koplamp verlichting brandt zwak

Alles over de techniek en sleutelen
TheoG63
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jun 2013, 20:22

koplamp verlichting brandt zwak

Bericht door TheoG63 »

Yamaha rijders

Ik weet het ff niet meer !!
Ik heb een yamaha FS1 uit 1975 type 378 met 1j5 blok.
mijn koplamp verlichting brandt zwak haal ik de draad van het achterlicht los brandt hij wel fel
ik meet op de gele en de groen draad v/d verlichting bij lopende motor en er zit een nieuwe accu in
op de gele en op de groene - 0,01 v gelijkstroom en als ik de meter op wissel zet 5,4 v
komt er wissel of gelijk stroom op de draden ?
heb de massa rechtstreeks verbonden met de accu geen resultaat.
als ik bij de gelijkrichter meet meet ik met accu en lopende motor 6,4 v accuspanning
en zonder accu 1,96 v
ik ben zeker geen kei in elektra maar de rest heb ik ook allemaal aangesloten volgens het schema van dit forum en dat werkt allemaal nu weer.
graag hulp gevraagd om met mij mee te denken
hartelijk dank hiervoor

Groeten Theo
TheoG63
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jun 2013, 20:22

Bericht door TheoG63 »

Als ik de gelijkrichter los neem en ik meet op meet op de rode en de witte draad met een ohm meterstand is de weerstand oneindig
zou deze dus stuk kunnen zijn.

Theo
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10822
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Op de koplamp staat wisselstroom. Maak je H/L schakelaar schoon.
Kijk eerst even in de FAQ.
TheoG63
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jun 2013, 20:22

Bericht door TheoG63 »

NIX

ik heb de contacten v/d schakelaar schoongemaakt , geen resultaat.
heb verder op dit forum gezocht en ik kwam tegen Help m'n lampen fikken steeds door.
Gelijkrichter meten:
Met contact uit en de motor loopt niet , meet ik op de rode draad en de massa
13,2 v wisselspanning
ik heb de + v/d accu losgehaald. de motor gestart pen op de rode draad en de massa meter op
gelijkspanning en dan meet ik 1,8 v stationair en bij vol gas 3v
met het testlampje zoals beschreven staat dan werkt het zoals beschreven.
op de witte draad meet ik helemaal niets.

?????????
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

FS1 elektra is echt wel rocket-science :roll:
TheoG63
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jun 2013, 20:22

Bericht door TheoG63 »

Nou daar schiet ik wat mee op
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

Wel apart dat je 13 volt meet op je accu en zonder accu een flink stuk minder.
Eerste ingeving is dat je lichtspoel te weinig opbrengst heeft
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 926
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Bericht door Dr. Bob »

Het kan niet dat je accu 13,2 volt wisselspanning geeft, dan meet je verkeerd.
Accu geeft gelijkspanning, en met 3 cellen hooguit 6,5 volt.
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 926
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Bericht door Dr. Bob »

Ik denk dat je koplamp geen goede massa maakt: de zwarte draad die met een oog aan het koplamphuis zit. Als je een tandring tussen het koplamphuis en het oortje legt en daarna goed aandraait heb je het probleem waarschijnlijk verholpen. Tenzij je oortje ook geen massa maakt met het frame door te dikke lak zoals poedercoat.
Niet lullen maar poetsen!
TheoG63
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jun 2013, 20:22

Bericht door TheoG63 »

Ik meet 13,2 v bij de rode draad v/d gelijkrichter
TheoG63
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jun 2013, 20:22

Bericht door TheoG63 »

opde rode draad v/d gelijk richter meet ik 6,4 v gelijkspanning en als ik de meter op wisselspanning zet 13,2 v
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 926
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Bericht door Dr. Bob »

Die 6,4 volt gelijkspanning is goed. Dat geeft de accu af.

Kijk eens naar je massa van de koplamp, dat heb ik ook gehad.
Je hebt er toch niet per ongeluk een 12 Volt lampje in zitten? Die doet ook weinig op 6 volt.
Niet lullen maar poetsen!
TheoG63
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jun 2013, 20:22

Bericht door TheoG63 »

nee alle lampjes zijn 6 v

en ik heb de massa v/ koplamp rechtstreeks aan de massa van de accu gelegd.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 926
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Bericht door Dr. Bob »

Dan geeft je lichtspoel te weinig volt, dat is de gele en de groene draad vanaf het motorblok. Wisselspanning.
Niet lullen maar poetsen!
TheoG63
50km gereden
50km gereden
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jun 2013, 20:22

Bericht door TheoG63 »

Dank voor het mee denken

zoek morgen weer verder
Plaats reactie