blondie vragen

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

De fs1P is inderdaad in eerste instantie voor de nedelandse markt bedacht en later ook naar engeland en frankrijk geexporteerd vanuit nederland dat is de enige reden dat ze daar ook trappers hebben volgens mij.
het gele plaatje vond ik minder erg dan dat lelijke zwarte reclame bord dat er in engeland op moest, ook de achterlichten vond ik in nederland een betere keus dan in engeland belgie en duitsland, dat de hoge uitlaat geen genade kreeg lag aan de rdw waarom weet ik niet maar ik vermoed dat het te maken had met de snelheid, er waren immers al eerder brommers met een soort gelijke uitlaat geweest en ook de honda ss 50 werd later goedgekeurd met een hoge uitlaat, al was dat dan wel een 4 takt.
het zogenaamde street achterlicht werd afgekeurd vanwegen het niet of te kleine reflector had ik begrepen.
gklijnhout
250km gereden
250km gereden

Bericht door gklijnhout »

NIX schreef:Bijna goed.

Hier is altijd sprake geweest van 'fiets met hulpmotor'. Dat betekent dus dat echte (dames- en automaat)bromfietsjes hier geen probleem waren en lichte mototfietsjes teruggetuned moesten worden en van een fietsmechaniek voorzien mosten worden. Ook was de wielmaat niet vrij, die was tot ergens in de 60-er jaren 18 of 19", dus veel motorfietsjes met 17"of kleiner konden hier niet eens een typegoedkeuring krijgen, dat ging eind 60-er jaren nar 16" ofzo. In de 80-er jaren verviel eerst het trapcriterium, daarna de werd de wielmaat helemaal vrij en konden eindelijk scooters en daxen en monkeys als brommer rondrijden. De enige daxen die je hier vor die tijd zag waren een paar ST70's die op motorplaat stonden.

Wat de sportbrommer echt om zeep hielp, was eerst de idioot dure verzekering voor schakelbrommers in de 2e helft 80-er jaren (was over toen snaar aangedreven citta's en scooters de brokkenpiloten werden) en ik denk het feit dat elke chimpansee en scooter kon berijden. Nu geeft het brommerrijbewijs het brommerrijden in het algemeen de genadestoot.

Overigens jeukte het in NL van de FS1's in de jaren 70 en 80.

Waarom voor een lage pijp gekozen is, weet ik niet, een hoge had met hetzelfde gemak begrenst kunnen worden.

Een ander drama waren hier de witte achterspatboarden en gele plaatjes.

Inderdaad bijna goed!

Het kan namelijk nog erger, in de jaren 50 moesten er 26 inch wielen inzitten en mocht de (brom)fiets niet zwaarder zijn als 32 kg.

Afbeelding

Deze is van 1953 en mocht in Nederland nog niet op de weg hij moest namelijk eerst worden voorzien van een wit achterspatbord, geel plaatje voor en een grootlichtconstructie in de koplamp.
Ze werden dan ook in Nederland door de importeur aangepast aan deze achterlijke eisen.
Eigenlijk belachelijk aan de ene kant mocht het niet meer zijn als een opgevoerde fiets en aan de andere kant waren de eisen van motorfietsen van toepassing.

Gert
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Was het street-achterlicht niet afgekeurd omdat hij ook aan de zijkant licht uitstraalde ? Dacht ooit eens zoiets gehoord/gelezen te hebben.

Te klein lijkt me niet, daar er meerdere (dames-)bromfietsen met nog kleinere lichten reden. Hoewel het natuurlijk mogelijk is dat deze van voor een bepaald bouwjaar waren en de wet inmiddels was aangepast.
Want waarom zou er anders geen Spanninga-achterlicht op de FS1 zitten, maar zo'n onooglijk (persoonlijke smaak :wink: ) blokachterlicht, terwijl er op andere brommers wel kleinere achterlichten zaten ?
fizzie
500km gereden
500km gereden

Bericht door fizzie »

eriks schreef:
YamaSam schreef:bijna goed? volledig fout vind ik het :lol:

Ben het met je eens Sam spuuglelijk dat trapstel maarja nederland tis niet anders en die verzekering was absurd toen jaren 80 ........

Hoezo spuuglelijk de trappers op de yamaha fs1 ? Heb je de trapsystemen van bv puch, zundapp of kreidler als eens bekeken.
Met de regels van toen een juweeltje van een oplossing.
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

wat is er mis met het trap of fiets gedeelte van puch ??? zie je niets van ,ja omkeer pedaal.
fizzie
500km gereden
500km gereden

Bericht door fizzie »

bajaboy schreef:wat is er mis met het trap of fiets gedeelte van puch ??? zie je niets van ,ja omkeer pedaal.

De fs1 trappers leken meer op voedsteuntjes en zaten redelijk vast. niet zoals bij zunreidler met iedere bocht die dingen aan de grond.
Bij mijn puch ook vaak krom gereden.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Voor de aanschaf van mijn FS1-DX heb ik een aantal maanden gereden op een oude Batavus Conforte, welke mijn broer had overgenomen van mijn oom. Daarop zaten ook van die omdraai-trappers en daar miste een moer... errrrrugggg vervelend als je dan voor de dansschool voor de zoveelste keer in de bocht je trapper verliest :oops: :lol: ...

Maar dat kwam allemaal goed in augustus '77 toen ik met mijn nieuwe, weliswaar overjarige, FS1 kwam voorrijden 8) !
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

ik bedoelde meer de grote van de reflektor willem het achterlicht was groot genoeg.
Plaats reactie