Zoals jullie zien is de ontsteking nu compleet met vliegwiel.
De zelfgemaakte grondplaat is iets verstelbaar gemaakt van +/- 1.6 tot 1,8 mm voor BDP.
Omdat de pulsgever van een Yamaha Mint aan de binnenzijde van het vliegwiel zit
zal de bougie 2 x vonken per omwenteling. Raar idee eigenlijk dat tijdens het spoelen de bougie nogmaals vonkt.
Deze Mint ontsteking wordt in en uitgeschakeld door een verbreekcontact,
bij de standaard fs1 ontsteking gebeurt het in en uitschakelen middels een kortsluitcontact op de contactpunten.
Omdat het bestaande contactslot geen extra schakeling bevat heb ik dus een extra relais gebruikt om dit te omzeilen.
Met een stroboscooplamp wordt de ontsteking zichtbaar gemaakt wanneer de bougie vonkt,
hier valt meteen op hoe stabiel het nu is.
Het is dat de nu gemonteerde cilinder te weinig compressie heeft, maar anders zal het stationair toerental een stuk lager kunnen liggen.
Het gehele circuit is nu in 12 volt uitgevoerd met een spanningsregelaar.
Het gevolg is dat de knipperlichten nu wel goed te zien zijn met 12v en 21 watt.
opnieuweenfs1 schreef:Nozem, Bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Zoals jullie zien is de ontsteking nu compleet met vliegwiel.
De zelfgemaakte grondplaat is iets verstelbaar gemaakt van +/- 1.6 tot 1,8 mm voor BDP.
Omdat de pulsgever van een Yamaha Mint aan de binnenzijde van het vliegwiel zit
zal de bougie 2 x vonken per omwenteling. Raar idee eigenlijk dat tijdens het spoelen de bougie nogmaals vonkt.
Deze Mint ontsteking wordt in en uitgeschakeld door een verbreekcontact,
bij de standaard fs1 ontsteking gebeurt het in en uitschakelen middels een kortsluitcontact op de contactpunten.
Omdat het bestaande contactslot geen extra schakeling bevat heb ik dus een extra relais gebruikt om dit te omzeilen.
Met een stroboscooplamp wordt de ontsteking zichtbaar gemaakt wanneer de bougie vonkt,
hier valt meteen op hoe stabiel het nu is.
Het is dat de nu gemonteerde cilinder te weinig compressie heeft, maar anders zal het stationair toerental een stuk lager kunnen liggen.
Het gehele circuit is nu in 12 volt uitgevoerd met een spanningsregelaar.
Het gevolg is dat de knipperlichten nu wel goed te zien zijn met 12v en 21 watt.
Ja op de foto een onversleutelde duitse. Hier in nederland is het een 3E9, maar bij de oosterburen is het een 3F2.
Ik heb hem tot nu wel iets aangepast. Het bagagerekje, achterlicht, knipperlichten en buddy zijn eraf.
Nu zijn de gewone knipperbollen uit Nederland erop gezet tezamen met een 3E9 achterlicht en korte buddy.
Dat staat naar mijn idee een stuk mooier dan het bankstel wat erop zat.
Ook heb ik het membraam blok omgebouwd naar een roterende inlaat.
Verder komt straks zijn eigen cilinder (3F2) na het honen er weer op met een 16 mm carb.
Naar verwachting zal de Yamaha rond de 55 km gaan lopen, voor mij een prima snelheid en uiterst betrouwbaar.
Voor degene die zijn fs1 voorzien wil van elektronische ontsteking heeft wellicht iets aan
deze advertentie op marktplaats. https://link.marktplaats.nl/m1319511491" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Zou dit ook op een DT50MX gaan werken ? En als je geen Yamaha Mint vliegwiel heb, maar gewoon de standaard DT50MX vliegwiel, hoe kom ik dan aan de pulsgever ?
Als je de timing goed doet past dit setje zonder problemen ook op een DT50MX
Naar mijn idee werkt het standaard vliegwiel van jou DT50MX niet met een pulsgever.
Maar een Yamaha mint ontsteking is nog zat te vinden.
Volgens mij pakt de pickup de vliegwielnok. Dat doet de MB/MT ontsteking ook. Of in elk geval werkt die in combinatie met een 2RU vliegwiel. Dat vliegwiel is daarbij nodig vanwege de doorsnee.
NIX schreef:Volgens mij pakt de pickup de vliegwielnok. Dat doet de MB/MT ontsteking ook. Of in elk geval werkt die in combinatie met een 2RU vliegwiel. Dat vliegwiel is daarbij nodig vanwege de doorsnee.