Pagina 82 van 100
Geplaatst: 17 jan 2010, 23:01
door ginofs1
nou dat mengsel mengen komt wel goed.
en dat het werkt is bewezen , het is origineel zo.
maar het gaat er om wat het beste is betreft de tuning.
het brand stof moet zo snel mogelijk zonder obstakels en met de kortste weg op zijn plaats zijn

Geplaatst: 17 jan 2010, 23:05
door mpro09
ginofs1 schreef:en dat het werkt is bewezen , het is origineel zo
vierkant is makkelijker te gieten denk ik

Geplaatst: 17 jan 2010, 23:10
door Niels
Maar als je het goed bekijkt dan kan er toch nooit meer doorheen dan op het nauwste punt.
Theoretisch zou je een hele hoge druk en een heel klein kanaaltje moeten hebben om het zo snel mogelijk in de cilinder te krijgen.
De snelheid van vloeistof in een leiding wordt in grote mate bepaald door de diameter van hetgeen waar het doorheen gaat en het drukverschil van waar het vandaan komt en van waar het heen moet, dus ik denk dat je je niet echt druk hoeft te maken over de vorm van een spijltje, maar meer over de diameter (of oppervlakte) van het doorstromingskanaal en de druk die je erachter hebt zitten (of de onderdruk die je in de cilinder hebt natuurlijk).
Geplaatst: 17 jan 2010, 23:11
door ginofs1
zal dat het zijn.
kijk maar eens in een snelle moderne scooter
cilinder
daar zit ook geen stuw dam in:wink:
Geplaatst: 17 jan 2010, 23:12
door mpro09
ja maar het gaat meer om het volume dan om de snelheid toch? heeft wel met elkaar te maken natuurlijk.
als het kanaal makkelijker te doorlopen is gaat er toch meer doorheen
Geplaatst: 17 jan 2010, 23:14
door Niels
Ja natuurlijk moet je er geen stuwdam in zetten, maar volgens mij maakt het voor dezelfde oppervlakte aan doorstroomkanaal niks uit of het een scheermes is of een (zegmaar) origineel Yamaha spijltje.
Geplaatst: 17 jan 2010, 23:16
door ginofs1
uiteraard moet er genoeg brandstof komen maar nooit te veel dan verzuipt hij.
het moet er zo snel mogelijk zijn, dus zonder belemmeringen
Geplaatst: 17 jan 2010, 23:17
door ginofs1
verwacht niet dat hij meteen 10 km harder gaat.
maar hij zal beter reageren op het gas
Geplaatst: 17 jan 2010, 23:19
door Niels
Ja inderdaad.
Ik vraag me nu wel iets af;
Als je nu een kanaal hebt zonder belemmering (even voor het principe; al is het in een waterleiding ofzo, doet er niet toe) en je hebt een kanaal met een belemmering, maar waarvan de oppervlakte van het deel waar het medium doorheen kan precies even groot is als bij het kanaal zonder belemmering...
Gaat het medium dan in beide gevallen even snel?
Ik denk het wel, maar misschien is er iemand die dit ooit met natuurkunde gehad heeft?

Geplaatst: 17 jan 2010, 23:23
door mpro09
ja als er verder niks verloren gaat, zoals in een leiding, en met water waar het volume onder druk niet veranderd
toch wel anders dan in een 2t motor denk ik

Geplaatst: 17 jan 2010, 23:31
door ginofs1
in een vloeistof leiding geld de regen : een tijdelijke vernauwing is geen vernauwing.
wel de diameter van de leiding ten opzichten van de lengte en de aantal bochten geeft meer weerstand.
dat kan marco je precis vertellen hij keurt en berekend grote diens gas leidingen
Geplaatst: 17 jan 2010, 23:34
door miran72
Vakantie uitzoeken naar Florida
Geplaatst: 17 jan 2010, 23:42
door mpro09
gaan slapen, truste
Geplaatst: 18 jan 2010, 08:44
door rise and shine
beetje wakker aan het worden en ontnuchteren, zometeen de fs-schade maar eens gaan opnemen

er is in iedergeval een band lek

Brommers zijn ook niet meer voor mij gemaakt
Edit: was wel een mooi feestje gister

Geplaatst: 18 jan 2010, 10:08
door NIX
ginofs1 schreef:in een vloeistof leiding geldt de regel : een tijdelijke vernauwing is geen vernauwing.
wel de diameter van de leiding ten opzichten van de lengte en de aantal bochten geeft meer weerstand.
dat kan marco je precies vertellen hij keurt en berekent grote diens gas leidingen
Ik weet wel dat voor water geldt dat hoe langer, hoe meer weerstand.
Overigens denk ik nog steeds dat alle gevijl aan poorten minimaal effect heeft en eerder negatief dan positief. Tenzij er flinke richels zitten omdat aansluitingen niet mooi zijn, bijvoorbeeld. maar kijk nou eens hoe mengsel moet stromen uit de krukruimte naar de cilinder. De spoelpoorten zijn maar een klein deel van het traject. Er zit een zuiger, drijfstang, gekke vorm van de krukruimte en bewegende delen in de weg, en een deel van het mengsel moet ook nog u-bochten maken en een paar haaks bochten achter elkaar voor het eindelijk in de buurt van de spoelpoort komt.
Het is de hoek waaronder het mengsel de cilinder in geblazen wordt en of de spoelpoort ineens over de hele breedte opent. Dan is er tenminste ruimte voor vulling in de cilinder, wordt alle verbrande mengel eruit geblazen in plaats dat een deel wordt opgesloten of met vers mengsel gemixt wordt en voldoende juiste werveling voor een optimale verbranding. Laatst kan nog gemakkelijk verbeterd worden met de juiste squish.
Een goede expansiepijp en juiste bochtlengte wint ook een boel en dan heeft het wel zin om de uitlaatpoort mooi op de bocht aan te laten sluiten. Zo kan het mengsel dat al in de bocht zat mooi terug de cilinder in pulsen.
Als je dat allemaal al geregeld hebt, zal de vorm van de kanaaltjes en spijlen mogelijk nog een klein pietsje kunnen schelen, ook al denk ik dat het voornamelijk psychologisch zal zijn.