The big small question topic, part 5
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
Ik heb laatst op mijn fs1 een vers gehoonde f5b geplaatst en ik heb er al 100km mee opzitten.
Alleen heb ik af en toe dat hij wilt gaan warmlopen,
ik rij echt rustig niet bij te lage toeren schakelen en niet bij te hoge toeren schakelen,
ik blijf continue zo rond de 50 rijden en dan weer 45 en dan weer 55 en dan weer rustig afzakken met de koppeling in geknepen,
en dan wil ik gewoon een lang stuk rijden dan hoor ik op een geve moment dat hij een metaal schraap geluid maakt en dan knijp ik de koppeling in en ga ik stil staan langs de weg,
dan trek ik de choke uit geef een paar keer gas en dan zet ik hem uit voor zo'n 5 minutjes.
Bougie is mooi koffiebruin.
De setup waar ik mee rij is:
F5B 40,25mm met ori lage drukkop bougie B8HS
16mm carb met 150 korte sproeier
12/40 vertanding
Alleen heb ik af en toe dat hij wilt gaan warmlopen,
ik rij echt rustig niet bij te lage toeren schakelen en niet bij te hoge toeren schakelen,
ik blijf continue zo rond de 50 rijden en dan weer 45 en dan weer 55 en dan weer rustig afzakken met de koppeling in geknepen,
en dan wil ik gewoon een lang stuk rijden dan hoor ik op een geve moment dat hij een metaal schraap geluid maakt en dan knijp ik de koppeling in en ga ik stil staan langs de weg,
dan trek ik de choke uit geef een paar keer gas en dan zet ik hem uit voor zo'n 5 minutjes.
Bougie is mooi koffiebruin.
De setup waar ik mee rij is:
F5B 40,25mm met ori lage drukkop bougie B8HS
16mm carb met 150 korte sproeier
12/40 vertanding
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
En 55 is gewoon veel te hard met zo'n oningereden F5B. Die wordt veel te heet. Als dit een niet uitrgevijlde F5B is, dan is de 16mm ook gewoon teveel als je hem niet dicht weet te houden. Zonde.
Een 16mm is leuk op een ingereden F5B en nog beter als de uitlaatpoort een mm of 3 omhoog is gevijld. Eigenlijk is een 10mm het beste voor een F5B of maximaal een 13/14mm. Een 16 is net wat teveel voor dat lage uitlaatpoortje, ook al zijn er zat die er mee rijden. Maar ermee inrijden is vragen om ellende.
Een 16mm is leuk op een ingereden F5B en nog beter als de uitlaatpoort een mm of 3 omhoog is gevijld. Eigenlijk is een 10mm het beste voor een F5B of maximaal een 13/14mm. Een 16 is net wat teveel voor dat lage uitlaatpoortje, ook al zijn er zat die er mee rijden. Maar ermee inrijden is vragen om ellende.
Kijk eerst even in de FAQ.
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
NIX schreef:En 55 is gewoon veel te hard met zo'n oningereden F5B. Die wordt veel te heet. Als dit een niet uitrgevijlde F5B is, dan is de 16mm ook gewoon teveel als je hem niet dicht weet te houden. Zonde.
Een 16mm is leuk op een ingereden F5B en nog beter als de uitlaatpoort een mm of 3 omhoog is gevijld. Eigenlijk is een 10mm het beste voor een F5B of maximaal een 13/14mm. Een 16 is net wat teveel voor dat lage uitlaatpoortje, ook al zijn er zat die er mee rijden. Maar ermee inrijden is vragen om ellende.
@Koppel: ik heb dit nog maar net erop zitten en er zit nog maar een kleine veeg bij de uitlaat poort (niet eens voelbaar), de zuiger speling is 0,035 dus dit is voldoende.
Hij reageert goed, verzuipt niet en heeft genoeg kracht, 55 heb ik pas gereden toen hij bij de 80km was dus nog laat, hiervoor alleen maar tussen de 40 en 45 gereden.
en ik rij echt niet met meer dan kwart gas dus ik weet niet waar je naar toe wilt leiden

de cilinder zelf wordt al niet eens heet gewoon warm.
Ik was nog vergeten erbij te zetten dat ik ook een snelle schijf erin heb zitten, hij rijdt gewoon normaal zoals een f5b hoort te rijden, enorm veel trekkracht onderin en daar rij ik ook op en totaal niet op de hoge toeren.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
@Koppel: ik heb dit nog maar net erop zitten en er zit nog maar een kleine veeg bij de uitlaat poort (niet eens voelbaar), de zuiger speling is 0,035 dus dit is voldoende.
als het een immi betreft; die willen nog wel eens slecht geboord zijn, niet optimaal rond of taps mbt de lengte van de cylinderwand...........correct meten moet op meerdere plekken gebeuren in de cylinder...........te weinig slotspeling geeft ook problemen
maar als ie niet heet wordt, dan is bovenstaand niet van toepassing
als het een immi betreft; die willen nog wel eens slecht geboord zijn, niet optimaal rond of taps mbt de lengte van de cylinderwand...........correct meten moet op meerdere plekken gebeuren in de cylinder...........te weinig slotspeling geeft ook problemen
maar als ie niet heet wordt, dan is bovenstaand niet van toepassing
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
koppel schreef:@Koppel: ik heb dit nog maar net erop zitten en er zit nog maar een kleine veeg bij de uitlaat poort (niet eens voelbaar), de zuiger speling is 0,035 dus dit is voldoende.
als het een immi betreft; die willen nog wel eens slecht geboord zijn, niet optimaal rond of taps mbt de lengte van de cylinderwand...........correct meten moet op meerdere plekken gebeuren in de cylinder...........te weinig slotspeling geeft ook problemen
maar als ie niet heet wordt, dan is bovenstaand niet van toepassing
Hij is echt helemaal door de hele cilinder heen 0,035mm, ik heb het zelf gezien toen hij het op mat.
het is een oude imitatie die enorm veel op de ori lijkt kwa uiterlijk en in de cilinder.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
blijft een raar gegeven dat ie niet echt heet wordt, een warmloper wordt veroorzaakt door hitte wat weer veroorzaakt wordt door mechanische wrijving en/of een te hete verbranding
oorzaken hiervan zijn:
mechanische wrijving door slechte passingen en/of tekort aan smering, heeft uitzetting tot gevolg, nog meer wrijving, nog meer uitzetting etc
hete verbranding door te arm mengsel, te hoge compressie, verkeerd ontstekingstijdstip, te weinig afvoeren warmte door haperend koelsysteem en/of verkeerd type bougie (warmtegraad)
zelfs een loszittende bougie of uitlaatbocht van te dik plaatmateriaal kan nadelig zijn voor de warmte afvoer.
oorzaken hiervan zijn:
mechanische wrijving door slechte passingen en/of tekort aan smering, heeft uitzetting tot gevolg, nog meer wrijving, nog meer uitzetting etc
hete verbranding door te arm mengsel, te hoge compressie, verkeerd ontstekingstijdstip, te weinig afvoeren warmte door haperend koelsysteem en/of verkeerd type bougie (warmtegraad)
zelfs een loszittende bougie of uitlaatbocht van te dik plaatmateriaal kan nadelig zijn voor de warmte afvoer.
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
marco schreef:Welk merk zuiger heb je erin?
Een imitatie zuiger van 50cc.nl
@Koppel: Ik kan je zeggen dat het geen hoge compressie kan zijn, ontsteking kan ik weer even afstellen, ik heb express een 150 korte mikuni sproeier erin gedaan, 1:40 smering, uitlaat systeem is orgineel dus daar zou het niet aan kunnen liggen, en ik denk niet dat het een te warme verbranding is aangezien ik een b8hs erin heb zitten (al had ik hiervoor een br8hvx erin zitten maar dat had ik laatst al weer vervangen).
Het waren gelukkig een paar kleine veegjes bij de uitlaat poort (die niet eens voelbaar zijn) verder ziet de cilinder wand er mooi uit.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23445
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Triforce schreef:marco schreef:Welk merk zuiger heb je erin?
Een imitatie zuiger van 50cc.nl
Het waren gelukkig een paar kleine veegjes bij de uitlaat poort (die niet eens voelbaar zijn) verder ziet de cilinder wand er mooi uit.
Een goed merk zuiger is wat ovaal zodat die bij de uitlaatpoort wat meer uit kan zetten omdat de temperatuur daar het hoogst is.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 500km gereden
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
- Locatie: Hoogeveen
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
marco schreef:Triforce schreef:marco schreef:Welk merk zuiger heb je erin?
Een imitatie zuiger van 50cc.nl
Het waren gelukkig een paar kleine veegjes bij de uitlaat poort (die niet eens voelbaar zijn) verder ziet de cilinder wand er mooi uit.
Een goed merk zuiger is wat ovaal zodat die bij de uitlaatpoort wat meer uit kan zetten omdat de temperatuur daar het hoogst is.
Ik heb nu de ontsteking op 1,6mm gezet ipv 1,8mm en hij blijft bij lange stukken gewoon door rijden zonder enkele problemen, wel af en toe stoppen om hem eventjes af te koelen en dan weer verder.
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
- Berichten: 3144
- Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
- Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen