Wat ik nu ga zeggen heb ik puur van horen zeggen de fs1 zou in eerste instantie voor de type goedkeuring zijn aangeboden vrijwel geheel in 5 bak uitvoering met Stanley achterlicht en hoge uitlaat maar met 4 bak en het fiets systeem.
Het Stanley achterlicht werd o.a. afgekeurd vanwege de afmeting van de reflector en de hoge uitlaat omdat deze het fietsen belemmerde.
Er waren destijds al brommers met een hoge uitlaat maar die liepen anders en belemmerde het fietsen niet.
Voor de uitlaat en het achterlicht is in Nederland naar een oplossing gezocht en daar kwam de 3 delige 69 uitlaat uit en het Spanninga achterlicht.
De uitstraling naar de zijkanten was volgens mij meer een opmerking zoals je die tegenwoordig ook krijgt bij je apk zo van als er verder geen afkeur punten zijn is het goed maar omdat in dit geval nu de reflector te klein is vermelden we dit ook gewoon omdat het ergens in de regeltjes stond.
De regels zijn zeker niet strenger geworden voor wat betreft de uitstraling Willem niet veel later kwam de Puch maxi met het bekende kleine vierkante achterlicht
dat naar alle kanten uit straalde en ook Peugeot had een achterlicht dat alle kanten uit straalde behalve naar beneden.
Er stond in de wet dat de kentekenplaat verlicht moest zijn maar het verzekering plaatje was geen kentekenplaat en hoefden daarom ook niet verlicht te zijn.
er waren brommers als bijvoorbeeld Peugeot en volgens mij Honda die hadden het plaatje onder het bagage rekje zitten dus boven het achterlicht.
In 1975 en 76 zijn in Nederland de opstaande Ulo achterlichten gemonteerd maar ook dit was een Nederlands idee omdat het sokkel achterlicht niet echt in de smaak viel
dat de hoeken zwart werden gemaakt was omdat ze zich in wilden dekken tegen het toen nog bestaande regeltje de uitstraling naar de zij kanten , dat is bij de latere Stanley achterlichten ook gedaan maar fietsen hadden allang achterlichten die wel degelijk naar de zijkanten uit straalden.
de regel werd pas verwijderd uit het regelement toen Volvo met de v 40 kwam deze had standaard aan de zijkant verlichting en ja die werd in Nederland gebouwd economische belangen toen kon de wet wel snel veranderd worden
maar voorheen werden vooral Amerikaanse autos afgekeurd die aan de zijkant verlichting hadden tijdens de apk.