Pagina 2 van 2
Geplaatst: 26 okt 2006, 16:02
door edje
Tombo schreef:Hier nog een stukje over membraan vs roterende inlaat

met dank aan Luc Foekema
Luc schreef:Ik kwam de tekst die ik hierover geschreven heb tegen, dus toch nog maar 'n keer herhalen, voor degene die het nog niet gelezen hadden.
Wees wel overtuigd van het feit dat ik voor een standaard Kreidler een membraam het beste systeem vind en dit ook altijd adviseer als daarom gevraagd wordt.
(eerder geplaatste tekst over roterende inlaat)
In het kort de voor en nadelen. Het belangrijkste voordeel is ontegenzeggelijk het hoge vermogen wat je ermee kunt bereiken.
Sorry voor alle membraam fanaten, maar als het puur om het topvermogen gaat is een roterende inlaat het beste systeem.
Als het gaat om de breedste powerband dan is membraam het beste inlaat systeem.
Als het gaat om het betrouwbaarste, minst slijtgevoelige en voordeligste systeem dan is zuigergestuurd de beste oplossing.
Nu is de vraag wat wil je, waarvoor ga je de motor gebruiken en wat is de inhoud van de motor?
Zodra je een motor gaat tunen voor een topvermogen, dan valt de zuigergestuurde inlaat dus direct af.
Roterend:
- het beste waar het hoogste topvermogen het belangrijkste is
- dus op lange circuits belangrijker dan op korte circuits
- dus minder naarmate de inhoud (ccm3) van de motor hoger wordt, omdat het vermogen er met een klap in komt.
- motorkarakter redelijk beïnvloedbaar door schijfwisseling
- bredere powerband dan zuigergestuurd, door goed gekozen open- en sluitingstijd.
- geen plaats meer voor standaard ontsteking, alleen nog plaats voor een kleine rotor.
- steekt ver buiten het blok waardoor luchtfilterhuis lastiger is aan de brengen.
- gaat bij een val op het circuit als een stofzuiger over de grond, als je geen stroomlijn afscherming hebt.
- slijtgevoeliger dan andere systemen, dus meer onderhoud.
Membraam:
- breedste powerband, waardoor betere handelbaarheid.
- dus beter voor korte circuits en zwaardere 2T machines waar de handeling (veel) belangrijker wordt dan topvermogen.
- motorkarakter beïnvloedbaar door wisseling van de klepjes
- standaard ontsteking kan gehandhaafd blijven.
- systeem zit midden op het blok waardoor het goed afgeschermd kan worden.
- minder slijtgevoelig, klepjes kunnen eenvoudig vernieuwd worden.
Voorbeelden van toepassingen waarbij met bovenstaande rekening gehouden is:
Wegracers:
- roterend voor 50cc, 80cc en 125cc
- roterend 250cc wegracer alleen op de langere circuits
- membraam boven de 250cc.
Crossers en straatgebruik:
- membraam voor alle motoren, ongeacht de inhoud.
Sprinten:
- voor de 150m tussen een crosser en een wegracer.
- voor de 400m (1/4 mile) dichter bij een wegracer.
Roterend zal je dus niet snel op produktie motor tegenkomen. De uitzonderingen die er waren zijn inmiddels wel collector items. Want al is een membraam dan in veel gevallen beter, een roterende inlaat geeft ook voor standaardgebruik, voor velen wel een extra dimensie.
Groeten,
Luc
`veel fs1 zijn dus colecters items

. als je deze tekst zou moeten geloven (wat ik wel doe, luc is niet de eerste de beste beunhaas) zou yamhasam beter voor een menbraaminlaat kunnen kiezen aangezien hij maar 400 meter rijdt........
Geplaatst: 26 okt 2006, 17:48
door YamaSam
ik ben er me van bewust dat mn koppelingsplaten geen lang leven beschoren zijn,
en dat de gebruikte veren harder dienen te zijn..
het zou zowat de idiootste stoot zijn om n monument als Foekema te gaan tegenspreken,
bedenkingen en voorkeuren zijn echter altijd vrij, dus hier gaan we dan:
-de totale power is een mix van zeer veel factoren
voor je van rotationele energie in rechtlijnige geraakt,
de uitlaat doet ook wel wat aan de powerband bv
-ik kan me de stromingen in het onderblok veel beter voorstellen en inschatten als het mengsel uit een pijp komt ipv een spleet.. ben ook nog altijd eerder gepassioneerd door flow van een blok, en mijn aandeel daarin, ipv het kopen van topstukken en die domweg te monteren
-ooit heb ik eens een geprepareerde prachtblok van een camino, totaal naar de patatten gereden omdat zo'n vijsje van't membraan gelost was en binnenin alles in zijn weg vernield had..
(historische voorkeur dus)
-de meetbaarheid van je modificaties is beter met een schijf, de veerkracht en snelheid van die kleppen noteren of meten is gekkenwerk
in totaal vind ik een schijf gewoon eerlijker in de beloning na modificatie..
ik wil hem prepareren, niet Malossi, Polini etc
krijg blazen op mn gat als ze zeggen, "ah ja, ge hebt ne zeta gestoken, ge hebt der ne Leo ondergestoken, ge hebt ne MIK16 gevonden, .. etc
liever dat ze gewoon zeggen van Whaaat The Fuck is dat allemaal
(en dan afdrogen liefst)
Geplaatst: 26 okt 2006, 19:15
door Tombo
Ik dnek dat de uitlaat ongeveer wel de meest bepalende factor is voor je powerband
Ik heb trouwens ook een site gevonden waar ze een 2-takt motor hebben uitgerust met een turbo. Van een 130 pk naar 200 pk (2 cilinder 700cc, valt opzich nog wel mee). Ook een leuk idee, alleen heel moeilijk te realiseren, kwa afstelling enzo, je moet dan injectie hebben.
BTW, wat foekema zegt over membraan, dat heb ik ook ervaren met mijn membraan blok, de powerband begint veel vroeger.
Ik ben ook niet tegen roterend ofzo, ik vind t echt een mooi systeem, vooral omdat het gewoon op een standaard productiebrommertje zit, kan je zien hoe vooruitstrevend Yamaha vroeger was!
Geplaatst: 26 okt 2006, 22:54
door fs-ael
een schijf kan ook kapot lopen
bij oud type blokken (bruine schijf) gebeurde dat nog wel eens
dat geeft ook een bende in je blok

Geplaatst: 26 okt 2006, 23:14
door Dorfie
Dorfie schreef:Uit een schijfblokje kan je meer halen dan uit een membraanblokje.
Luc schreef:Sorry voor alle membraam fanaten, maar als het puur om het topvermogen gaat is een roterende inlaat het beste systeem.
Zie ik een gelijkenis
En nog over die injectie. Als je dat wil realiseren zal je een nieuw kopje moeten creeëren. Naar het schijnt is een centrale injectie en dus de bougie komt dan schuin te staan het beste en het verbruikt het minste.
Maar ik vind dat een roterend uitlaat poortje vetter is en nog haalbaarder ook. Eentje op het toerental

Geplaatst: 27 okt 2006, 10:26
door Tombo
fs-ael schreef:een schijf kan ook kapot lopen
bij oud type blokken (bruine schijf) gebeurde dat nog wel eens
dat geeft ook een bende in je blok

haha zo 1 heb ik er nu 1 inzitten nadat mijn witte schijf was kapot gegaan
@dorfie, het vermogen moet ook bruikbaar zijn

Geplaatst: 27 okt 2006, 12:40
door YamaSam
het enige dat van tel is, is de strip, het cirquit en de klok heren

Geplaatst: 27 okt 2006, 23:50
door Riemer
roterend is beter, want dat heeft bijna niemand.
Geplaatst: 28 okt 2006, 14:59
door edje
Geplaatst: 28 okt 2006, 17:21
door Tombo
Riemer schreef:roterend is beter, want dat heeft bijna niemand.
ja en geel is hetg snelst want dat heeft ook niemand

Geplaatst: 29 okt 2006, 13:45
door Niels
Riemer schreef:roterend is beter, want dat heeft bijna niemand.
Behalve heel 2RU rijdend Nederland

Geplaatst: 29 okt 2006, 14:35
door Riemer
bij sprinterij, tenminste, de sprinters hier in de buurt, hebben allemaal nog membraam en zo. en de fs1 is de enige, zowat, die roterende blokjes heeft.
Geplaatst: 29 okt 2006, 15:51
door Tombo
ja maar de membraanblokjes rijden voorop
btw op marktplaats staan écht snelle schijven te koop, van die hetmobielecentrum.nl, ze staan niet op de site. Ze zijn zwart en echt maar voor de helft open!
Geplaatst: 29 okt 2006, 15:55
door Martijn
Ja maar moet je daarveel moeite voor doen wil je die op je fs1 krijgen ?
Dingen uitveilen of is het erop knutselen en rijden
Geplaatst: 29 okt 2006, 17:19
door Tombo
ziet eruit als een gewone schijf, maar dan met een grotere opening