Pagina 2 van 4

Geplaatst: 03 feb 2009, 23:44
door Triforce
eigenlijk wel he :lol: :speachless:

Geplaatst: 03 feb 2009, 23:44
door rise and shine
pb!

Geplaatst: 04 feb 2009, 00:19
door paull
:noep:

Geplaatst: 04 feb 2009, 09:28
door Tombo
niels16 schreef:inder daad maar als je een soortgelijk iets maakt
zoals dit

http://www.colorshop.nl/gogreener/Go_Greener_Tekst.html
kijk naar de plaatje ik heb deze presentatie gezien
en het werkt echt en zon turbine is vrij moelijk te realiseren maar als
je dit in je inlaatsysteem bouwt kun je daar vast merkbaar profijt van hebbe :wink:

Whaha dat is de turbonator, dat is een ding van het niveau wondermiddelen van tell-sell. Als je er in wilt geloven,prima, maar het werkt voor geen kloot.
Alsje in die cyclone/turbonator geloofd, is dit mss ook iets voor je
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TOYOTA-E ... ccessories

Geplaatst: 04 feb 2009, 09:49
door YamaSam
Afbeelding
:lol: :lol: :lol: wilde je dit zeggen dan?

Geplaatst: 04 feb 2009, 11:28
door nl-terror-poesje
krukas aangedreven sam ?

Geplaatst: 04 feb 2009, 11:38
door YamaSam
electro-slipkoppeling met een planetaire vertraging was het idee toen, maar verder dan een paar wilde schetsen en berekeningen is dat niet gegaan.
het is trouwens ook de foute kant van de turbine, deze is mooi en licht maar onbruikbaar voor turbine gebruik,
je moet als je dat wil doen, doe lelijke, zware kant van de turbo hebben

ook kan je het werkingstoerental van een turbine pas ontdekken als het draait
rechtstreeks op de krukas gaat je piston dan waarschijnlijk in een baan om de aarde :lol:

ik had ook nog een ander FS1plan liggen dat wel zou moeten werken,
maar daar moet ik eerst nog even de loterij voor winnen :x

Geplaatst: 04 feb 2009, 11:40
door Tombo
FS1 blok die 180.000 toeren maakt :shift:

Geplaatst: 04 feb 2009, 11:45
door YamaSam
een turboprop zou je wél een nette weerstandsvermindering kunnen leveren van 10.000 tot pakweg 20.000 toeren
plan was van de uitstroom de cilinder te laten koelen, en de stuwing de krukas te laten 'helpen'

theoretisch zou dat moeten kunnen :P

na wat rekenwerk zat ik aan een prijs van €15.000 om het te proberen...

edit: kraantjeswater bleek een verdienstelijkere poging :lol:

Geplaatst: 04 feb 2009, 12:23
door jonnotje
en is dit dan ook zon uitlaatgas aangedreven turbo sam? of is dat weer wat anders?
dat hij door de uitgaande uitlaatgassen door de turbo de inlaat onder druk zet ofzo?

Geplaatst: 04 feb 2009, 12:31
door Tombo
Wat ik er van begrijp is dat de opzet is om de turbine kant van een turbo (dus niet de compressorkant, die je hier ziet) te verbinden met een vertanding/reductie aan de krukas van een FS1. De turbine zal dan als extra aandrijving van de motor dienen (dwz het is een zelfstandige turbine, die de motor aandrijft, dus met eigen brandstof inspuiting :P)

Geplaatst: 04 feb 2009, 14:02
door mpro09
niels16 schreef:inder daad maar als je een soortgelijk iets maakt
zoals dit

http://www.colorshop.nl/gogreener/Go_Greener_Tekst.html
kijk naar de plaatje ik heb deze presentatie gezien
en het werkt echt en zon turbine is vrij moelijk te realiseren maar als
je dit in je inlaatsysteem bouwt kun je daar vast merkbaar profijt van hebbe :wink:


dat is geen van beide :think:

Geplaatst: 04 feb 2009, 14:22
door YamaSam
bij een turbo die je op een gewone wagen vindt, drijft het uitlaatgas een molen aan (turbinekant) die molen is rechtstreeks verbonden met een ander type molen die lucht samendrukt (compressorkant). Die luchtdruk wordt op de luchtinlaat van de motor gezet. Das een turbo dan.

we willen een turbine maken, dus iets doen draaien door de uitzetting (volumevergroting) van brandstof. 'Vangen' van druk, gebeurt bij een turbo in het uitlaatgedeelte. Je kan dus vrij eenvoudig van een turbo een turbine maken, door de ingang (kwam van motoruitlaat) dicht te maken, er een injector en een ontsteking in te bouwen. Nu maakt dat 'schoepenrad' kamers, en ergens in het gesloten gedeelte is de ontploffing het beste 'gevangen' (meeste overgebrachte kracht) Komt er dus op aan van op de juiste plaats de vonk te zetten, zodat bij de opkomst van de druk, je in de goede 'kamer' zit. (net als voorontsteking 2T) Dit werkt pas op een bepaald toerental, je moet een zekere snelheid hebben, om van 'kamers' te kunnen spreken.
Daarom zie je ze ook dikwijls met een bladblazer of zo opgstart worden.

Dit voorgaande werkt, en werd al dikwijls door hobbyïsten gedaan. Wat heb je dan? Een schoepenrad dat wreed snel draait, aangestuwd door één of andere verstuifbare drijfstof. In de jaren twintig, bij de uitvinding van de helicopter hebben ze hier zeer hard op gezocht. Een pistonmotor woog namelijk veel teveel met alle bijkomende onderdelen. Na enkele turbine experimenten bleek het toerental onbruikbaar. Geen enkele koppeling of vertanding kon deze kracht 'temmen' en overbrengen op wat men wilde doen bewegen. Toen zijn ze bij de power-prop, of heliprop uitgekomen. De turbine zelf wordt met rust gelaten, en niet mechanisch verbonden, maar het debiet van de uitlaatstroom wordt gebruikt. De luchtdruk dus eigenlijk. Die kan je netjes gedoseerd aanwenden (beetje zoals je hand dieper of minderdiep in stromend water steken)

Praktisch gezien op de fs1 zou je dus een onafhankelijke turbine moeten hebben (+/- €10.000) en een schoepenrad op je krukas (turboturbine) En een klep die de druk op die turbine kan regelen. Dan help je de krukas met de uitlaatdruk van je turbine. Dat moet werken, net als een U8 tour of duty helicopter

Het is echt niet zó moeilijk te maken, het kost enkel bakken vol geld omdat het zo'n technisch hoogstaand materiaal is..

Geplaatst: 04 feb 2009, 14:27
door YamaSam
mpro09 schreef:
niels16 schreef:inder daad maar als je een soortgelijk iets maakt
zoals dit

http://www.colorshop.nl/gogreener/Go_Greener_Tekst.html
kijk naar de plaatje ik heb deze presentatie gezien
en het werkt echt en zon turbine is vrij moelijk te realiseren maar als
je dit in je inlaatsysteem bouwt kun je daar vast merkbaar profijt van hebbe :wink:


dat is geen van beide :think:

dat is een typisch 'ikverhandelookwat.nl' -spul

je verhakselt je mengsel wat om zogezegd een groter contactoppervlak en dus meeropbrengst te hebben
zal wel iets doen, maar het is geen 'aandrijfprinciepe'

Geplaatst: 04 feb 2009, 14:28
door Tombo
Alleen ik vraag me af, als je al zo ver bent, of je gewoon niet beter een turbine onder je fs1 kan hangen, want ik heb het idee dat de normale FS1 motor dus echt de beperkende factor wordt :P Als je zoveel geld hebt is het leuker om een kleine bruikbare turbo te maken/ontwikkelen die toegepast kan worden op kleine motoren (dus met een inhoud van tussen de 50 en 125cc ofzo :P), zodat je echt serieus met drukvulling kan gaan spelen :P