Pagina 2 van 2
Geplaatst: 31 jul 2012, 18:47
door ginofs1
ja dat putje hoort in je zuiger en is niet door.
je blok dus niet uit elkaar slopen.
cilinder laten boren met een zuiger er bij, dan kunnen ze deze opmeten.
gr gino
Geplaatst: 31 jul 2012, 19:26
door Saerens
Al zitten er wel nog stukken van mijn zuigveer en pistongclipje in mijn motor. Moeten deze er dan niet uit?
Ik dacht deze week mijn cilinder hier bij de brommershop binnen te steken. Voor 40 euro boort die het. Ik dacht de verschillende overmaten mee te nemen op papier. En dacht pas achteraf (als hij de klus heeft geklaard en de overmaat weet) de nieuwe piston te bestellen. Is dit ook een goed plan? Zo kan ik meteen de juiste bestellen...
Trouwens nog een dilemma: cilinder uitboren is 40€ en daar komen dan nog kosten van piston enzo bij. Is dit dan geen beter alternatief:
http://www.jmpbparts.com/yamaha/motorde ... -40mm.html (of raden jullie toch boren aan)
Geplaatst: 31 jul 2012, 19:37
door marco
Als je de cilinder opnieuw wil laten boren moet je eerst een zuiger kopen dan kan je cilinder opmaat van de zuiger gehoond worden.
Die cilinder in de link is een fs1 cilinder is een stuk hoogtoeriger dan dan de f5b die je nu hebt.
Nieuwe f5b imitatie's zijn meestal heel slecht.
Geplaatst: 31 jul 2012, 19:40
door Saerens
Hoe kan ik weten welke zuiger ik nodig heb? Ik heb echt geen idee van welke zuiger ik best bestel nu..
Ook geen idee of die cilinder al eens is uitgeboord of niet..
Geplaatst: 31 jul 2012, 19:45
door marco
Ff opmeten met een schuifmaat of bij de brommerboer laten opmeten.
Geplaatst: 01 aug 2012, 15:18
door Saerens
De "brommerboer" heeft het gemeten en hij stond nu al op 40,25.. Dus hij was al eens uitgeboord. Door de krasjes kon hij moeilijk zeggen of er 2 of 3 overmaten nodig waren. Dus dat maakt het mij moeilijk om een te bestellen. Hij kon het testen, maar hij zou dan misschien 2 maal moeten boren. Wat weer wat meer kost. tzijn echt geen diepe krasjes..
Heeft er eventueel iemand nog een goede f5b cilinder liggen met een originele piston en wil deze verkopen. Ik kan je ook mijn cilinder geven als ik een korting krijg :).
Geplaatst: 01 aug 2012, 17:18
door NIX
Hier zit een bak ervaring op het forum. Als we nou zeggen dat je een uitgelopen borgclipje hebt gehad en dat die groeven niet met het boren naar de naastvolgende overmaat verdwijnen (0,25 : 2 = 0,125mm, dus net wat meer dan 1/10e mm wordt er dan weggehaald) maar jij denkt dat je het beter weet, waarom vraag je het dan?
Die groeven zijn vaak zelfs bijna een halve mm diep en dan is 2 overmaten (1/4mm van de wand eraf) nog steeds te weinig. Je moet gewoon een 3e of 4e overmaat pakken als de cilinder al een keer geboord is.
Geplaatst: 01 aug 2012, 17:47
door Saerens
Ik weet het net helemaal niet. Dat is het probleem. Ik was vandaag naar brommerbroer geweest, met jullie advies, wat ik ook vertrouw. Maar die deed er dan wat lastig om. Vrij vervelend van die gast. Anders moet ik gewoon een 41.25 nemen om zeker te zijn, er mee naar hem gaan en zeggen "hier man, doe dit nu gewoon" :p
Geplaatst: 01 aug 2012, 22:34
door marco
41,25 is denk wel weer wat teveel van het goede.
met 40,75 of 41.00 moet het ook wel lukken.