Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door NIX »

Het is geen constante 15V. Het is een berg pieken. Bovendien zitten er wat verbruikers aan je accu. Droogkoken gebeurt vooral met een volle accu, die gaat water ontleden. Je 6V accu krijgt het stukken harder voor zijn kiezen. En sterker: ze koken droog. Je moet je accu regelmatig bijvullen met demiwater.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door fs1man »

Ja het zijn inderdaad pieken.
Vandaag ben ik ook met nummer 4 bezig geweest deze heeft nu ook het 12 volt spul, alleen deze heeft een ander probleem , deze 378 geeft maar 2,6 laadspanning, daar red de 6 volt het dus niet eens mee.
ik had al een vermoeden toen ik aan de accu meten toen alles er in zat hij bleef een strakke 13 volt geven niks geen wisselingen bij gas geven.
maar met de accu stekker er af dus puur op wat er van de ontsteking af komt meet ik 2,6 volt, met het licht aan zelfs minder.
Maar ik meen me te herinneren dat mijn 378 altijd al behoorlijk minder licht gaf maar tegelijk weet ik ook dat er een andere ontsteking op zit en dat ook de draadboom vervangen is.
ik wacht even af tot nummer 1 weer thuis is en dan meet ik deze ook even eerst met de 6 volt spullen.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door Jeti »

Goed bezig Jos!

Ik ga komend weekend ook wat spulletjes bestellen om vanuit een kaal frame meteen goed op te kunnen bouwen. Incl LED met de tips die me in dat topic gegeven zijn en navigatie oplaadsysteem enzo.

Zojuist ook nog een 12v gadget besteld, maar dat blijft nog even een verrassing.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door gklijnhout »

Mooi dat je een gemiddelde spanning van 13 volt meet maar nu ben ik nog benieuwd naar de laadstroom !

Zet je multimeter eens in de stand ampères en neem de plusdraad tussen de lichtspoel en accu eens los sluit op deze 2 losgenomen draden eens de testpennen van je meter aan de laadstroom gaat nu door je meter en kijk eens wat de meter nu aangeeft als de motor half gas loopt.
Doe dit ook eens met al je verbruikers ingeschakeld en wat geeft de meter dan aan.

Als de meter maar een paar miliampères aangeeft zal het zeker niet goedkomen je accu zal dan onvoldoende worden geladen maar als deze bv 0.5 of 1 ampere aangeeft zal je accu redelijk in conditie blijven.

Ik zou waarschijnlijk toch gaan zoeken naar een spoel welke voor 12 volt is gemaakt en dan ook nog eens past in je vliegwiel of een andere optie de zwarte draad van de lichtspoel van massa afhalen deze samen met de gele draad op een hiervoor geschikte gelijkrichter aansluiten en dan nogmaals meten.
Voor zover ik weet wordt dit al gedaan (Gino)

Gert.
wietsefs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:01
Locatie: Opende

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door wietsefs1 »

Als de spanning hoog genoeg is voor het laden van de accu (U=IxR sorry ik ben elektrotechnicus :oops: ), dan komt de stroom vanzelf. Hij moet wel echt in de buurt van de 14 volt komen 13,8-14,2 om goed te laden. Zit hij rond de 13V dan zal je ontsteking te heet worden en de geest geven uiteindelijk.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door fs1man »

Nummer 3 komt er dus wel aan maar nummer 4 dus niet die strakke 13 volt is de spanning van de nieuwe accu, deze brommer geeft vanaf de ontsteking dus met de accupool los gemeten aan de draad die aan de accu moet maar 2,6 volt.
Daar is dus wat loos met de spoel dit zou ook niet volstaan met het 6 volt systeem.

Ja Wietse ik ben dan wel auto monteur ,maar nu vind ik het toch jammer dat ik destijds op school de lessen over de elektronica minder interessant vond.

de reden dat ik met dit ombouw gebeuren ben begonnen is eigenlijk simpel, ik had geregeld problemen met de spanning die sommige van mijn fs1,tjes leverden.
Of ze kookten de 6 volt accu droog en branden de lampen er uit, of ze gaven zo weinig licht dat ik soms twijfelden of ik het licht wel aan had.
Nummer 3 loopt momenteel het beste van het groepje , enige nadeel was de spanning de lampen klapten er steeds uit ook met een nieuwe gelijkrichter en 6 volt accu, pas toen ik er 12 volt lampen in deed bleven ze heel maar gaven naar mijn idee toch flink veel licht, en het droog koken van de accu bleef, ik kocht 2 yuasa accu,s per jaar voor deze brommer.
Toen ik het spulletje verbouwd had ging het ineens veel beter de nu 12 volt accu bleef heel en ook de verlichting bleef goed, daarnaast reageerden ook de inmiddels 12 volt gebruikers beter dan met de 6 volt instalatie, ondanks het feit dat de gebruikte 12 volt accu niet meer top is en steeds terug zakt naar 9 volt.
Vandaag ga ik in deze brommer een nieuwe 12 volt accu plaatsen en dan eens kijken wat deze gaat doen.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
wietsefs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:01
Locatie: Opende

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door wietsefs1 »

Duidelijk, snap ik helemaal.

Je kunt natuurlijk zodra de brommer in de schuur staat een druppellader aansluiten dan vertrek je elke keer met een volle accu, kun je wel wat kilometers maken voordat de accuspanning te laag wordt. Initiatief vind ik erg goed. :clap: .
Probeer wat te helpen, met de juiste spanningsregelaar zal het op 6V ook goed moeten gaan, anders deugt je spanningsregelaar niet.

Theoretisch kan een 6V spoel onder belasting niet 12 V leveren, het verschil tussen een 6V en een 12V spoel is dat de spoel voor 12 V 2 keer zo veel wikkelingen moet hebben.

Is er belangstelling voor een betaalbare elektronische ontsteking 6 of 12V 80 Watt? kan ik misschien wel iets voor aanpassen.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door gklijnhout »

Ook ik had in het begin lampen die voortijdig doorbranden daarbij regelmatig een droog gekookte accu en kapotte accu`s na montage van een nieuwe brugcel en spanningsbegrenzer cq regelaar hier geen last meer van huidige accu gaat nu het 3e jaar in waarbij deze in de wintermaanden aan een druppellader staat en heb in deze nauwelijks water bij te hoeven vullen ook al de lampen gaan nu het 3e jaar in.
Ombouwen naar 12 volt daarbij de verlichting op gelijkspanning dus regelrecht op accu is nog een wens enige wat mij tegenhoud is de toerenteller deze is namelijk 6 volt.
Ook zou ik dan gaan voor een andere ontstekingsgrondplaat met spoelen bv van een moderne scooter of zo iets waarbij ik dan zeker genoeg vermogen heb.

Afbeelding

Afbeelding

Gert.l
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door NIX »

Ik heb eens zitten lezen wat Jos nu precies heeft gedaan en ik kom tot de conclusie dat hij zijn systeem naar 12V heeft verlegd, maar dat de setup de spanningsregelaar zelf niet gebruikt. Hij gebruikt wel het gelijkrichtdeel van de regelaar, wat erop neerkomt dat alleen de oorspronkelijke gelijkrichter vervangen is. Het regelgedeelte van de regelaar wordt nu niet gebruikt. Dat de lampjes niet springen komt omdat de 12V accu in het systeem zit zoals de 6V oorspronkelijk in het systeem de pieken opvangt. Dat was helemaal geen gek systeem, dus ook met 12V werkt dat prima. Zelfs de oude gelijkrichter had gewoon kunnen blijven zitten.

Echter, wat we willen is een geregeld systeem. Wat dus moet gebeuren om werkelijk van de regelaar te profiteren, is de witte draad splitsen naar de regelaar. Volgens mij pak je in dit geval de geelrode die de regelaar in gaat. Waarom de witte en niet de groene of gele direct uit de ontsteking? Dat is in andere topics al vaker uitgelegd, maar ik probeer het nog eens:
Contact op stand 2: groen uit de ontsteking levert stroom aan de witte, dus de accu laadt en het licht staat uit. Geel wordt niet doorverbonden op deze stand.
Contact op stand 3: Geel uit de ontsteking levert stroom aan de witte en de blauwe, dus de accu laadt en het licht brandt. Groen wordt niet doorverbonden op deze stand.

Dus door de witte te pakken, regel je altijd het stroomleverende gedeelte, ongeacht of je met licht aan of uit rijdt. Vindt je accu ook fijn, je zal hem minder vaak hoeven bij te vullen met demiwater.

Nog even over de regelaar: die doet 2 dingen die weliswaar in 1 onderdeel zitten, maar gescheiden werken:
1. Het is een gelijkrichter, net zoals onze kleine zwarte gelijkrichter met witte en rode draad.
2. Het is een regelaar, ala zenerdiode of de aparte regelaar met 1 gele draad. Overtollige spanning vloeit via de massa af. Je zal dus die draad met de witte uit je kabelboom moeten verbinden en of de regelaar moet goed massa maken of de massadraad moet goed op het frame worden aangesloten.

Let op: een Sheriff en de DT/RDMX zijn anders opgezet. Ga ik hier niet uitleggen. Het is enigszins vergelijkbaar, maar bij deze dingen brandt alleen de koplamp direct op de lichtspoel en zit de rest op de accu.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door fs1man »

Inmiddels gebruik ik de regelaar wel hij zit nu bij de witte draad aangesloten, ik heb er nog niet echt veel mee gereden nadat ik de regelaar aangesloten heb maar de accu blijft geladen.
Even een aanvulling op Henk jan zijn uitleg, bij een 3E9 gaat het achterlicht ook over de accu en bij een 2ru het achterlicht en de teller verlichting.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door NIX »

Klopt, maar die kun je ook gewoon zo aansluiten als beschreven.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door marco »

Bij een sheriff gaat het achterlicht ook over de lichtspoel
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie