2F2 trekt niet bij lage toeren

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Daarom , naar bougie kijken en gedrag , bij kwart, half en vol gas. Bij vol , inderdaad op sproeier maat, als je dan choke uitrekt en hij gaat nog harder , grotere sproeier erin . Als hij wat slechter loopt zit je redelijk goed.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door marco »

Eerst controleren of je de juiste onderdelen in de carburateur hebt zitten
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Tombo »

marco schreef:
Tombo schreef:Je kan met 190 klein beginnen, je merkt snel zat of de boel dan verzuipt of niet. Mijn ervaring is idd dat een 100 lang sproeier min of meer gelijk is aan een originele 180 kort.
180 kort is 110.

Ik kan niet meer zonder Mn sproeier meetsetje.

Die imi sproeiers verschillen soms ook aardig.
Dan kan je blijven afstellen als je alleen maar naar het getal kijkt wat erop staat.
Ah dat zal best, ik heb mijn 100 lang wel eens uitgewisseld met 180 kort, en alles reed exact hetzelfde.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door marco »

Ik heb het net nog nagemeten
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door kittop »

Tombo schreef:1:30 is echt niet nodig hoor, zo loopt de boel alleen maar armer en is de boel echt veel te vet. 1:40 is prima, 1:50 kan ook prima met een goede kwaliteitsolie.
Ik hou het liever wat vetter.
1:50 vind ik dood eng zelfs met godenolie
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door kittop »

marco schreef:
Tombo schreef:Je kan met 190 klein beginnen, je merkt snel zat of de boel dan verzuipt of niet. Mijn ervaring is idd dat een 100 lang sproeier min of meer gelijk is aan een originele 180 kort.
180 kort is 110.

Ik kan niet meer zonder Mn sproeier meetsetje.

Die imi sproeiers verschillen soms ook aardig.
Dan kan je blijven afstellen als je alleen maar naar het getal kijkt wat erop staat.

Ik wordt soms ook gek van die zooi,
Daarom hou ik het liever maar bij "kort".

Wat voor meetsetje heb je?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Tombo »

kittop schreef:
Tombo schreef:1:30 is echt niet nodig hoor, zo loopt de boel alleen maar armer en is de boel echt veel te vet. 1:40 is prima, 1:50 kan ook prima met een goede kwaliteitsolie.
Ik hou het liever wat vetter.
1:50 vind ik dood eng zelfs met godenolie
Nergens voor nodig, vaak bu-j te bang ;) Het mengvoorschrift van Yamaha (wat was het, 1:25?) is alweer 50 jaar oud, de olie wetenschap staat niet stil, 1:40/1:50 kan makkelijk.
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door wiebo »

Tombo schreef:
kittop schreef:
Tombo schreef:1:30 is echt niet nodig hoor, zo loopt de boel alleen maar armer en is de boel echt veel te vet. 1:40 is prima, 1:50 kan ook prima met een goede kwaliteitsolie.
Ik hou het liever wat vetter.
1:50 vind ik dood eng zelfs met godenolie
Nergens voor nodig, vaak bu-j te bang ;) Het mengvoorschrift van Yamaha (wat was het, 1:25?) is alweer 50 jaar oud, de olie wetenschap staat niet stil, 1:40/1:50 kan makkelijk.
Precies, vetter smeren levert alleen maar onverbrande troep op in je uitlaat.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door marco »

kittop schreef:
Wat voor meetsetje heb je?

https://www.jmpbonderdelen.nl/sproeier-meet-set.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door kittop »

Thnx, ik ga een nieuwe bestellen.

Betreft olie van 40/50 jaar geleden:
Shell maakte die tijd reklame met "the Clean Machine"...
Die hield je brommer kool en zuigervrij.

Wat hebben we toen een partij Tomosjes de zuigers en lagers moeten vervangen door die bende.
Castrol was toen al duur, maar ging toen wel goed.
Uiteraard was dat allemaal mineraal.
Die zelfde Tomosjes koolden toen ook snel dicht.
Het inkorten van de achterdemper scheelde heel veel en het brommertje maakte niet veel meer herrie.
We hadden een benzinepomp met een procentdraaiknop.
De A3's gingen wat vetter dan de 103 en de Maxi's.
Maar de FS1 hielden we ook iets vetter dan de Florett en KSsen.

Onze benzinepomp werd toen gevuld met Castrol olie, en we hadden weinig problemen met klanten
De Tomosjes koolden wel iets sneller dan andere brommers. Maar alleen met lange achterdemper en de uitlaatpoort zette vlotter aan dan andere brommers.
De A3 heeft een tweebak automaat die dan niet meer overschakelde doordat het brommertje bleef 4takten.
De F5B en FS1 cilinders hadden niet echt veel last, maar wel de meer afgeknepen cilinders met kleinere uitlaatpoorten waren gevoeliger.

Ik heb hier een DT400 staan zonder oliepomp.
Voor deze DT zijn er bijna geen onderdelen, dus als het voudt gaat heb ik hoofdpijn.
Normaal doe ik 1 liter olie in een jerrycan van 30 liter en vul deze met 27 liter benzine omdat de jerrycan slecht giet als deze vol is.
Ik denk dat ik toch maar naar de 1:35 ga, want bij een koude motor is hier een paus gekozen in de straat.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Triboron erin 1:100, lees zelfs 1:200, ben zelf ook iets aan het afbouwen , denk dat ik rond de 1:130 ga zitten.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door kittop »

P@trick schreef:Triboron erin 1:100, lees zelfs 1:200, ben zelf ook iets aan het afbouwen , denk dat ik rond de 1:130 ga zitten.
Ik heb dat spul een dik jaar geleden bij John in Hilversum meegenomen.
Nog niets mee gedaan.
Tot op heden hoor ik nog geen ellende ervan.
Aan de andere kant vind ik het wel vaag dat andere fabrikanten dat niet kunnen.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Als er een patent op zit , kun je als andere fabrikant niets. Maar ik ben er blij mee , geen rook meer, geen kleren die drinken als je hebt gereden , en de brommer kan zo de garage in , zonder dat de hele garage stinkt .
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Als er een patent op zit , kun je als andere fabrikant niets. Maar ik ben er blij mee , geen rook meer, geen kleren die drinken als je hebt gereden , en de brommer kan zo de garage in , zonder dat de hele garage stinkt .

Ik heb het ook uit Hilversum mee genomen , volgens mij verkoopt hij het trouwens niet meer. Rij wel met zijn ALU F5B en Triboron.
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Beste allemaal,

De tentamens zijn nu (eindelijk) voorbij, dus kan ik mij helemaal gaan richten op de FS1. Nou ja niet helemaal want alles wat ik aanraak lijkt wel kapot te gaan... Eerst de FS1, toen onze Solex en vanochtend de km teller van onze Mercedes W201... zucht.

Maar goed, we gaan gewoon onverminderd door. Helaas vandaag ook nog tot de ontdekking gekomen dat het geen Zeta Z1 cilinder is maar een 1Z... Ik weet niet hoe deze cilinders bekend staan maar het lukt mij nog niet om het beter te krijgen. Ik moet eerlijk zeggen dat onze lange sproeier imi zijn en dat gewoon geprul is. Na heeel vaak verschillende (zeker 10) getest te hebben, liep hij uiteindelijk op de originele kleine sproeier 170 nog het best, wel nog aan de arme kant vermoed ik, maar ik heb geen grotere originele sproeier. Maar eens bij FS1parts bestellen denk ik.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de 1Z imitatie cilinder. Is hiervoor 170 klein ook te weinig?

Vandaag ook nog langs de brommer boer geweest, was hij toevallig een weekje met vakantie dus weer met lege handen naar huis. Het ritje was bedoeld om een overmaatse zuiger te scoren voor mijn originele 2F2 cilinder, waarmee ik een einde hoop te maken aan deze ellende. Deze moet nog gehoond en opgeboord worden. Hiervoor is kleine 170 waarschijnlijk precies goed, maar het kan geen kwaad om nog een 180 en 190 origineel te hebben toch?

Nog een kort vraagje tot slot: hoever moet de carburateur op het membraan worden geschoven? Ik deed hem niet altijd tot het einde omdat je dan een lastige hoek met je schroevendraaier moet maken, nu heb ik hem net wél helemaal tot het einde gedaan en het bwwoooop geluid en slecht trekken leek minder erg te worden. Hij trekt nog zeker niet als dat hij voorheen deed met de warmgelopen cilinder, maar ik weet ook niet wat goed is voor een FS1 aangezien ik pas 19 ben en het brummerke al 42 jaar :shock:

Ik ga nu zo snel mogelijk de 2F2 cilinder laten opvboren en honen en kijken of het origineel écht zoveel beter is, laten we het hopen.
Nu ik al mijn imitatie frustraties er weer uitgetypt heb kan ik weer met een gerust hart gaan slapen :wink:. Wanneer er weer nieuws is, horen jullie van mij!
Plaats reactie