2F2 trekt niet bij lage toeren

Alles over de techniek en sleutelen
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Hoi allemaal,

De 2F2 zit gemonteerd hoor. En wat een verschil. Hij trekt mij bijna van het zaal, helaas nog steeds stotteren als hij een beetje op toeren komt. Nog niet goed kunnen testen want ik ga natuurlijk niet vol gas geven met een hagelnieuwe cilinder. Ik denk dat het nog wat te veel benzine is.

Ik heb een foto gemaakt van de bougie en dat zit mij nog steeds niet lekker. Hij wordt maar niet donker... in mijn achterhoofd blijft die warmlopen en dat wil ik niet nog een keer.

Eerder vanmiddag voor het eerst gestart en laten lopen. Aflaten koelen en later nog een keer gedaan. Vanavond kort ritje van nog geen 2km.

Bougie naar kleine 2km:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Set op is zoals aangeraden in dit topic en FAQ:
Geheel orginele carburateur met:
170 kort orgineel
Orginele gasnaald met clip in het midden
Orginele gasschuif.
16mm spruitstuk
Lucht op 1.5 open.

Wil hem echt iets rijker krijgen want anders ben ik bang dat het weer fout gaat. Denk niet dat sproeier vergroten helpt aangezien hij nu al stottert bij wat toeren en zonder choke al start.

Alvast weer bedankt! Orgineel is toch echt wel het best
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Je hebt geen oliepomp hè? Mijn 2f2 heeft dat niet. Je weet zeker dat je mengverhouding goed is?
Je carburateur is goed schoon? Alle sproeier nagekeken en doorgeprikt? Je carburateur zit goed vast op de inlaat?
Alle onderdelen aanwezig? Juiste sproeiers ?

Lekt de brommer geen benzine langs spruitstuk ? Of onder uit carburateur/gat?

Je ontsteking staat op de juiste tijd voor een 49cc cilinder?

Toch andere bougies proberen? Een 6? Ik rij met mijn 2f2 49cc een B6 HS ngk.Champion heeft een vergelijkbaar model.

Je bougie ziet er trouwens wel iets natter uit.

Nu ik er zo over nadenk zou ik alleen de bougies even proberen en kijken wat er gebeurd , verder niets aanpassen . Dan kun je straks de bougie uitsluiten mocht het niets opleveren.

De rand van de bougie die meestal donker is tegen zwart geeft aan dat er dan genoeg olie is, op jouw foto zie je dat nog niet, kan door maar klein stukje rijden komen .
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door opnieuweenfs1 »

Kijk eens goed naar je ontstekingstijdstip, bij een standaard cilinder moet je oppassen dat deze niet te vroeg staat.
De geadviseerde puntafstand van 0,35/0,40 is al snel te veel.
Advies, kijk niet naar je punten afstand maar naar het werkelijke tijdstip door middel van een strobioscooplamp.
Feitelijk heb je de 0,35/0,40 nodig voor de juiste contacthoek, en daarbij nemen we allemaal maar aan dat het ontstekingstijdstip hiermee goed staat.
Maar vaak klopt dit gewoonweg niet!
Ps De juiste contacthoek is belangrijk voor de kracht van je vonk.
Er zit nog best veel variatie in als er bv een andere of een imitatie ontsteking/vliegwiel gemonteerd wordt.
Het mooie zou zijn als je grondplaat verstelbaar zou zijn.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

opnieuweenfs1 schreef:Kijk eens goed naar je ontstekingstijdstip, bij een standaard cilinder moet je oppassen dat deze niet te vroeg staat.
De geadviseerde puntafstand van 0,35/0,40 is al snel te veel.
Advies, kijk niet naar je punten afstand maar naar het werkelijke tijdstip door middel van een strobioscooplamp.
Feitelijk heb je de 0,35/0,40 nodig voor de juiste contacthoek, en daarbij nemen we allemaal maar aan dat het ontstekingstijdstip hiermee goed staat.
Maar vaak klopt dit gewoonweg niet!
Ps De juiste contacthoek is belangrijk voor de kracht van je vonk.
Er zit nog best veel variatie in als er bv een andere of een imitatie ontsteking/vliegwiel gemonteerd wordt.
Het mooie zou zijn als je grondplaat verstelbaar zou zijn.
Stroboscoop is het beste , als je die niet hebt, kun je afstellen op je merktekens op het vliegwiel, Heb ik ook gedaan , werkt ook.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door opnieuweenfs1 »

Ook kan je de ontsteking afstellen met een ouderwetse beltravo of een andere wisselstroombron van circa 6 tot 10 volt.

Je gaat als volgt te werk.

Ontkoppel de zwart/witte draad van de bobine, zet je contact aan, en sluit de transformator aan op de overgebleven bobine aansluiting en aan massa.
Als je nu met de hand aan je vliegwiel draait voel je dat deze gaat trillen zodra de contactpunten openen,
dit is het exacte tijdstip wanneer je bougie zal vonken, kijk vervolgens of op dat moment de merktekens op vliegwiel en condensator overeen komen.
Als dit niet klopt kun je dat afstellen door middel van je contactpunt afstand aan te passen.
Het streepje op het vliegwiel wil niet altijd kloppen, en zeker niet als je condensator scheef zit of iets dergelijks.
Om daar zeker van te zijn kun je het precieze tijdstip opzoeken met bv een micrometer op je zuiger of desnoods met een schuifmaat.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Inderdaad een micrometer of een schuifmaat gebruiken naast de merktekens maakt het nog nauwkeuriger. Ik heb zelf een micrometer gebruikt. Als het goed rijdt rijdt het goed.

Als je je punt opzoekt en even een streep zet of stip bij je condensator of grondplaat ben je er ook.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

AfbeeldingZo ziet mijn bougie eruit met 49cc alu, 10mm, Triboron.
Loopt al paar 100 kilometer.

Afbeelding

Het gaat met name om de zwarte rand, dit is olie en dat helpt tegen vastlopers .
Misschien dat je hier wat aan hebt, instellingen waren hetzelfde met gewone olie .
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Hoi Patrick,

Super bedankt voor je reactie! Ik zelf gebruik gewone tweetakt olie, maar bovenstaande bericht heeft mij wel geleerd dat het niet alleen de elektrode is die telt. Ook deze is nog vrij licht... maar dit is nu latere zorg denk ik.

Het wil mij namelijk niet echt mee zitten... Sinds dat de nieuwe cilinder gemonteerd is ratelt het blok ergens, het is alleen te horen wanneer ik het gas los laat.
Het geluid is zowel in neutraal als in versnelling te horen, het wordt erger wanneer het blok meer toeren maakt. De olie die in het carter zat, was ook aardig grijs.Deze was nieuw toen ik hem er in heb gedaan (ongeveer 100 a 200 km mee gedraaid). Het koppelen en schakelen werkte gewoon prima. Koppeling in maakte geen verschil met geluid.

Ik heb m'n blok er dus maar onderuit getrokken en het open gemaakt. Het ligt nu zover open dat alleen het primaire tandwiel aanwezig is. Hoofdstuk 1 tm 5 van de revisie handleiding is gedaan. Het enige wat ik nu ben tegen gekomen is dat de koppeling versleten is, de achterste plaat heeft bijna geen voering meer en de veren zijn te kort geworden. Heb daar gelukkig al een revisie setje voor liggen dus dat is zo gemaakt. Verder ziet er alles goed uit, op wat grijze aanslag / slijpsel in het carter (weet niet waar het vandaan komt...(kan dat gewoon de voering van de koppelingsplaten zijn???).

Mijn vader zei dat de lagers het probleem waarschijnlijk niet konden zijn omdat de ratel dan altijd aanwezig zou moeten zijn.

Weten jullie misschien wat dit kan zijn?

P.S. ik denk dat ik voor dit probleem beter een nieuw topic aankan maken toch? Als dit moet zal ik dat doen!
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Om even terug on-topic te komen op het 2F2 trekt niet bij lage toeren vraagstuk, hier een korte beschrijving waar aan het heeft gelegen:

De brommer trok onderin slecht met:
- 2 van de 3 geteste imitatie cilinders: een imitatie met FS1 er op was waardeloos (uitlaat flink geveild), startte gelijk maar was niet af te stellen, de 1Z cilinder was ook niet alles, het ging wel maar luchtschroef moest ver dicht (rond 1 slag) en het clipje van de gasnaald moest eentje omhoog, de derde imitatie cilinder trok prima, was wel een 60CC, stond niks op de koelribben)

-Carburateur niet helemaal op het spruitstuk. Omdat de 16mm spruitstukken korter zijn dan de 10mm (of zelfs 9mm dacht ik), is het lastiger om de schroef van de carburateur vast te zetten, de oplossing is NIET om dan de carb maar wat naar voren te halen... Gewoon een goed passende platte schroevendraaier en wat geduld en het gaat prima.

Hopend dat andere FS1-liefhebbers hier ook nog wat aan hebben!

Groetjes,
Jan
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Zuigerveren die rammelen? Cilinder opgeboord ? Misschien te veel speling op de zuigerveren, schijnen fs1tjes wel vaker te hebben.
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Het is niet echt een tik geluid maar meer een klunk klunk geluid. Het klinkt niet echt goed... heb er helaas geen filmpje van gemaakt.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door kittop »

Je schrijft dat het "klunk-klunk" nadat er een andere cilinder gemonteerd is, is meegekomen.
Ik heb hier een Tomosje staan die dat ook geflikt heeft met een nieuwe aluminium cilinder.
De zuiger kwam te hoog, en heb het opgelost met een dikkere voetpakking.
Maar bij een Yamaha heb ik dit nog niet meegemaakt.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

kittop schreef:Je schrijft dat het "klunk-klunk" nadat er een andere cilinder gemonteerd is, is meegekomen.
Ik heb hier een Tomosje staan die dat ook geflikt heeft met een nieuwe aluminium cilinder.
De zuiger kwam te hoog, en heb het opgelost met een dikkere voetpakking.
Maar bij een Yamaha heb ik dit nog niet meegemaakt.
Goeie , inderdaad, ook ooit gehad met een Puch. Heb je er een hogedruk afgedraaide pet op René ? Anders inderdaad nog een pakking.
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Hoi allemaal,

Weer even geleden dat ik van me heb laten horen maar niet stil gezeten.

Ben de gehoonde cilinder aan het inrijden, zit nu zon 165km op.

Loopt heel aardig. Nog een klein dipje bij lage toeren maar dit is nog wat fine tunen denk ik met de carb.

Kloppen is nog steeds wel, maar hij lijkt niet tegen de pet te komen. Het spul in de winter maar eens van nieuwe lagers voorzien, die zitten ondertussen ook al weer 42 jaar in. Het gekke vind ik dat het kloppen alleen bij gas los laten is. Volgens wat kennissen die ook een 2taktje hebben valt het wel mee, maar het is er wel.

Morgen eens proberen te fine tunen, kijken of het nog iets beter wordt :wink: .
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door kittop »

Jouw "kloppen" kan ik niet thuis brengen.

Ik ben wel benieuwd wat voor cilinder en carburateur je gemonteerd heb.
En welke sproeier, naaldstand, type gasschijf en hoeveel je de luchtschroef opengedraaid heb.

Een gasschijf van een 16mm carburateur is korter dan die van een 10/9mm exemplaar.
Dit kan zeer verwarrend zijn met afstellen.
Plaats reactie