schijfremmen

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: schijfremmen

Bericht door NIX »

koppel schreef:Voor alle duidelijkheid, ik heb nu een aantal rempompen succesvol gereviseerd met de volgende setjes:

Ronde rempot Asco 5/8 (16mm) revisieset: 1A0-W0041-00 origineel yamaha

Asco 14 mm revisieset: 535-W0041-10 origineel yamaha

Nissin 5/8 (16mm) revisieset: Tourmax 50-2105 MSB-105

Er zijn nog andere rempompen in omloop, zelf heb ik één Nissin 14mm, die is schoongemaakt en weer in elkaar gezet met de oude onderdelen, dus daar kan ik geen informatie over geven mbt onderdeelnummer en/of vervangingsspul.
Kijk eerst even in de FAQ.
Tom
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 aug 2019, 23:09

Re: schijfremmen

Bericht door Tom »

Hallo,

Ik heb alles los en ben het aan het schoonmaken (gebruik hier een dremeltje voor). Ophanging heb ik losgekregen door deze op z'n kop te zetten en een paar keer een badje kruipolie in de rand van de ring om de as aan de kant van het schroefdraad te doen. Een paar keer laten schrikken en toen was hij met heel wat wrikken en trekken los te krijgen. De rest heb ik ook onbeschadigd uit elkaar kunnen halen. Nu zijn alleen de rubbers van de ophanging (vooral de inwendige) nogal slecht. Ook zit er 1 butsje in de zuiger. Ik wil dus de rubbers in de remklauw en in de ophanging vervangen, maar moet de zuiger dan ook? En zijn de rubbers van de ophanging te krijgen? Ik kan deze nergens vinden en de maten zijn behoorlijk specifiek. Ik zal als ik wat meer tijd heb een voorstel topic aanmaken, eerst een poosje sleutelen adhv de FAQ'S (super informatief).

Gr Tom
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: schijfremmen

Bericht door koppel »

welk type klauw heb je ?
Tom
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 aug 2019, 23:09

Re: schijfremmen

Bericht door Tom »

Sorry, type waarbij de klauw aan de kant van de brommer zit tov de voorvork. 3e9
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: schijfremmen

Bericht door koppel »

zuiger met rubbers voor in de klauw kun je zo bestellen bij fs1parts.

andere rubbertjes zijn mischien nog ori leverbaar, ik heb bij een technische groothandel wat o-ringen gehaald die redelijk pasten.
Tom
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 aug 2019, 23:09

Re: schijfremmen

Bericht door Tom »

Ter informatie voor lotgenoten:
Ik heb O-ringen geplaatst van 22(binnen)*3,5mm
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: schijfremmen

Bericht door Tombo »

Ik heb vandaag mijn rempomp gedemonteerd, Nissin 5/8 (vierkant reservoir), ik had nu al een jaar of 2 een 'universele' verchroomde rempomp gemonteerd (voldoet verder prima, en ziet er heel mooi uit).
De remplunjer heb ik los gekregen met wat overtuigingskracht van een vuistje, ik had geen zin om uren te pielen, en het stof/beschermhoesje was al stuk en de remplunjer zelf was ingeslagen bij het punt waar de remhevel er op duwt.
De remplunjer zat met 2 borgclipjes vast. Als eerste een plastic ring, daarna een circlipje, daarna een seegerring en daarna nog een stalen ring.
IN het reservoir zelf zit behoorlijk veel aangekoekte remvloeistof, ook zaten de gaatjes behoorlijk dichtgeslibd :P
NIX schreef:
koppel schreef:Voor alle duidelijkheid, ik heb nu een aantal rempompen succesvol gereviseerd met de volgende setjes:

Ronde rempot Asco 5/8 (16mm) revisieset: 1A0-W0041-00 origineel yamaha

Asco 14 mm revisieset: 535-W0041-10 origineel yamaha

Nissin 5/8 (16mm) revisieset: Tourmax 50-2105 MSB-105

Er zijn nog andere rempompen in omloop, zelf heb ik één Nissin 14mm, die is schoongemaakt en weer in elkaar gezet met de oude onderdelen, dus daar kan ik geen informatie over geven mbt onderdeelnummer en/of vervangingsspul.
He koppel, als ik zoek op Tourmax 50-2105 MSB-105, dan vind ik alleen iets op MSB-105, en dan kom ik op een revisieset uit voor een remcilinder voornamelijk toegepast op oude Honda's, klopt dat?
Deze dus:
https://www.amazon.nl/Tourmax-81600105- ... B077ZCM4SN" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
De afmetingen komen wel overeen
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Re: schijfremmen

Bericht door wiebo »

Na een paar inactieve jaren ‘klemt’ de schijfrem van mijn 3F2 (Duitse 3E9) enigszins. Zijn er eenvoudige tips of is het een kwestie van alles openhalen etc?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: schijfremmen

Bericht door NIX »

Ik vrees dat de klauw even open moet en de groeven schoongekrabt moeten. In het gunstigste geval zit er een minigaatje in het reservoir dicht dat of even opengeprikt moet of gewoon een paar keer flink knijpen.
Kijk eerst even in de FAQ.
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Re: schijfremmen

Bericht door wiebo »

NIX schreef:Ik vrees dat de klauw even open moet en de groeven schoongekrabt moeten. In het gunstigste geval zit er een minigaatje in het reservoir dicht dat of even opengeprikt moet of gewoon een paar keer flink knijpen.
Gaan we proberen, merci.
Plaats reactie