monoschock verstellen
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 feb 2015, 06:10
- Locatie: Den Horn
monoschock verstellen
Ik heb een RD50MX die van achteren vrij hoog staat. Is zo'n monoschockveer te verstellen?
-
- 500km gereden
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: monoschock verstellen
Nee.
Dus als hij "hoger" staat dan normaal, is er mee gerommeld.
Dus als hij "hoger" staat dan normaal, is er mee gerommeld.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10783
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: monoschock verstellen
Vroeger werden ze vaak opgehoogd door er een bus bij te schroeven. Die kun je er ook weer afhalen.
Kijk eerst even in de FAQ.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 feb 2015, 06:10
- Locatie: Den Horn
Re: monoschock verstellen
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik die hier moet posten. Ik ben daar niet zo handig in .marco schreef:Heb je een foto van de schokbreker?
-
- 500km gereden
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 feb 2015, 06:10
- Locatie: Den Horn
Re: monoschock verstellen
https://imgur.com/9Y3z4f7marco schreef:Heb je een foto van de schokbreker?
https://imgur.com/s7knfdQ
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10783
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: monoschock verstellen
Dat zijn geen geweldige foto's maar volgens mij kan die dikke bus eraf.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 500km gereden
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: monoschock verstellen
Ik heb het idee dat er geen veerplaat meer opzit, en dat de veer rechtstreeks op de bus zit.
@ Camaro:
- Hoe stond de RD op zijn standaard?
- Zit de bout schokbreker/brug vastgeroest?
Ik probeer me een beeld te vormen van een RD met een geknikt en gekrikt achterbrugje... Dat moet ( "ieder zijn meug") afschuwelijk geweest zijn.
Over opgekrikt gesproken...
Ik kwam gisteren bij Laren (NH) zowaar nog een Sherrif in het wild tegen.
Hij stond stil bij de afrit A1, eerste instantie dacht ik dat hij pech had, maar de bestuurder was volgens mij bezig met regenkleding.
@ Camaro:
- Hoe stond de RD op zijn standaard?
- Zit de bout schokbreker/brug vastgeroest?
Ik probeer me een beeld te vormen van een RD met een geknikt en gekrikt achterbrugje... Dat moet ( "ieder zijn meug") afschuwelijk geweest zijn.
Over opgekrikt gesproken...
Ik kwam gisteren bij Laren (NH) zowaar nog een Sherrif in het wild tegen.
Hij stond stil bij de afrit A1, eerste instantie dacht ik dat hij pech had, maar de bestuurder was volgens mij bezig met regenkleding.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 feb 2015, 06:10
- Locatie: Den Horn
Re: monoschock verstellen
Hijstaat wel goed op de zijstandaard, echter is dit een exemplaar, niet origineel, wat er door de vorige eigenaar er zelf op gefabriceerd heeft.
En ja, die bout/pin zit vastgeroest.
En ja, die bout/pin zit vastgeroest.
-
- 500km gereden
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: monoschock verstellen
Mijn DT heeft een vergelijkbare brug en de schokbrekerbout zat ook muurvast.
Hij zat zelfs zo vast dat de schokbreker was afgebroken.
Dat merkte ik tijdens een terreinritje en de motor dempte niet meer maar deinde enorm.
Relaxt naar huis gereden en wilde de motor binnenzetten.
Ik tilde de motor op om hem aan de kant te zetten en vond de motor erg licht....
Wat bleek, bij het tillen bleef het achterwiel op de grond staan, dus ik tilde alleen het frame, spatbord en zadel.
De week erna had ik een tochtje en heb de schokbreker vastgelijmd met een silicoontje, maar de verf liet los.
Nog maar een plop siliconen ertussen en dat bleef zitten tot na de tocht.
Uiteindelijk heb ik de achterbrug vrij geslepen van de schokbreker resten, want ik kreeg hem er niet uit.
Ik had nog een slecht 1R6 frame staan met een schokbreker die nog goed was en die heb ik gemonteerd nadat ik het hele frame heb laten stralen en moffelen.
De brug zelf heb ik er uit moeten laten persen en de bussen vervangen door bronzen exemplaren, want er zat veel speling op de brug.
Intussen ook het elektra aangepast en weer in elkaar gezet.
Ik hoop voor je dat je schokbreker niet "zo"vast zit als die van mij toen.
Hij zat zelfs zo vast dat de schokbreker was afgebroken.
Dat merkte ik tijdens een terreinritje en de motor dempte niet meer maar deinde enorm.
Relaxt naar huis gereden en wilde de motor binnenzetten.
Ik tilde de motor op om hem aan de kant te zetten en vond de motor erg licht....
Wat bleek, bij het tillen bleef het achterwiel op de grond staan, dus ik tilde alleen het frame, spatbord en zadel.
De week erna had ik een tochtje en heb de schokbreker vastgelijmd met een silicoontje, maar de verf liet los.
Nog maar een plop siliconen ertussen en dat bleef zitten tot na de tocht.
Uiteindelijk heb ik de achterbrug vrij geslepen van de schokbreker resten, want ik kreeg hem er niet uit.
Ik had nog een slecht 1R6 frame staan met een schokbreker die nog goed was en die heb ik gemonteerd nadat ik het hele frame heb laten stralen en moffelen.
De brug zelf heb ik er uit moeten laten persen en de bussen vervangen door bronzen exemplaren, want er zat veel speling op de brug.
Intussen ook het elektra aangepast en weer in elkaar gezet.
Ik hoop voor je dat je schokbreker niet "zo"vast zit als die van mij toen.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 feb 2015, 06:10
- Locatie: Den Horn
Re: monoschock verstellen
Ik laat het eerst voor wat het is. Eerst maar een kenteken er op zien te krijgen. Mijn Honda MB had, toen ik hem gekocht had ook te lange achterveren. Hij dweilde over de weg, wat gewoon niet prettig reed. Misschien valt dit mee.
-
- 500km gereden
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: monoschock verstellen
Door het "raar" zetten van je achterbrug door langere veren is het kettingspannen zeer lastig.Camaro schreef:Ik laat het eerst voor wat het is. Eerst maar een kenteken er op zien te krijgen. Mijn Honda MB had, toen ik hem gekocht had ook te lange achterveren. Hij dweilde over de weg, wat gewoon niet prettig reed. Misschien valt dit mee.
Het gebeurt heel snel dat de ketting te strak gaat staan waardoor de ketting uitgetrokken wordt.
Hoewel een RD50mx niet echt beroerde rijeigenschappen heeft zal het rijden met zo'n verhoging er niet beter op worden dan origineel.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 feb 2015, 06:10
- Locatie: Den Horn
Re: monoschock verstellen
De achterbrug was ook behoorlijk ingesleten door de ketting. Ik heb een rubberen kettingbeschermer van de fs1 shop mee besteld.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10783
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: monoschock verstellen
Je wielbasis wordt ook te kort. Maak de boel los en draai die bus eraf.
Kijk eerst even in de FAQ.