Twijfel mbt ontsteking

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door HotWheels »

Denk niet dat Gino een DIY zal prijsgeven.
Een evenwaardig alternatief is om een ontsteking van RDMX te gebruiken. Is ook CDI en bovendien fabrieksorigineel.
En werkt super op een FS1. Je hoeft enkel de grondplaat te voorzien van 2 nieuwe bevestigingspunten (of beter nog sleuven) zodat het ontstekingstijdstip overeenstemt met dat van een FS1.
Zal zeker goedkoper zijn dan een HPI en ongeveer de aankoop van 2RT grondplaat en Honda spoel evenaren, maar je zal ook niet hoeven te wachten tot als Gino voor een eigenbouw tijd vrij kan maken.
maartuh
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 13 okt 2009, 21:05

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door maartuh »

Oh dacht dat het misschien al ergens beschreven stond ofzo (kon alleen met de search niks vinden)
Hoop dat ie het wil delen, maar anders snap ik het ook wel hoewel het wel jammer zou zijn.
Rij vooralsnog vrolijk met contactpunten rond :)
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door Jeti »

RD50mx heeft geen CDI hoor. Alleen de nieuwere DT of DTR ofzo.
En de RD80mx. Die hoef je inderdaad 'alleen maar' te draaien.

Dacht dat in Gino's topic redelijk omschreven staat hoe hij ze maakt. En nog in zijn testfase met verschillende ontstekingen. Via de zoekfunctie vind je alleen nieuwe berichten van na de upgrade van het forum. Dus van afgelopen 1,5 jaar?

Dacht dat er ook Engelsen waren die ze hadden nagemaakt? En/of iets met een PW ontsteking? Er lijken me zat mogelijkheden. Als je de tijd, kennis en materialen/gereedschap hebt.

Op zijn foto's kun je zien wat er gebruikt is van beide ontstekingen en hoe het in elkaar zit.

Of je bedenkt natuurlijk zelf iets en voert dat uit.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door NIX »

Check Gino's topic.
Kijk eerst even in de FAQ.
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door wiebo »

Een oud topic inmiddels. Uit het bericht dat Jet hier ooit plaatste kon ik niet opmaken of de onstekking van de DT50R met CDI wel of niet geschikt is voor de FS1. Kan iemand hier iets oever zeggen?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door marco »

Past wel maar de grondplaat moet gedraaid worden voor het juiste ontstekingstijdstip
Yamaha Sheriff 1981
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door Fred58t »

Ik heb ook nogal veel gevechten gehad met de ori ontsteking van mijn FS1.
Uiteindelijk een compleet nieuwe ontsteking gemonteerd en daarna nog een keer een nieuwe bobine uit het raam gegooid.
Daarna vond ik het wel genoeg, dus een HPI gemonteerd.
Ging ook niet zonder slag of stoot maar nu na wat aanpassingen helemaal goed en betrouwbaar.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door opnieuweenfs1 »

Wie nog interesse heeft in een electronische ontsteking voor Fs1 kan mij contacten.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door Fred58t »

Ik heb er een tijd geleden ook flink aan getwijfeld maar liep tegen zoveel shit z.g. ori onderdelen aan die na een week al bezweken, dat ik het spuugzat was. Ontstekingsspoelen, bobines die het onderweg begaven.
Met een beetje geluk deden ze het na een half uurtje afkoelen soms weer en kon ik thuiskomen.
Maar dat is niet wat je wil.
Dus een HPI besteld, gemonteerd en afgesteld.
Vanaf dat moment was alle ellende over en kreeg ik er gratis nog vermogen bij. Vraag me niet hoe dat kan, maar ik had ineens last van flinke koppelingsslip.
Ook weer opgelost.
Vanaf dat moment eet de FS1 uit de hand, loopt een stevige 90km/u en is hartstikke betrouwbaar.
Ik wil geen reclame maken, iedereen zoekt het zelf maar uit.
Gorbatjov
50km gereden
50km gereden
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 sep 2008, 22:35
Locatie: Wormerveer

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door Gorbatjov »

Bij de hilversumse leverancier van fs1 parts is ie gewoon te koop ,heb hem zelf al jaren op een 5bak zitten zonder problemen,enige nadeel is 12Vdus overal andere bolletjes instoppen en een andere accu.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door Fred58t »

Nu bijna 1 jaar een HPI ontsteking erop zitten en bevalt eigenlijk prima.
Voor de zekerheid wat extra koelgaten aangebracht maar ik kom niet boven 46 graden op de spoelen.
Niets aan de hand dus.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door kittop »

Van mijn DT400 was de bedrading en verlichting helemaal verziekt.
Daar heb ik een hele fijne alternator van Beck op gemonteerd nadat ik de bedrading compleet vernieuwd heb.
Op de DT zitten geen pinkers, maar wel een H4 koplamp met voldoende lichtopbrengst en een led achterlicht. Dit zit er al minimaal 10 jaar probleemloos op ondanks er geen accu gemonteerd is. De ontsteking is nog steeds origineel en doet het prima.

Van mijn XT heb ik de 6 volt dynamo en ontsteking vervangen voor een 12volt elektronische ontsteking, met de hoop dat de XT beter zou gaan starten... maar dat bleek ijdele hoop en moet verder met zoeken, terwijl mij de tijd ontbreekt. Totdat mij het regelmatig aanduwen opbreekt.
De armatuurlampjes zijn nu aan het doorbranden, maar ik vermoed dat mij de verkeerde lampjes geleverd zijn, want de rest doet het prima.

Bij Britte haar Trial zit (nog) de originele spulletjes op en werkt ook naar behoren, ondanks het gemiddelde toerental behoorlijk is opgeschroefd.

Het nadeel van die HPI etc dingen is dat het vermogen van de spoel nog al laag is. Waardoor je weinig lichtopbrengst heb.
Tegenwoordig is dit wel weer op te heffen door diode verlichting, maar daar lees ik hier niet echt goede en stabiele oplossingen voor en referenties over... Maar een geforceerde koeling lijkt me erg overbodig en alleen maar vuil en nattigheid aantrekken.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door marco »

Hpi 2 ten levert 55watt
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door kittop »

marco schreef: 10 aug 2021, 14:48 Hpi 2 ten levert 55watt
Heb je het gemeten?
Ik ben benieuwd bij welke toerentallen je pas vermogen krijgt,
de spoelen zijn vrij klein namelijk.
Daarbij lijkt me het vliegwieltje erg licht.
Maar voor €240,- mag je natuurlijk ook niet veel verwachten lijkt me.

https://www.jmpbonderdelen.nl/hpi-2-ten ... dt-rd.html
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Twijfel mbt ontsteking

Bericht door Fred58t »

Ik heb belachelijk slechte ervaringen met de ori contactpuntenontsteking. Zelfs met nieuwe ontstekingsspoelen die na 10 km spontaan de geest gaven, bobines die na 2 ritjes echt stuk waren!
Op een gegeven moment was ik het helemaal zat.
Een HPI besteld en gemonteerd.
Ik wist niet wat er gebeurde! Het leek alsof ik er zomaar 2 pk bijhad. Trok hem dwars door de koppeling, die ik dus moest vernieuwen en verstevigen.
Sindsdien probleemloos.
Tja, het kost wat maar probleemloos zijn is ook wat waard.
Plaats reactie