te snel

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Dan gaat ie wel langzaam, maar met de net genoemde bezwaren. Voor dagelijks gebruik zou ik het niet adviseren. Verkoop je FS1 setje compleet, het is al ingereden. koop er iets langzaams voor terug en je rijdt lekker. Als ie nog te hard gaat een 10mm erop zetten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Arnoute

Bericht door Arnoute »

NIX schreef:Met die spullen zou je zelfs een stuk harder moeten gaan, mindtens 75 als alles een beetje fatsoenlijk is afgesteld. Die cilinder kan eigenlijk alleen maar hard. Een 50cc FS1 zal niet snel met jouw tandwielverhouding van 13/39 lekker gaan lopen en in zijn powerband komen in de 4. Daar heb je minstens een 12/39 voor nodig en de meeste langzame 50cc-tjes rijden als zwaarste verhouding met 14/44 ofzo rond, tenzij je een klein mannetje van 50 kilo bent. Als je met deze cilinder langzamer wil rijden gaat ie weinig power leveren en zuipt ie nog steeds teveel. Ga met de setup rijden die ik in m'n eerste post beschreef. Dan kun je gewoon vanaf stationair over voldoende kracht beschikken en lekker door alle versnellingen heen rijden. Hij is dan ook zuinig en rollenbankproof.

dus even recapituleren, een andere cilinder opsteken en ik doe minder dan 60 met deze tandwielverhouding?
zo'n cilinder, kost die veel? want ik zou eigenlijk graag mijn brommer zo standaard mogelijk houden dus ik ga mijn cilinder houden.
en later met tijd als ik mijin andere cilinder er terug op wil steken zou ik best andere tandwielen zoeken om hem soepel te laten lopen?
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

dan moet je er 10 mm op doen, en een lichtere tandwiel verhouding...
Arnoute

Bericht door Arnoute »

hoe bedoel je?
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

je carburateur is nu tog 16 mm?

met een 10 mm carburateur heeft ie minder trekkracht, dus gaat ie trager, en hij rijdt zuiniger.

dan kun je de tandwiel verhouding aanpassen zodat je nog trager zou gaan, maar dan sneller optrekken, omdat ie met 10 mm minder kracht heeft.

zo licht z'n top lager, en is wat zuiniger.
Roberto.B

Bericht door Roberto.B »

hoe snel loopt je fs1 normaal dan?
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Er zit nu een FS1 cilinder op.
1. die is niet origineel;
2. die loopt alleen goed als hij een snelle pijp, schijf en carb heeft en een tandwielverhouding waar hij van 3 naar 4 nog net in de powerband valt.

Dus als je niet snel wil rijden, dan is een andere cilinder eigenlijk noodzaak. FS1 cilinder met 10mm loopt gewoon voor geen meter. Geen power, en veel te dorstig. Niet doen, dus, is de slechtste optie die je kunt kiezen. Om weinig toeren te rijden betekent dat je een cilinder met een lage uitlaatpoort moet nemen. Een FS1 cilinder heeft de hoogste utlaatpoort die je maar kunt krijgen, dus die kan pas presteren als ie hoog in toeren komt. Mijn advies is om voor 15 of 20 een oude F5B, 2F2, 257, 2E9 of 2R cilinder te kopen, daar een goede overmaatzuiger bij te kopen (rond de 30,-) en dat te laten boren en honen. Ook zou ik een oude 10mm carb of minstens een huis met schuif en sproeier 130 kopen en met dat setje gaan rijden. Dat rijdt beter dan je je nu kunt voorstellen. En beter dan je nu rijdt. en is rollenbankproof. En zuinig, ik schat dat ie dan met gemak de 140/45 haalt. Ik weet niet wat voor schijf je hebt, maar gezien de magere top van je FS1 cilinder zou die ook zomaar langzaam kunnen zijn. Kun je dus lekker laten zitten.

Wat een lekkere setup is om zo tegen de 60 te kunnen gaan, met jouw tandwielverhouding is dus een langzame cilinder (geen 378, die heeft een kalender nodig om te meten wanneer hij op topsnelheid rijdt), een 10mm en een snelle pijp. Een langzame pijp betekent vaak ook een acceleratie waar een solex je nog zoek rijdt.
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

mijn 378 liep max 55 met 12 tds voor en 41 tds achter, luhac pijp, 16mm en een immi cylinder zonder code, nu is de max 65 aangezien ik een tandje groter voor heb.

durf met zekerheid te zeggen dat als je de luhac pijp mbt deze setup vervangt voor een ori dat je 'm wel knijpt tot 45/50 km per uur.

cylindertje is gekocht bij fs1parts, veel koppel bij lage toeren en loopt niet warm.
Arnoute

Bericht door Arnoute »

NIX schreef:Er zit nu een FS1 cilinder op.
1. die is niet origineel;
2. die loopt alleen goed als hij een snelle pijp, schijf en carb heeft en een tandwielverhouding waar hij van 3 naar 4 nog net in de powerband valt.

Dus als je niet snel wil rijden, dan is een andere cilinder eigenlijk noodzaak. FS1 cilinder met 10mm loopt gewoon voor geen meter. Geen power, en veel te dorstig. Niet doen, dus, is de slechtste optie die je kunt kiezen. Om weinig toeren te rijden betekent dat je een cilinder met een lage uitlaatpoort moet nemen. Een FS1 cilinder heeft de hoogste utlaatpoort die je maar kunt krijgen, dus die kan pas presteren als ie hoog in toeren komt. Mijn advies is om voor 15 of 20 een oude F5B, 2F2, 257, 2E9 of 2R cilinder te kopen, daar een goede overmaatzuiger bij te kopen (rond de 30,-) en dat te laten boren en honen. Ook zou ik een oude 10mm carb of minstens een huis met schuif en sproeier 130 kopen en met dat setje gaan rijden. Dat rijdt beter dan je je nu kunt voorstellen. En beter dan je nu rijdt. en is rollenbankproof. En zuinig, ik schat dat ie dan met gemak de 140/45 haalt. Ik weet niet wat voor schijf je hebt, maar gezien de magere top van je FS1 cilinder zou die ook zomaar langzaam kunnen zijn. Kun je dus lekker laten zitten.

Wat een lekkere setup is om zo tegen de 60 te kunnen gaan, met jouw tandwielverhouding is dus een langzame cilinder (geen 378, die heeft een kalender nodig om te meten wanneer hij op topsnelheid rijdt), een 10mm en een snelle pijp. Een langzame pijp betekent vaak ook een acceleratie waar een solex je nog zoek rijdt.

ik ben nog mee tot die andere cilinder kopen, vanaf overmaatzuiger niet meer... :oops: :?
wat is dat? een overmaatzuiger? wat is honen en boren? en dat van die huis met schuif en sproeier snap ik ook niet helemaal :oops:
sorry daarvoor... :oops:
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Cilinders zijn vaak ovaal uitgesleten. Maar die kun je wel lekker goedkoop krijgen. Door de cilinder een klein beetje groter te boren (0,25-0,50mm) is ie weer perfect rond en dus als nieuw. Maar dan heb je ook een bijpassende zuiger nodig die 0,25-0,50mm dikker is. (1e Overmaat is 0,25 dikker, 2e overmaat is 0,50mm dikker dan de originele 40mm zuiger.) Je koopt dan niet een imitatie met de risico's die een imi met zich meebrengt, maar je hebt dan in feite een gloednieuwe originele cilinder van goede kwaliteit. dat staat garant voor jaren probleemloos rijplezier. Ik lijk wel een wasmiddelreclame, maar het is echt zo.

Voor carbs geldt iets dergelijks. Koop sowieso een originele. Je kunt een complete 10mm carb kopen, maar als dat duur is, dan kun je ook de delen die hetzelfde zijn van je eigen carb over zetten. Wat je in elk geval nodig hebt, is een huis, en de gasschuif van een 10mm is ietsje langer. Verder is alles hetzelfde. Ik verwacht dat met een langzame cilinder en 10mm carb, deze met een sproeier maatje 130 uitgerust moet gaan worden voor een goede afstelling van het benzine mengsel.
Arnoute

Bericht door Arnoute »

denk dat ik zowat mee ben, zal eerst een zoeken naar cilindertje,
heet er toevallig iemand van forum zo eentje liggen die hij mij wil verkopen voor een prijsje? :D
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Je kan er beter 1 nieuw kopen, volgens mij rond de 30/35 euro bij jmpb.nl
wiebo
500km gereden
500km gereden

Bericht door wiebo »

Tombo schreef:Je kan er beter 1 nieuw kopen, volgens mij rond de 30/35 euro bij jmpb.nl

Maar dan heb je wel weer een imi. HJ bedoelde een oude ori die als nieuw is indien deze geboord en gehoond is.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Dan koop je ook die immi rommel waar de zuiger niet eens van past.
Heb hier ook zo een ding liggen van jmpb starten gaat prima 2 kilometer rijden heetloper en dat blijft maar doorgaan.
Maak je hierover melding via mail bij jmpb tot 2x toe krijg je niet eens reaktie.
Doe maar wat nix zegt orginele f5b er op 10 mm carb en dunne uitlaat sproeier 120/130 er in
en hij loopt gegarandeerd niet te snel ik schat tussen de 40/45 km/u.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Zwepper »

heb hier onder 2 brommers imi f5b's liggen en dat gaat al een paar 1000 km mee zonder problemen, ligt er maar net aan wat je krijgt niet alle imi is troep :wink:
Plaats reactie