378 slaat af bij hoge toeren

Alles over de techniek en sleutelen
Laars
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Laars »

christjan schreef:
koppel schreef:wordt er wel gemengd met 2-takt olie ?
natuurlijk 1 op 20, soms iets vetter

:shock: LTD :?: :?: :?:
1978 chroom 60 cc
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

christjan schreef:

1:20 is voor een 2-Takt kart, maar zeker geen brommer!

1:40 is meer dan genoeg!
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Koop zn mengflesje voor een paar euro dan zit je altijd goed.
Yamaha Sheriff 1981
christjan
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Bericht door christjan »

marco schreef:Koop zn mengflesje voor een paar euro dan zit je altijd goed.
Eerst wachten op de nieuwe cilinder,goede brandstof verhoudingen en daarna misschien de contactpuntjes vervangen.
Ik hou jullie op de hoogte
Alvast bedankt Christjan uit sint-oedenrode
gklijnhout
250km gereden
250km gereden

Re: 378 slaat af bij hoge toeren

Bericht door gklijnhout »

christjan schreef:Mijn fs1 378 loopt de eerste 2km. perfect. Als hij warm is stopt hij in de 4de versnelling bij hoge toeren in een keer.
Drijf een stukje uit en laat de koppeling weer opkomen bv. in zijn 2 en rijd weer vrolijk verder ,tot hij weer in zijn 4 staat met hoge toeren.
wie kan mij hierbij helpen?

Kijk eens naar de benzinedop, waarschijnlijk heeft deze geen beluchting.
Je tank trekt hierdoor vacuum en krijgt de carburateur geen benzine meer,
doordat de motor even stil valt verbruikt deze geen benzine en loopt de vlotterbak weer langzaam vol en doet hij het weer even.
Simpel te controleren als het verschijnsel zich voordoet de tankdop los draaien en weer starten als deze met een losse dop wel blijft lopen weet je de oorzaak en kan je het oplossen door een klein gaatje onder in de dop te boren waardoor erb lucht van buiten in je tank kan komen.

gert
christjan
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Re: 378 slaat af bij hoge toeren

Bericht door christjan »

gklijnhout schreef:
christjan schreef:Mijn fs1 378 loopt de eerste 2km. perfect. Als hij warm is stopt hij in de 4de versnelling bij hoge toeren in een keer.
Drijf een stukje uit en laat de koppeling weer opkomen bv. in zijn 2 en rijd weer vrolijk verder ,tot hij weer in zijn 4 staat met hoge toeren.
wie kan mij hierbij helpen?

Kijk eens naar de benzinedop, waarschijnlijk heeft deze geen beluchting.
Je tank trekt hierdoor vacuum en krijgt de carburateur geen benzine meer,
doordat de motor even stil valt verbruikt deze geen benzine en loopt de vlotterbak weer langzaam vol en doet hij het weer even.
Simpel te controleren als het verschijnsel zich voordoet de tankdop los draaien en weer starten als deze met een losse dop wel blijft lopen weet je de oorzaak en kan je het oplossen door een klein gaatje onder in de dop te boren waardoor er lucht van buiten in je tank kan komen.

gert

Bedank voor de tip,eerst de nieuwe cilinder erop,ik zal elk advies proberen
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Triforce schreef:
christjan schreef:

1:20 is voor een 2-Takt kart, maar zeker geen brommer!

1:40 is meer dan genoeg!

Vroeger tankten we altijd 1:20. Dat reed best en van warmlopers hadden wij nooit gehoord. Het liep hard of het liep vast, daar zat niets tussenin :roll: . We moeten er ook rekening mee houden dat er vroeger lood in de benzine zat. Tegenwoordig niet meer en dat lijkt me met de cilinders die wij gebruiken ook niet erg goed. Het verbaast mij namelijk dat hier zo vaak warmlopers voorkomen, veel vaker dan vroeger. Ik heb mijn Yamaha 5 jaar gereden zonder ooit een warmloper te krijgen en die liep echt wel wat harder dan de gemiddelde FS1 op dit forum.

Is er hier iemand die loodvervanger toevoegt ? En wat zijn de ervaringen daar mee ?
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Die warmlopers liggen meer aan de dubieuze kwaliteit van de huidige cilinders en zuigers.
Het hele loodverhaal is al een aantal keren besproken hier op het forum. Naar mijn mening voegt dat niet veel toe aan een 2-takt motor
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Ik had destijds een klasgenoot die net als ik een zomer lang (nou ja, hij niet... zijn ouders betaalden de helft) gewerkt hebben om een nieuwe brommer te kopen. Ik een FS1... hij een Zündapp KS50.
Uiteraard werd die Zündapp op een bepaald moment opgevoerd omdat ie mij anders niet bij kon houden :lol: . Maar deze jongeman was net zo eigenwijs als zijn oudere broer en mengde zijn benzine zelf. Op zich niets mis mee, maar als je zo'n ding opvoert moet je niet volgens het boekje gaan mengen. Een beetje meer olie kan echt geen kwaad. Binnen 150km na het inlopen van zijn opgevoerde cilinder (nicasilwandje) liep ie vast tijdens een snelle rit. Tja, dan luister je toch gewoon niet naar goede raad :roll: .

Nadat hij zijn standaardsetje er weer op had laten zetten bleef er een tik in het blok zitten ne het schakelen verliep ook niet lekker. Geld voor de fietsenboer was er niet dus stelde ik voor om het zelf maar uit elkaar te trekken. Had ik immers met mijn oude brommers ook altijd gedaan en was altijd goed gegaan. Er bleek door de klap van de vastloper een bronzen bus te zijn vastgeslagen op een van de versnellingsbakassen en deze had ondertussen een mooi ovaal gat gemaakt in het carter. Dus op zoek naar een ander tweedehandsblokje en die waren van dit type, het nieuwe vierkant model, nog niet te vinden. Een brommerboer zei dat de binnencarters van het oude ovale blok ook pastte omdat het vierkante model slechts om het ovale blok was heengebouwd. En dat klopte. Geen gezicht natuurlijk een ovaal binnencarter met vierkante buitencarters, maar het liep wel weer voor weinig.

Moraal van dit verhaal : een beetje meer olie kan echt geen kwaad en luisteren naar de oude poep.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Tombo schreef:Die warmlopers liggen meer aan de dubieuze kwaliteit van de huidige cilinders en zuigers.
Het hele loodverhaal is al een aantal keren besproken hier op het forum. Naar mijn mening voegt dat niet veel toe aan een 2-takt motor

Ik kan mij niet voorstellen dat de imi's van nu zoveel slechter zijn dan die van vroeger. En geloof mij maar als ik zeg dat het merendeel destijds ook al met imitatie reed.
Heb je het ook weleens langere tijd uitgeprobeerd met loodvervanger ?
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Nee.
Lood(vervanger) wordt alleen gebruikt voor ouderwetse 4-takt motoren met zachte klepzittingen. De lood "dempt" de kleppen in de klepzittingen. Aangezien een 2-takt motor geen kleppen heeft... :D

Maar heb je zelf wel eens een nieuwe imitatie en een oude imitatie naast elkaar gehouden? Ik wel... Om te huilen die nieuwe imitatie's in vergelijking met de oude. En dan zijn er ook gevallen bekend van cilinders waarvan de boring niet haaks is (Koppel kan daar voglens mij meer over vertellen)... Die Chinezen kijken niet zo nauw wat kwaliteit betreft :P Ik rij zelf met een ouderwetse imitatie, en die is haast net zo strak afgewerkt als een originele Yamaha cilinder.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Tombo schreef:Nee.
Lood(vervanger) wordt alleen gebruikt voor ouderwetse 4-takt motoren met zachte klepzittingen. De lood "dempt" de kleppen in de klepzittingen. Aangezien een 2-takt motor geen kleppen heeft... :D

Maar heb je zelf wel eens een nieuwe imitatie en een oude imitatie naast elkaar gehouden? Ik wel... Om te huilen die nieuwe imitatie's in vergelijking met de oude. En dan zijn er ook gevallen bekend van cilinders waarvan de boring niet haaks is (Koppel kan daar voglens mij meer over vertellen)... Die Chinezen kijken niet zo nauw wat kwaliteit betreft :P Ik rij zelf met een ouderwetse imitatie, en die is haast net zo strak afgewerkt als een originele Yamaha cilinder.

Als mijn FS1 weer op de weg verschijnt ga ik toch met loodvervanger rijden. Iemand moet daar toch eens onderzoek naar doen :wink: .

Als die oude imitaties zoveel beter zijn dan de nieuwe, waarom wil iedereen dan persé een originele (behalve dat die dan weer iets beter zouden zijn dan de oude imi's). Dan koop ik net zo lief een oude imi. Ik denk overigens ook niet dat de FS1-cilinder die ik gemonteerd heb origineel is. Deze komt van een 78'r 2F2 af en zal dus waarschijnlijk een oude imi zijn. Op die 2F2 was ze overigens zeer snel, dus ik laat me verrassen...
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

De huidige imitatie is vaak afkomstig uit china en zowel qua materiaal als qua afwerking prut. De oude imitatie was eigenlijk bijna net zo goed als origineel. Maar kijk maar eens naar moderne imitatiecilinders, de zijn vaak gewoon scheef, te nauw of te ruim geboord en soms zelfs helemaal scheef gegoten. Ook de spoelpoorten zijn uitermate beroerd van vorm bij sommige batches en niet snel te krijgen. Zuigers zijn van rare kwaliteit alu, verkeerd van vorm of te ruim pengat. Allemaal dingen waar je vroeger ook met imi geen last van had. Condensatoren van 3,- zijn vaak in de doos al kapot of gaan het na 300km. Imi bobines geven in de helft van de gevallen ook problemen, waar een ori gewoon 30-40 jaar vonken levert. Waarom het uberhaupt geproduceerd is, is me een raadsel. Laatst was er een batch witte inlaatschijven op de markt, die gewoon niet in het huis past en niet strak op de spiebanen van de aandrijving past. Dat kwam je vroeger gewoon niet tegen. Er zijn koppelingskappen op de markt die gewoon niet passen. Puur omdat ze waardeloos zijn nabewerkt. Imi uitlaten moet je eerst verslijpen en verlassen voor ze passen en een wartel op zetten die wel past. Er is gelukkig ook imi die wel voldoet en je brommer laat rijden, niet alle imi is prut, maar veel wel. Gelukkig zijn er imi spatboarden. Niet altijd even mooi als ori, maar er tenminste wat en het past meestal redelijk. Waarom men origineel wil? Omdat men soms gewoon goed spul wil dat niet in imi verkrijgbaar is, soms omdat men last heeft van de origineelreligie (zal ik straks wel weer voor op mijn lazer krijgen) en ook trappers, gele plaatjes en witte achterspatboarden wil en perse de originele schroefjes wil hebben zoals het ding ooit uit het krat kwam. Niet mijn keuze, maar ieder zijn meug.

Over loodvervanger: die heb je niet nodig in een 2T. Als je al iets wil, dan kun je 98 tanken als je een enorme compressie hebt. Lood werd vroeger gebruikt om de klopvastheid te verbeteren. Verder niet. In een 4T dempte lood de kleppen en zitting, die daardoor niet insloegen, ook niet als ze van tamelijk zacht materiaal waren. Loodvervanger verhoogt niet het octaangetal, het houdt als bijkomend voordeeltje kleppen en zittingen van oude auto's heel, als die nog niet met harde kleppen en zittingen waren uitgerust. En dat zijn er echt een stuk minder dan iedereen denkt. In veel landen was brandstof al loodarm of grotendeels uit alcohol samengesteld waardoor motoren al op loodvrij konden rijden. Maar lood heeft nooit in benzine gezeten om motoren heel te houden, motoren konden gewoon van minder hard staal gebouwd wworden omdat ze toich heel bleven, tot het lood uit de brandstof verdween. Met gas hadden deze motoren hetzelfde probleem en moesten ze na een tijdje of soms al preventief aangepast worden. Sommige merken en types waren berucht voor hun slijtage op gas.

De kwaliteit mengolie van 30 jaar of langer geleden was echt heel anders dan nu. De wetenschap van vroeger is niet in alle gevallen 1:1 toepasbaar op vandaag, ook als het om dezelfde brommertjes gaat. Van mij mag je zo vet stoken als je maar wil, maar de huidige olie is dermate taai, dat hij een enorm dikke taaie laag achterlaat als hij niet goed kan verbranden omdat er teveel van aanwezig is in een vet mengsel. Dat leidt eerder tot een warmloper dan dat hij er een voorkomt. Gewoon 1:40 mengen, dan brandt de cilinder ook mooi schoon. Het ontkolen van een uitlaatpoort zoals dat vroeger elke 500km nodig was hoeft daarom tegenwoordig ook niet meer.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Ok, ik heb ook geen ervaring met de kwaliteit van de huidige imi´s. Als ik dit zo hoor kan ik dus beter de al dan niet originele vastgeroeste F5B laten uithonen dan een nieuwe imi kopen. En feitelijk kun je dus ook rustig kiezen voor een oude imi.

Ik ben blij dat ik die oude onderdelen heb bewaard :wink: .
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Ja. Je mag je oude F5B ook aan mij geven.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie