Pagina 2 van 2

Geplaatst: 24 jan 2008, 14:13
door YamaSam
ook nog even vermelden dat je condensator, bij het openen van de punten,
stroom die in de bobijn zit, 'opzuigt' .. het wegtrekken daarvan doet de bobijn reageren met een vonk..

hieruit kan je dus afleiden dat:
-krachtigere condensator is beter dan een slappe (uitgedrukt in µF microfarad)
-een snellere ook (daarom vind ik het eigenlijk vreemd, dat edereen die oude types per sé moet hebben)
-hoe dichter deze bij de bobijn staat, hoe krachtiger de vonk,
-hoe dichter bij de punten, hoe minder gevonk over die punten

bij Yamaha hebben ze dus gekozen voor duurzaamheid van de punten

een boschontsteking van zündapp bv heeft de bobijn mee op de plaat, dus alles lekker dicht bijelkaar,
maarrr, hoe warmer een condensator het heeft, hoe slechter hij werkt btw

op een honda zal je zien dat die meestal bobijnen hebben, waar de condensator vast op de bobijn zit.. en dat ze die monteren waar het frisser is..

Geplaatst: 24 jan 2008, 14:15
door Tombo
kleine toevoeging, alleen de "slome" Zundapps/Kreidlers (hebben praktisch dezelfde Bosch ontsteking) hebben de bobine op de grondplaat. De snellere hebben een losse bobine zoals een fs1. Deze zit trouwens wel dichtbij de grondplaat bedenk ik me net, bij Kreidler is hij gemonteerd net boven het vliegwiel achter de motorschermen. Wel slim dus van de Duitse ingenieurs

Geplaatst: 24 jan 2008, 14:30
door YamaSam
die 'slome' drievitesse zündaps die origineel uit de fabriek, met driebak de 90 haalden met twee man op wil je zeggen?