Kortsluiting bij knipperlichten en/of gelijkrichtercel
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
kom maar even naar hilversum als je wil dat zal ik het probleem opzoeken
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:00
- Locatie: Nijmegen tegenover de buurman
Wat je kan doen simpel is verdachte draad loskoppelen en bypass maken.
D.w.z. met een losse draad v/h. ene punt naar het andere.
Als je ergens echt sluiting hebt, moet d.m.v. draad loskoppelen het probleem te traceren zijn. Dus stuk voor stuk nalopen waar je denkt waar sluiting is.
Het is vanaf deze plek moeilijk je wegwijs te maken maar we proberen het wel.
Succes
D.w.z. met een losse draad v/h. ene punt naar het andere.
Als je ergens echt sluiting hebt, moet d.m.v. draad loskoppelen het probleem te traceren zijn. Dus stuk voor stuk nalopen waar je denkt waar sluiting is.
Het is vanaf deze plek moeilijk je wegwijs te maken maar we proberen het wel.
Succes

- Rikkert
- 100km gereden
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
- Locatie: Nijverdal
Pa_Tombo schreef:Wat je kan doen simpel is verdachte draad loskoppelen en bypass maken.
D.w.z. met een losse draad v/h. ene punt naar het andere.
Als je ergens echt sluiting hebt, moet d.m.v. draad loskoppelen het probleem te traceren zijn. Dus stuk voor stuk nalopen waar je denkt waar sluiting is.
Het is vanaf deze plek moeilijk je wegwijs te maken maar we proberen het wel.
Succes
woers schreef:Kabelboom eruit helemaal nakijken, trg goed isoleren met krimpkous en alles dubbelchecken bij het trg inneensteken
Ik heb vanmiddag weer gekeken en alle kabels nagemeten. De draden waar ik bij uitkwam waren de gele, groene, blauwe en zwarte die naar het motorblok gaan.
Wanneer ik spanning zet op de witte draad van de gelijkrichter (met het contactslot op stand 2 of 3), is er kortsluiting. Wanneer ik vervolgens in het frame de kabelboom met de gele, groene, blauwe en zwarte draad die naar het blok gaat loskoppel is de kortsluiting verdwenen. Bovendien doen dan alle andere dingen als knipperlichten en dergelijke het dan ook. Hierin zit dan ook verder geen kortsluiting, dit heb ik ook allemaal nagemeten. Toen ik direct spanning zette op het gedeelte van de kabelboom dat naar het blok gaat, was er ook kortsluiting. Zowel bij de gele, groene, blauwe als zwarte draad. Conclusie: de kortsluiting zit dus héél waarschijnlijk in de draden die naar het blok lopen, of in het blok zelf (bij de spoelen ofzo).
Nu denkt mijn vader dat we dit niet zelf op kunnen lossen en dat het beter is om de brommer weg te brengen. Is dit zo? Of zouden we hier samen ook wel uit moeten kunnen komen. Met behulp van exploded views en dergelijke zouden we denk ik toch wel een heel eind moeten kunnen komen.
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
Als ik je boompje zo bekijk lijkt het een imi boompje is geen probleem ik werk ook met zelf gemaakte boompjes.
en zo te zien gaat het om een 3e9 dat zie ik aan de luchtfilterslang.
wat ik in je koplamp zie lijkt niet op een 3e9 een 3e9 heeft bij mijn weten 3 stekkerblokjes ik zie er bij jou maar 1.
ik lees ook ik heb een nieuwe accu gevuld en geladen met een acculader.
ik ga er van uit dat je hem met zuur gevuld hebt , hij zou dan niet geladen moeten worden doe je dat wel dan ga je hem overladen
platen trekken krom en je hebt je kortsluiting.
een simpele test zet een lampje op de plus en min van de accu.
sommige denken ook dat een nieuwe accu gevuld moet worden met gedestileerd water het gevolg is dat er geen stroom vast gehouden word.
als het een 3e9 of 2ru is moet bij een 3e9 je achterlicht in stand 2 ook branden als de motor niet loopt bij een 2ru ook de tellerverlichting.
kijk je accu na.
kijk of je de juiste bedrading hebt in combinatie met het contactslot.
en zo te zien gaat het om een 3e9 dat zie ik aan de luchtfilterslang.
wat ik in je koplamp zie lijkt niet op een 3e9 een 3e9 heeft bij mijn weten 3 stekkerblokjes ik zie er bij jou maar 1.
ik lees ook ik heb een nieuwe accu gevuld en geladen met een acculader.
ik ga er van uit dat je hem met zuur gevuld hebt , hij zou dan niet geladen moeten worden doe je dat wel dan ga je hem overladen
platen trekken krom en je hebt je kortsluiting.
een simpele test zet een lampje op de plus en min van de accu.
sommige denken ook dat een nieuwe accu gevuld moet worden met gedestileerd water het gevolg is dat er geen stroom vast gehouden word.
als het een 3e9 of 2ru is moet bij een 3e9 je achterlicht in stand 2 ook branden als de motor niet loopt bij een 2ru ook de tellerverlichting.
kijk je accu na.
kijk of je de juiste bedrading hebt in combinatie met het contactslot.
- Rikkert
- 100km gereden
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
- Locatie: Nijverdal
Pa_Tombo schreef:Zoek in de faq.naar bedradingsschema.
Oké, ik zal kijken of ik hier met mijn vader uit kan komen.
marco schreef:Zit de draad van de ontsteking niet klem ergens onder?
Dat is wat we vermoeden, op elk van de drie draden die naar de ontsteking gaan staat volgens de trafo kortsluiting. Echter gaat het om spoelen en mijn vader zei dat ik dat niet kon doormeten op die manier ofzo. Ik weet niet of dit te controleren valt? Feit is in ieder geval dat wanneer deze drie draden zijn losgekoppeld en over de rest van de elektronica spanning staat, alles het perfect doet. Ik heb de carterkap er afgehaald en dat rubber bij het vliegwiel waar de kabel doorheen gaat lijkt zijn beste tijd te hebben gehad en als ik aan de buitenmantel voel lijkt het alsof de drie kabels klem hebben gezeten ofzo. Ik zou wel graag de kabels na willen kijken en eventueel zelf willen vervangen, want het probleem lijkt hem echt hier in te zitten. Dan moet het vliegwiel eraf en het enige gereedschap wat ik dan voor dit klusje nodig heb is een vliegwieltrekker? Want dan moet ik de grondplaat eraf schroeven en dan zelf de kabeltjes gewoon vervangen toch?
pee67 schreef:Van waar kom je? Wellicht is er iemand die vlakbij jou in de buurt woont
en jou hiermee kan helpen.
In de buurt van Almelo, uit het oosten dus.
fs1man schreef:Als ik je boompje zo bekijk lijkt het een imi boompje is geen probleem ik werk ook met zelf gemaakte boompjes.
en zo te zien gaat het om een 3e9 dat zie ik aan de luchtfilterslang.
wat ik in je koplamp zie lijkt niet op een 3e9 een 3e9 heeft bij mijn weten 3 stekkerblokjes ik zie er bij jou maar 1.
ik lees ook ik heb een nieuwe accu gevuld en geladen met een acculader.
ik ga er van uit dat je hem met zuur gevuld hebt , hij zou dan niet geladen moeten worden doe je dat wel dan ga je hem overladen
platen trekken krom en je hebt je kortsluiting.
een simpele test zet een lampje op de plus en min van de accu.
sommige denken ook dat een nieuwe accu gevuld moet worden met gedestileerd water het gevolg is dat er geen stroom vast gehouden word.
als het een 3e9 of 2ru is moet bij een 3e9 je achterlicht in stand 2 ook branden als de motor niet loopt bij een 2ru ook de tellerverlichting.
kijk je accu na.
kijk of je de juiste bedrading hebt in combinatie met het contactslot.
Is inderdaad een imi draadboom en is inderdaad een 3e9. Ik heb inderdaad een nieuwe accu, deze is uiteraard gevuld met accuzuur en gewoon opgeladen. Hij doet het in ieder geval prima. Het achterlicht brandt in stand 2 niet, maar dit komt doordat het een imi draadboom is (is mij verteld). Voor zover ik weet is alle bedrading met betrekking tot het contactslot en dergelijke in orde, hiermee heb ik geen problemen ondervonden. De elektronica is overigens ook 3 maanden geleden ofzo allemaal vervangen door Jurgen en Henk van de FS1 Club Oost Nederland. Zij hebben de brommer van top tot teen nagekeken en mij echt perfect voortgeholpen en ervoor gezorgd dat ik met mijn beperkte budget toch optimaal van de fs1 mag genieten. Echt geweldig. Alleen is dit het enige probleempje en ik heb al die tijd gewoon zonder accu rondgereden omdat dat ook wel voldeed. Misschien dat de kabels wel door zijn gesleten ofzo. Nu wil ik het toch wel graag oplossen en wanneer het kan, zou ik het ook wel zelf willen doen.
- Rikkert
- 100km gereden
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:57
- Locatie: Nijverdal