warmloper?

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

sobw in opbouw schreef:
het olie pompje moet je af sluiten en gewoon zelf gaan mengen 1:35


dat moet je vooral niet doen bij een ac :!:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18359
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Waarom niet dan? Lijkt me in feite gewoon een 2-takt motor die ook op mengsmering kan rijden?
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

Niet veronderstellen. Zeker weten ..
Bij een ac draaien niet beide krukaslagers in de carterolie zoals bij een fs1.
Het ene krukaslager wordt door de carterolie gesmeerd en het andere door de mengsmering.
Als je de mengsmering vervangt door voorgemengde benzine dan heeft het ene krukaslager geen smering meer.
sobw in opbouw

Bericht door sobw in opbouw »

.
Laatst gewijzigd door sobw in opbouw op 23 jun 2013, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

mengsmering of voorgemengde benzine is hetzelfde maar dan anders opgeschreven.

wel of geen oliepomp maakt niks uit voor de manier van smeren; het blijft een nevel die de te smeren onderdelen moet bereiken, dus geen spatsmering of druksmering.

bij een fs1 zit de oliepomp aangesloten op het inlaatspruitstuk, hier wordt de olie alsnog gemengd met het intredende lucht/benzinemengsel.
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

Waarom een dom systeem?
2taktolie loopt rechtstreeks door linker en rechter krukaslager.
Dus 2 olieleidingen van oliepomp, één ervan loopt naar kant van ontsteking en gaat daar door het lager, idem langs linkerkant.
Linker krukaslager is origineel vrij afgeschermd, heeft een opstaande rand.
Afbeelding
en ploftekening krukas: http://users.telenet.be/luc.aerts1/PARTSBLZ5.htm
randje van lager schuift in een 'kommetje' op krukas.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

ik heb nooit een Suzuki blok van binnen gezien, bij een fs1 zitten wel smeerkanalen voor de krukaslagers, anders kan de olie er gewoonweg niet bijkomen.

het blijft een gebrekkig soort smering aangezien het benzine/luchtmengsel ook in de lagers komt en de olie weer wegwast.
florentine
50km gereden
50km gereden
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 apr 2013, 00:47

Bericht door florentine »

HotWheels schreef:Niet veronderstellen. Zeker weten ..
Bij een ac draaien niet beide krukaslagers in de carterolie zoals bij een fs1.
Het ene krukaslager wordt door de carterolie gesmeerd en het andere door de mengsmering.
Als je de mengsmering vervangt door voorgemengde benzine dan heeft het ene krukaslager geen smering meer.


Dus dan toch maar het oliepompje gebruiken?
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

Trouwens de drijfstang van een ac heeft aan de big-end lager geen sleuf om zoals bij een fs1, want de olie loopt door de 'as' waar de big-end lager op zit en deze wordt gesmeerd door een gaatje dat in de as zit. Hoe zou dit dan goed gesmeerd als je geen pompje gebruikt?
Smering loopt zo ongeveer plaatje is hier wel van een suzuki t500
[web]http://www.motor-forum.nl/download.php/download_document/859645/f67eab48f5b803a4f3bfbd80ff01bef7[/web]
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

florentine schreef:Dus dan toch maar het oliepompje gebruiken?

Naar mijn mening wel.
Je kan het ook eens vragen aan Luc aerts van de ac-site ;)
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

sobw in opbouw schreef: bij een fs1 draait geen 1 krukas lager in het carter olie bij geen 1 2takt trouwens
word gewoon gesmeert door de olie wat door de brandstof zit neem aan dat je dat ook bedoelt?

Krukaslager van een suzuki k50 blokje draait effectief in carterolie :wink:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18359
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Zit daar dan een keerring tussen?
Apart systeem, niet echt logisch zeg maar :P
sobw in opbouw

Bericht door sobw in opbouw »

.
Laatst gewijzigd door sobw in opbouw op 23 jun 2013, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

Het gaat hier om een AC, en er zijn hier mensen die verstand hebben
van een AC, ik zou zeggen laat het aan die mensen over, die kunnen
de hulpvrager de juiste informatie geven zonder
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
florentine
50km gereden
50km gereden
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 apr 2013, 00:47

Bericht door florentine »

hans.m schreef:
florentine schreef:Ben net om te beginnen nog motorolie gaan halen. Heb in de winkel gevraagd en ze hebben me dit
meegegeven. Voordat ik deze erin kap zou ik graag weten of deze wel goede is want deze kapte ik vroeger
ook in mijn honda amigo.

perfect, 550cc erin ;)


mischien nogal domme vraag, maar wat wilt die cc juist zeggen?
En hoeveel moet ik er dan juist in doen?
Plaats reactie