbouw van de oude en nieuwe kickas (oud is ala FS1 en nieuw heeft een flinke plestik bus en mist een circlipgroef). Ook het kicktandwiel zit op de oude modellen zoals een FS1 tandwiel met golfringetje. Nieuw heeft aan beide kanten een circlip.
En de voortandwielbevestiging verschilt vaak. Ik heb wel de indruk dat de lange NL assen voor het fietsmechaniek op de splines zwakker is. Die zie ik steeds ingeslagen op het voortandwiel en soms flink, ook.
Ook kun je een uitgaande 4-bakas opbouwen als 5-bak. Alle groeven zitten erop. Niet alle tandwielen zijn te gebruiken, het tandwiel naast de 5 kan van een 4-bak niet schakelen.
Lagers zijn ook bijna allemaal hetzelfde. Rechterkruklager is dikker van een staande cilinder, net zo dik als links.
Keerringen zijn dacht ik ook gelijk.
MX heeft een andere koppelingskap, maar die is uitwisselbaar met M en andersom.
Geldt ook voor de ontstekingskap. Sterker: het M deksel past gewoon op de MX kap. Het ziet er alleen niet uit.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie