Pagina 3 van 4

Geplaatst: 07 sep 2007, 18:32
door YamaSam
heb je misschien een 'veiligheidsklets' olie in je naftbak bijgegoten of zo?

extra olie verarmt ook je mengsel,
de olie geraakt dan niet verbrand op de bougie (lijkt nat dan)
maar het mengsel waarop je draait is arm,
dus je piston wordt dan goed heet en slaat vast

oversmering is in dit geval ook een killer!

Geplaatst: 07 sep 2007, 21:04
door reddevil
ik smeer 1:40..?

heb gehoort dat dat goed is? en gooi er niks meer bij en doe er ook niet te weinig bij :?

Geplaatst: 07 sep 2007, 21:24
door YamaSam
dat klinkt inderdaad in orde..

zijn de asdichtingen van je krukas ok? als hij daar lucht zuigt krijg je ook verarming, hetzelfde als je carb niet diep genoeg zit en hij valse lucht zuigt tussen blok en carb?

Geplaatst: 07 sep 2007, 21:25
door reddevil
euhm me carb zit echt goed.. maar hoe check die je de asdichtingen van je krukas? :?

Geplaatst: 07 sep 2007, 23:09
door jeroenvans
heb je behalve dit alles ook je ontsteking al gesteld op de manier van yamasam???

Toleranties

Geplaatst: 09 sep 2007, 12:18
door bromtolfs1
Een orginele zuiger van Yamaha is in 3 standaard maten en in 2 overmaten te leveren.
Bij een nieuwe standaard cilinder zoek je een bijpassende zuiger en bij revisie van de cilinder zorg je dat de maat van de cilinder past bij de 1e of 2e overmaat zuiger. De minimum speling van de standaard zuiger en standaard cilinder is 0,035 - 0,040 mm. De cilinder mag maximaal 0,01 mm onrond zijn en dit binnen de andere toleranties natuurlijk.
AfbeeldingAfbeelding

Ik denk dat je veel warm/vastloopproblemen met immitatie zuigers en cilinders kunt voorkomen door voor het kopen en zeker voor de montage de spelingen te meten en te kijken of deze binnen de toleranties vallen. Zo niet, gewoon niet monteren! Dat het afstellen en inrijden ook goed en nauwkeurig uitgevoerd is, is van wezenlijk belang voor het goed inlopen en een lang leven van deze onderdelen. Een zuiger/cilinder is pas na 1000km goed ingereden en smeer vooral niet te weinig. Voorschrift Yamaha is 1:20 en dat smeer ik nu met mijn FS1-G ook! Na het tanken bij de Schellina pomp(1:50) altijd 2-takt olie bijmengen! Bij de FS1's met een smeerpomp heb ik altijd mijn twijfels gehad of deze wel met de juiste verhouding smeren. Is er iemand die de verbruiken bijhoud en berekend misschien? Mijn voorkeur is zelf mengen, dan weet je het precies en roest ook je tank niet van binnenuit.

Hier even een voorbeeld:
Met deze brommer heb ik 45000km gereden en had er maar 2 cilinders bij.
Een orginele 257 (tum178) cilinder 16000km 1 keer een warmloper gehad(Niet tijdig ontkoold)en met de orginele FS1 29000km nooit een warmloper gehad (liep altijd 85-->90 km/h en ook nog een tijdje 100km/h) Ook heeft de FS1 nog een korte periode op petroleum gereden.
Afbeelding
Dit zijn de kleine, maar juist de dingen die het verschil maken.
100% zekerheid dat het niet gebeurd kan ik natuurlijk niet geven maar je kunt zo wel een aantal oorzaken uitsluiten.

Geplaatst: 09 sep 2007, 16:19
door Tombo
Over die 1:20, dat zijn de voorschriften van Yamaha 30/40 jaar geleden. Toen was de olie nog lang niet zo goed. Ik smeer zelf 1:35/1:40 met een imitatiecilinder + zuiger en dat loopt nou al bijna 10.000 km zonder warm of vastlopers.

Geplaatst: 09 sep 2007, 17:23
door bromtolfs1
Tombo schreef:Over die 1:20, dat zijn de voorschriften van Yamaha 30/40 jaar geleden. Toen was de olie nog lang niet zo goed. Ik smeer zelf 1:35/1:40 met een imitatiecilinder + zuiger en dat loopt nou al bijna 10.000 km zonder warm of vastlopers.
Klopt, maar ik blijf 1:20 smeren. Ik heb nl. het idee dat de cilinder begint te zingen en met meer smeren doet tie dat niet. Die nieuwe types olie geven tochveel minder koolaanslag dan vroeger.

Geplaatst: 10 sep 2007, 08:38
door YamaSam
da verminderen van de aanslag ligt volgens mij gewoon aan de betere olie..

ik smeer 3.5% en spaar m'n blok niet echt :)


mijn vermoeden is toch dat als je nu op 5% blijft smeren, je je mengsel nodeloos verarmt,
raad je nu iemand aan die met een setup zit die op de rand zit, van zijn smering op te trekken om beter te lopen, slaat die geheid vast,

klinkt averechts, maar je piston krijgt warmer, en je bougie wordt vettiger

Geplaatst: 10 sep 2007, 12:53
door Tombo
Idd, per liter mengsel zit er procentueel meer olie in, en minder benzine. Bij dezelfde hoeveelheid lucht, dus je krijgt een armer mengsel

Geplaatst: 10 sep 2007, 18:40
door bromtolfs1
Benzine/lucht mengsel is toch allemaal in te regelen met de carburateur--> sproeier, naald ect. Deze verhoudingen waren vroeger ook goed en nu nog!
Mijn FS1 loopt er in ieder geval goed mee!

Geplaatst: 10 sep 2007, 19:04
door YamaSam
als je benzine minder brandbaar is, gaan bij normale setup enkel je prestaties achteruit ..

Geplaatst: 10 sep 2007, 20:35
door Hans W
doe je er ook loodvervanger in dan bromtol?

Geplaatst: 10 sep 2007, 20:42
door Tombo
Loodvervanger doe je alleen in hele oude 4-takt motoren :P

Geplaatst: 10 sep 2007, 20:48
door Hans W
volgens mij niet alleen in 4-takt hoor