Niet veronderstellen. Zeker weten ..
Bij een ac draaien niet beide krukaslagers in de carterolie zoals bij een fs1.
Het ene krukaslager wordt door de carterolie gesmeerd en het andere door de mengsmering.
Als je de mengsmering vervangt door voorgemengde benzine dan heeft het ene krukaslager geen smering meer.
mengsmering of voorgemengde benzine is hetzelfde maar dan anders opgeschreven.
wel of geen oliepomp maakt niks uit voor de manier van smeren; het blijft een nevel die de te smeren onderdelen moet bereiken, dus geen spatsmering of druksmering.
bij een fs1 zit de oliepomp aangesloten op het inlaatspruitstuk, hier wordt de olie alsnog gemengd met het intredende lucht/benzinemengsel.
Waarom een dom systeem?
2taktolie loopt rechtstreeks door linker en rechter krukaslager.
Dus 2 olieleidingen van oliepomp, één ervan loopt naar kant van ontsteking en gaat daar door het lager, idem langs linkerkant.
Linker krukaslager is origineel vrij afgeschermd, heeft een opstaande rand.
en ploftekening krukas: http://users.telenet.be/luc.aerts1/PARTSBLZ5.htm randje van lager schuift in een 'kommetje' op krukas.
ik heb nooit een Suzuki blok van binnen gezien, bij een fs1 zitten wel smeerkanalen voor de krukaslagers, anders kan de olie er gewoonweg niet bijkomen.
het blijft een gebrekkig soort smering aangezien het benzine/luchtmengsel ook in de lagers komt en de olie weer wegwast.
HotWheels schreef:Niet veronderstellen. Zeker weten .. Bij een ac draaien niet beide krukaslagers in de carterolie zoals bij een fs1. Het ene krukaslager wordt door de carterolie gesmeerd en het andere door de mengsmering. Als je de mengsmering vervangt door voorgemengde benzine dan heeft het ene krukaslager geen smering meer.
Trouwens de drijfstang van een ac heeft aan de big-end lager geen sleuf om zoals bij een fs1, want de olie loopt door de 'as' waar de big-end lager op zit en deze wordt gesmeerd door een gaatje dat in de as zit. Hoe zou dit dan goed gesmeerd als je geen pompje gebruikt?
Smering loopt zo ongeveer plaatje is hier wel van een suzuki t500
[web]http://www.motor-forum.nl/download.php/download_document/859645/f67eab48f5b803a4f3bfbd80ff01bef7[/web]
sobw in opbouw schreef: bij een fs1 draait geen 1 krukas lager in het carter olie bij geen 1 2takt trouwens word gewoon gesmeert door de olie wat door de brandstof zit neem aan dat je dat ook bedoelt?
Krukaslager van een suzuki k50 blokje draait effectief in carterolie
Het gaat hier om een AC, en er zijn hier mensen die verstand hebben
van een AC, ik zou zeggen laat het aan die mensen over, die kunnen
de hulpvrager de juiste informatie geven zonder
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
florentine schreef:Ben net om te beginnen nog motorolie gaan halen. Heb in de winkel gevraagd en ze hebben me dit meegegeven. Voordat ik deze erin kap zou ik graag weten of deze wel goede is want deze kapte ik vroeger ook in mijn honda amigo.
perfect, 550cc erin
mischien nogal domme vraag, maar wat wilt die cc juist zeggen?
En hoeveel moet ik er dan juist in doen?