Pagina 19 van 86

Geplaatst: 07 feb 2011, 18:55
door Yamaha rd50m
voila, nu stade er goe op, nu nog op dieje franse hope :P

Geplaatst: 07 feb 2011, 20:24
door Camiel
marco schreef:Leuk blokkie.


Idd 8) 8)

Geplaatst: 07 feb 2011, 21:42
door ginofs1
flathead is dus een platte kop.
daar zitten dus geen kleppen in.
dit is dus een zij klepper.
en dit staat ook voor :
weinig toeren, minder pk, en enorme brandstof verbruik.

Geplaatst: 07 feb 2011, 21:50
door YamaSam
Pa_Tombo schreef:motoren losmaken
kop demonteren (lijkt op bromfiets)voorzichtig koppakking?
Inderdaad goed inspuiten.
Laten rusten.
met driepoot hoon cil. reinigen.
Startmotor demonteren,met koevoetje tornen. Op en neer.
Je zult zien hij komt los.
Als hij is los goed reinigen.
En het meest simpel wat tegenwoordig echt niet meer lukt ,
ouderwetse vloeibare pakking er tussen onder en boven koppakking.
Met momentsleutel in meerdere stappen aandraaien,.
Blijft jaren lopen zonder probleem.


dis is idd zowat het plan,

heb je per toeval nog ergens aanhaalkoppels of afstelgegevens van die motoren liggen?

Geplaatst: 07 feb 2011, 21:54
door Twowheeler
ginofs1 schreef:flathead is dus een platte kop.
daar zitten dus geen kleppen in.
dit is dus een zij klepper.
en dit staat ook voor :
weinig toeren, minder pk, en enorme brandstof verbruik.


die oude leger trucks liepen er vaak op.
idd wat je zegt: gighantisch verbruik, hoog koppel en de mogelijkheid dat te leveren bij heel weinig toeren

Geplaatst: 07 feb 2011, 21:59
door YamaSam
ginofs1 schreef:en dit staat ook voor :
weinig toeren, minder pk, en enorme brandstof verbruik.


dat klopt, maar er is wat stiekeme modernisering op komst :wink:

Geplaatst: 07 feb 2011, 22:06
door mpro09
spoelpoorten zeker :lol:

Geplaatst: 07 feb 2011, 23:31
door YamaSam
nee, een volvo vierbak met overdrive 8)
en electronische ontsteking en benzinepomp uiteraard,
komtwel nog wat electro in mettertijd, maar liefst zo onzichtbaar mogelijk verwerkt..

Geplaatst: 08 feb 2011, 12:42
door Pa_Tombo
Wat betreft aanhaalspanningen v.d. kopbouten heb ik geen geegevens.
Die hadden wij vaak ook niet.
Soms kreeg je de raarste motoren onder handen op een legerdump.(leuke tijd trouwens)
We kregen zelf motoren aan de gang die al 25jaar stil stonden.
Ik gebruikte soms zelfs de luchtsleutel met erg dikke bouten ,weinig problemen.
Maar een goede vuistregel was: ongeveer diam. draadeind x 10. je begint met iets minder en doet het dan een 3maal
Als je handig met sleutelen en vaak dit doet krijg je er gevoel voor.
Ik bedoel hiermee te zeggen stoppen voordat het afbreekt.
(Als ik zo hier en daar lees, heeft de jongere generatie hier nogal eens problemen mee) :cry: :wink:

Geplaatst: 08 feb 2011, 13:57
door YamaSam
Afbeelding

Geplaatst: 08 feb 2011, 14:12
door Jeti
Heb je die :shock:
8)

Geplaatst: 08 feb 2011, 14:24
door NIX
Pa_Tombo schreef:Wat betreft aanhaalspanningen v.d. kopbouten heb ik geen geegevens.
Die hadden wij vaak ook niet.
Soms kreeg je de raarste motoren onder handen op een legerdump.(leuke tijd trouwens)
We kregen zelf motoren aan de gang die al 25jaar stil stonden.
Ik gebruikte soms zelfs de luchtsleutel met erg dikke bouten ,weinig problemen.
Maar een goede vuistregel was: ongeveer diam. draadeind x 10. je begint met iets minder en doet het dan een 3maal
Als je handig met sleutelen en vaak dit doet krijg je er gevoel voor.
Ik bedoel hiermee te zeggen stoppen voordat het afbreekt.
(Als ik zo hier en daar lees, heeft de jongere generatie hier nogal eens problemen mee) :cry: :wink:


Ik heb nog wel eens van oude monteurs het advies gekregen de kopbouten min of meer handvast te draaien, dus zeg maar tot de boel stopt, dan van binnen naar buiten in een cirkel alles eerst een kwart na te trekken, en dan nog eens 1/8e en in tegenstelling tot wat de manuals beweren, na 500 of 1000km nog eens 1/8e. Ik heb alleen niet helemaal onthouden hoe groot de slagen precies moeten zijn. Een andere oude truc voor koperen koppakkingen is om er eerst wat loodmenie op te smeren, maar ik heb dat zelf nooit geprobeerd. De aandraaimethode heb ik vaker op verschillende auto's uitgevoerd en gaf nooit problemen. De draden moeten mooi en schoon zijn en er moet wat kopervet op zodat alles lekker soepel gaat en het beginpunt goed aangevoeld kan worden.

Geplaatst: 08 feb 2011, 16:30
door YamaSam
Jeti schreef:Heb je die :shock:
8)

die motor wel! het boekje helaas nog niet! :lol:

Geplaatst: 08 feb 2011, 18:17
door Pa_Tombo
NIx klopt allemaal wat je zegt.
door insmeren v.d. koppakking (vooral koperen)zet hij zich.
En voor de rest: helemaal gelijk .
Volgorde v.d.bouten(binnen-buiten)
etc. had ik er niet bijgezet.
Als ik alles lees,snappen de mensen die dit doen het wel.

Geplaatst: 08 feb 2011, 18:22
door Twowheeler
Echt super Sam!
Eigenlijk een soort reis in de tijd zo'n oud blok