Pagina 2 van 2

Geplaatst: 07 mei 2011, 10:56
door yamahadt50m
er zat een fs1 imi 60cc op, met deze zuiger er in.
heb deze fs1 van een student, universiteit kereltje gekocht,
die liet hem door een vriend steeds verbeunen.

ajh huige zuiger, staat er namelijk in:)

Geplaatst: 07 mei 2011, 11:00
door Triforce
Die zuiger heeft vlink zitten pingelen!

Volgens mij reed je met een wat te hoge druk en euro 95 benzine, volgende keer 98 gebruiken, heb je daar minder last van ;)

Zonde van de zuiger, aangezien deze in een athena cilinder moet!

Geplaatst: 07 mei 2011, 11:00
door koppel
die extra poorten hebben voor een fs1 geen nut, maar kunnen ook geen kwaad.

minor detail, zorg wel dat de vliegwiel dmv het spietje in de krukas exact op de juiste positie gemonteerd wordt, niet de eerste keer dat ik een vliegwiel eraf trek wat zonder spie op een willekeurige plek zat, dan loopt ie niet of heel slecht.

Geplaatst: 07 mei 2011, 11:03
door koppel
kan pingelen zijn geweest, maar wat de meeste niet weten is dat deze zuigers iets uit de cylinder komen en de kop kussen, ik laat altijd de kop iets uitdraaien met een alu set.

verkeerde bougie kan ook, pak een NGK9, liefst zou koud mogelijk.

Geplaatst: 07 mei 2011, 11:16
door Triforce
Ik heb zo'n schade ooit eens bij een Kawa KX 125 gezien, daar was de zuigerveer slotje eruit geschoten en die is wonderbaarlijk weer terug in de zuiger gekomen zonder dat hij de cilinderwand beschadigt heeft

Geplaatst: 08 mei 2011, 21:28
door yamahadt50m
heb hem vandaag weer even goed aan het lopen gehad.
niet mee gereden maar gewoon even kijken of die weer afsloeg.
dit was niet het geval.
heb geen tijd gehad om er even een eindje mee te rijden,
en aan gezien ik morgen een kijkoperatie krijg,
zal het eind van de week mischien wel worden.

heb de carb schoon gemaakt en de puntjes iets afgeschuurd.

yamahadt50m

Geplaatst: 08 mei 2011, 22:31
door NIX
Triforce schreef:Die zuiger heeft vlink zitten pingelen!

Volgens mij reed je met een wat te hoge druk en euro 95 benzine, volgende keer 98 gebruiken, heb je daar minder last van ;)

Zonde van de zuiger, aangezien deze in een athena cilinder moet!


Waarom denk je dat deze zuiger in een pingelende motor zat?

Geplaatst: 08 mei 2011, 22:49
door Tombo
Dit ziet er meer uit als een zuiger die een ontmoeting heeft gehad met een stukje zuigerveer/naaldlager/pistonpenclip

Geplaatst: 08 mei 2011, 23:32
door NIX
Inderdaad. Ik zie niets dat op pingelen wijst.

Geplaatst: 09 mei 2011, 00:07
door yamahadt50m
ik heb geen idee wat er met die zuiger gebeurd is.
heb de brommer zo gekocht,
en bij het verwijderen van de pet en cilinder kwam ik dat dus tegen,
heb er nog wel even mee door gereden maar uit eindelijk toch vervangen.

Geplaatst: 09 mei 2011, 08:42
door NIX
yamahadt50m schreef:er zat een 60cc op en er is weer een 60cc opgekomen.


zo niet dan moet je ff deze instructies volgen: afstellen
(hij staat toch goed afgesteld als hij koffie bruin is????) of ben ik nou gek?

Misschien ook handig nu ff te vermelden welke cilinder het om gaat (staat op de zijkant) F5B 60cc Imi
Welke bougie er nu inzit NGK 8
Welke uitlaat Snel
Wat je er verder zoal aan hebt gedaan: niks,, nieuwe cilinder er op plus nieuw kopje en rijden maar.

Kijk of er eventueel vonken tussen je contactpunten hebt: nee heb ik niet

vermeld wat voor kopje je gebruikt
60cc

heb niks aan de ontsteking gedaan. hij liep goed. dus waarom er dan aan gaan kloten.


Als er eerst een FS1 cilinder op zat en nu een 60cc imi F5B, dan is er goed kans dat de carb niet goed staat (te rijk). Er zit namelijk een behoorlijk verschil in poorthoogte. Als hij amper loopt, is de bougiekleur geen indicatie, hij moet echt goed opgewarmd zijn en dan een flink stuk ermee gereden om iets over de afstelling van de carb te kunnen zeggen.

Het advies om het ontstekingstidstip te controleren, is geen verkeerde. Als alles goed was, dan reed je nu. Je hoeft het tijdstip niet meteen te veranderen, maar wel te controleren. als je niet weet hoe dat moet, lees de FAQ over ontsteking stellen. Als die verkeerd staat, dan moet je hem op tijd zetten. De redenatie: hij was eerst goed, dus dat is ie nog steeds gaat alleen op als de boel nog lekker loopt. En dat doet ie niet.

Er heeft een keer een stukje metaal los in de cilinder gezeten. Als de enige schade die putjes zijn, dan is er weinig aan de hand. De kans is alleen wel groot dat het een stukje van een borgclipje is of een stukje zuigerveer dan de zuiger die erin zat. Op zich zag die oude zuiger er niet heel verkeerd uit. Aan de andere kant: die zuiger hoort niet in een gietijzerencilinder thuis maar in een alu. Meestal lopen ze verschrikkelijk warm in een gietijzeren cilinder. Hier zie ik maar een paar kleine vegen, dus dat valt nog mee.

O, ik ben het meestal met Koppel eens, maar een B8 is echt koud genoeg in zo'n 60cc F5B. Een B9 gaat vetslaan en overlijdt als je ver van huis bent. De B7 is eigenlijk te heet. Kan wel tijdens de inrijperiode, maar dan moet je niet volgas gaan, dan is pingelen een te groot risico.

En eigenlijk hoor je het cilinderkopje een kwartslag te draaien. Geen ramp, maar ter info.

Geplaatst: 09 mei 2011, 10:17
door yamahadt50m
ohhh zal de kop verdraaien.:)

van de week ga ik er wel even mee rijden, en kijken wat die doet.

Geplaatst: 09 mei 2011, 22:36
door Triforce
NIX schreef:
Triforce schreef:Die zuiger heeft vlink zitten pingelen!

Volgens mij reed je met een wat te hoge druk en euro 95 benzine, volgende keer 98 gebruiken, heb je daar minder last van ;)

Zonde van de zuiger, aangezien deze in een athena cilinder moet!


Waarom denk je dat deze zuiger in een pingelende motor zat?


Ik was nog niet helemaal wakker volgens mij, nu ik het weer terug zie :oops:

Geplaatst: 20 jun 2011, 00:32
door yamahadt50m
even een update!

hier mag een slotje op!

heb de condensator + bedrading van de onsteking laten vervangen
en carb en ontsteking laten afstellen.


graag bedank ik iedereen voor zijn hulp.


Groeten