Filmpjes topic V3.0‰¡
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
- marco
- Sheriff of the Posbank
-
- Tombo is mijn testpiloot
dat denk ik wel. volt gaat omhoog, amp gaat naar beneden, maar stroom opbrengst komt op het zelfde neer.
vraag NIX hoe dit om te bouwen.
goede gelijk richter en een spanning regelaar er tussen is het mooiste.
de meeste regelaars hebben al een gelijkrichter ingebouwd.
vraag NIX hoe dit om te bouwen.
goede gelijk richter en een spanning regelaar er tussen is het mooiste.
de meeste regelaars hebben al een gelijkrichter ingebouwd.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- marco
- Sheriff of the Posbank
Xenon is 35 watt dus maar 10 watt meer als normale verlichting.
Zal het wel een keer aan Nix vragen ik ben zelf ook niet echt een electro techneut.
Moet eerst nog een fs80 koplamp zoeken die heeft een h4 fitting.
Ik heb die deen ook al gemaild dat was geen xenon maar ledverlichting.
Dat ben ik ook aan het uitzoeken wat er te krijgen is anders een zaklamp verbouwen ofzo.
De standaard verlichting vind ik maar zwak geeft weinig licht.
Zal het wel een keer aan Nix vragen ik ben zelf ook niet echt een electro techneut.
Moet eerst nog een fs80 koplamp zoeken die heeft een h4 fitting.
Ik heb die deen ook al gemaild dat was geen xenon maar ledverlichting.
Dat ben ik ook aan het uitzoeken wat er te krijgen is anders een zaklamp verbouwen ofzo.
De standaard verlichting vind ik maar zwak geeft weinig licht.
Yamaha Sheriff 1981
- NIX
- 10000km gereden
Ik denk dat een lichtspoeltje per definitie te weing geeft om een accu bij te laden waar het licht op brandt, dan heb je een echte dynamo nodig. Het licht zit niet voor niets op een wisselspanningspoeltje. Een gloeilamp krijgt steeds een spanningspiek voor z'n kiezen en blijft even nagloeien tot de volgende, waardoor je het geknipper in feite niet ziet. Pak je een ledlampje, dan zie je het wel. Met een bruggelijkrichter zet je de negatieve pieken om in positieve dus zo zou je wel de laastroom kunnen verdubbelen. Maar dat is waarschijnlijk nog steeds geen 35W. Je zou een velleman ontsteking kunnen monteren, en dan nog een laadspoel met bruggelijkrichter voor de accu kunnen monteren in plaats van de ontstekingsspoel. Mogelijk dat die 2 samen genoeg opbrengen om een accu op peil te kunnen houden die 35W moet afgeven. Geen regelaar monteren, de accu zal echt alle prik nodig hebben. Ik zou de boel zo monteren dat de spanningsregelaar alleen de laadstroom regelt als er zonder licht gereden wordt.
Heb even nagedacht hoe:
Beide laadspoelen zwevend installeren met bruggelijkrichters. De pluspool van de ene BG splits je naar 1. een spanningsregelaar en de geregelde stroom zet je op de groene die naar je lichtschakelaar gaat en 2. met een enkele gelijkrichter naar de pluspool van de andere BG die je op de gele van de lichtschakelaar zet. De witte uit de lichtschakelaar zet je direct op de rode van de accu.
Wat je nu gedaan hebt:
- Met licht uit pak je geregelde stroom van 1 spoel om de accu te laden en om overladen te voorkomen. Je neutraal, toeter, knippers en velleman hebben hier zat aan.
- Met licht aan pak je stroom van 2 spoelen en heb je de accu om bovengenomede zaken van stroom te voorzien en via de schakelaar ook de blauwe van nhet licht. De stroom is niet geregeld, maar er wordt ook behoorlijk wat gevraagd met 25 of 35W.
Ik ga ervan uit dat alles nu 12V is. Lampjes, accu, velleman, clignoteur, etc. Een 6V toeter redt het op 12V ook wel. Desnoods stel je hem nog eens.
Het mooie is dat je gewoon je kabelboom, schakelaars en contact kunt blijven gebruiken zoals je dat altijd al deed. Alleen je gelijkrichter haal je tussen wit en rood weg en zet je in om bij licht uit stroom van maar 1 spoel te pakken. En het is lekker simpel. Wel moet je naar een Velleman systeem of een accubobine ontsteking als je je punten behoudt. Een pickup ontsteking kan ook, maar gebruik wel een CDI die voor accu's geschikt is, die zijn anders dan eentje voor een spoeltje.
Denk eraan dat ee spanningsregelaar alleen de pieken aftopt tot een maximum voltage. Maar het blijven ook dan nog steeds sinuskrommen, allen de kop wordt eraf gehakt. Het levert zeker geen constante gelijkstroom zoals een accu doet.
Wat een led pakt weet ik niet. Die zou gewoon op de accu kunnen, verwacht ik. Op een spoel zal ie knipperen, met een zwevende spoel knippert ie 2x zo snel.
Heb even nagedacht hoe:
Beide laadspoelen zwevend installeren met bruggelijkrichters. De pluspool van de ene BG splits je naar 1. een spanningsregelaar en de geregelde stroom zet je op de groene die naar je lichtschakelaar gaat en 2. met een enkele gelijkrichter naar de pluspool van de andere BG die je op de gele van de lichtschakelaar zet. De witte uit de lichtschakelaar zet je direct op de rode van de accu.
Wat je nu gedaan hebt:
- Met licht uit pak je geregelde stroom van 1 spoel om de accu te laden en om overladen te voorkomen. Je neutraal, toeter, knippers en velleman hebben hier zat aan.
- Met licht aan pak je stroom van 2 spoelen en heb je de accu om bovengenomede zaken van stroom te voorzien en via de schakelaar ook de blauwe van nhet licht. De stroom is niet geregeld, maar er wordt ook behoorlijk wat gevraagd met 25 of 35W.
Ik ga ervan uit dat alles nu 12V is. Lampjes, accu, velleman, clignoteur, etc. Een 6V toeter redt het op 12V ook wel. Desnoods stel je hem nog eens.
Het mooie is dat je gewoon je kabelboom, schakelaars en contact kunt blijven gebruiken zoals je dat altijd al deed. Alleen je gelijkrichter haal je tussen wit en rood weg en zet je in om bij licht uit stroom van maar 1 spoel te pakken. En het is lekker simpel. Wel moet je naar een Velleman systeem of een accubobine ontsteking als je je punten behoudt. Een pickup ontsteking kan ook, maar gebruik wel een CDI die voor accu's geschikt is, die zijn anders dan eentje voor een spoeltje.
Denk eraan dat ee spanningsregelaar alleen de pieken aftopt tot een maximum voltage. Maar het blijven ook dan nog steeds sinuskrommen, allen de kop wordt eraf gehakt. Het levert zeker geen constante gelijkstroom zoals een accu doet.
Wat een led pakt weet ik niet. Die zou gewoon op de accu kunnen, verwacht ik. Op een spoel zal ie knipperen, met een zwevende spoel knippert ie 2x zo snel.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
hahaha 

-
ja dat is NIX he 

-
- 7500km gereden
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens